ԹԱՂՈՒԱԾ ԱՐԺԷՔՆԵՐ
Բնաւ խորհա՞ծ էք, թէ կեանքի մէջ ի՜նչ արժէքներ, բարիք եւ գեղեցկութիւններ կան՝ որոնք թաղուած ու ծածկուած՝ կը սպասեն, որ մէկը անդրադառնայ իրենց գոյութեան եւ յայտնուին։ Ի՜նչ գանձեր կան պահուած, քօղարկուած՝ անյայտ, որոնք կը սպասեն օգտակար ըլլալու, բայց անյայտ կը մնան՝ անտարբեր ու անհոգ մարդոց աչքին։
Շատեր դարձած, շրջած են այդ թաղուած արժէքին վրայ, առանց անդրադառնալու, ինչպէս աղքատ մը՝ որ չ՚անդրադառնար այն դրամին, որ անմիջապէս իր ոտքին տակն է, կ՚անցնի կ՚երթայ աղքա՜տ։ Մինչդեռ ո՜րքան կարօտը եւ պէտքը ունէր այդ դրամին՝ որ թերեւս կենսական արժէք կը ներկայացնէր իրեն համար…։
Աղքատութիւնը, արդարեւ միայն նիւթական աղքատութիւն չի նշանակեր։ Մտային աղքատութիւնը, հոգիի աղքատութիւնն ալ աղքատութիւն է, բայց երբ մարդ իր առջեւ ներկայացած արժէքներուն չանդրադառնայ, անցնի ու երթայ, մտապէս եւ հոգեպէս միշտ աղքատ կը մնայ՝ դատապարտուած մինչեւ կեանքին վերջը աղքատ մնալո՛ւ։ Եւ մեր կեանքի ընթացքին, բոլորս ալ, ո՜վ գիտէ, մեր անտարբերութեան պատճառով ի՜նչ առիթներ կորսնցուցած, բարեպատեհութիւններէ չենք կրցած օգտուիլ եւ չենք կրցած փոխել մեր կեանքի ընթացքը։
Ուստի պէտք է օգտուիլ բարեպատեհութիւններու մեզի ներկայացուցած առիթներէն՝ որոնք ամէն մէկը թաղուած, պահուած գանձեր են՝ արժէքներ, որ կրնան բարեփոխել մեր կեանքը։ Զոր օրինակ, ոմանք համեստ գիտութեան տէր ըլլալը՝ կեանքի պայմաններու աննպաստ կերպով ընթացած ըլլալուն կը վերագրեն։ Կերպով մը, ճակատագրապաշտներ են անոնք։ Բայց «ճակատագիր» ըսել եւ արդարացնել ինքզինք, երբեք գոհացուցիչ արդարացում մը չէ՛, պարզապէս «տկարութիւն» եւ կեանքի պատասխանատուութենէն փախուստ տալու միջոց մը…։
Մինչդեռ արի եւ քաջ մարդը կը պայքարի կեանքին անպատեհութիւններուն եւ դժուարութիւններուն դէ՛մ։
Մարդուն կը վայելէ անդրադառնալ առիթներուն ներկայացուցած բարիքներուն, օգտուիլ անոնց նպաստներէն եւ ըստ այնմ ընթացք տալ կեանքին։ Արդարեւ կեանքը չէ՛ որ մարդուս ընթացքը պէտք է որոշէ, այլ՝ մա՛րդն է որ կեանքին ընթացքը պիտի որոշէ եւ մարդուն՝ բանաւոր էակին արժանաւորութիւնն ու արժանապատուութիւնը ա՛յս կը պահանջէ՝ «ճակատագիր» ըսել եւ ամէն բան անոր վերագրել, ճակատագրի ապաւինիլ, ճակատագրով արդարանալ, ճակատագրով մխիթարուիլ՝ հակառա՛կ է մարդուն կոչումին եւ արարչութեան նպատակին։ Արդարեւ ճակատագրի յենուլ, կ՚ամլացնէ մարդը, անշարժ ու անաշխատ կ՚ընէ, եւ մարդը՝ որ աշխատելու եւ արտադրելու, ազատօրէն ապրելու կոչուած է, կը հեռացնէ իր նպատակէն։ Այո՛, աստուածային ստեղծագործութեան եւ արարչագործութեան ընդհանուր ծրագիր մը կայ, բայց ասիկա չէ վերջացած, կը շարունակէ իր ընթացքը՝ միշտ բարեփոխուելով եւ հետզհետէ կատարելագործուելով։ Ուրեմն «ճակատագիր» ըմբռնումը վերջնական, վճռական, հատու, սուտ բան մը չէ, այլ հետզհետէ, տակաւին կատարելագործուող, բարեփոխուող ընթացք մը։ Ան կայուն բան մը, անբեկանելի վճիռ մը չէ, այլ շարժուն, պարագաներու եւ պայմաններու բերումով փոփոխութեան ենթարկուող վիճակ մըն է։ Մարդ երբ իրեն ընծայուած առիթներէն չ՚օգտուիր, անտարբեր կը մնայ անոնց նկատմամբ, ինչպէ՞ս կրնայ «ճակատագիր» ըսել իրեն պատահած դժբախտութիւններուն եւ կերպով մը պատասխանատու բռնել իր Արարիչը՝ Աստուածը…։
Ուստի որեւէ դժբախտութիւն «ճակատագիր»ի վերագրել՝ զԱստուած ամբաստանել, յանցանք վերագրել եւ մեղադրել կը նշանակէ՝ զԱյն, որ կը կարծուի թէ գրած է «ճակատագիր»ը մարդուն։
Հապա, «ճակատագիր» ըսողներ ինչպէ՞ս պիտի բացատրեն մարդուս «ազատ կամք»ը։ Մա՛րդ, դուն ազատօրէն ուզածդ ըրէ եւ յետոյ զԱստուած ամբաստանէ, դիւրին ճամբով փախուստ տուր պատասխանատուութենէն։ Ո՛չ. ասիկա արդարութիւն չէ՛, այլ ապերախտութի՛ւն Անոր, որ ամէն բարիք, ամէն ազատութիւն տուած է մարդուն՝ բանականութեամբ, իմացականութեամբ եւ իմաստութեամբ օժտած ու զօրացուցած է զայն։ Մարդ քանի որ մեքենայ մը չէ, քանի որ ազատ է իր խորհուրդներուն, խօսքերուն եւ արարքներուն մէջ, ապա ուրեմն պէտք է ընդունի անոնց արդիւնքները՝ նպաստաւոր կամ աննպաստ։ Եւ պէտք է հատուցանէ անոնց փոխարէնը։ «Ճակատագիր» ըսել, անոր ապաւինիլ՝ իմաստութեամբ եւ իմացականութեամբ օժտուած բանիմաց մարդուն վայել մտածում չէ՛։
Թաղուած, թաքուն ի՜նչ արժէքներ, առիթներ կան՝ որոնք մարդուս օգտագործման կը սպասեն աշխարհի վրայ։ Բայց երբ մարդ անտարբեր կը գտնուի անոնց գոյութեանը, կ՚անտեսէ եւ կը շարունակէ իր դժբախտութեամբ լեցուն կեանքը, ապա ուրեմն ո՞վ է, կամ ո՞րն է յանցաւորը. անտարբեր մարդը՝ ի՛նք, թէ «ճակատագիր»ը։
Մարդուս իմացական կարողութիւնը, իմաստութիւնը ե՛ւ բանականութիւնը կը մերժէ ճակատագիրը՝ իր ընդհանրապէս հասկցուած եւ ըմբռնուած իմաստով։
Աստուած ո՛չ թէ ճակատագիր, այլ ծրագիր մը գծած է իր արարչագործութեամբ եւ այդ «ծրագիր»ը բարեփոխուող, կատարելագործուող ընթացք մըն է, չէ վերջացած, այլ կ՚ընթանայ դէպի վերջնական կատարելութիւն։ Եւ այս ընթացքին մէջ ո՞ւր տեղաւորել կը խորհին «ճակատագիր»ը, այն ամէն ճակատագրապաշտները, որոնք մարդս ամուլ էակ մը կը նկատեն՝ «մեքենայ» մը՝ որուն ամբողջ ընթացքը կանխապէս ճակատագրուած է։
Սիրելի ընթերցող բարեկամնե՜ր. ճակատագիրը մարդկային տկարութեան եւ թերութեան հետեւանք է, փախուստի ճամբայ մը պատասխանատուութենէն, կեանքի դժուարութիւններէն։ Մինչդեռ Յիսուս կ՚ըսէ՝ թէ դժուարութիւններ պիտի ըլլան աշխարհի վրայ, պէտք է քա՛ջ ըլլալ եւ պայքարիլ անոնց դէմ։ Պահ մը խորհինք՝ եթէ ամէն նեղութիւններու, դժուարութիւններու եւ դժբախտութիւններու «ճակատագիր» ըսենք եւ ընդունինք զանոնք, չպայքարինք անոնց դէմ քաջաբար, ապա Յիսուսի պատուիրանին հակադրած չե՞նք ըլլար։ Եթէ ամէն դժբախտութիւն վերագրուի ճակատագրի, ինչո՞ւ քաջ ըլլալ, ինչո՞ւ զանոնք պարտելու, յաղթահարելու աշխատի մարդ։ Բանականութեան հակառակ չէ՞ ասիկա։
Ամէն ինչ ճակատագրի վերագրել դիւրին ճամբայ մըն է՝ որ նախընտրելի է միա՛յն ծոյլ, թոյլ եւ տկարներէ՝ լոյծ մա՛րդու գործ է ան։ Իսկ զօրաւոր նկարագրի տէր մարդուն կը վայելէ քաջաբա՛ր պայքարիլ…։
ՄԱՇՏՈՑ ՔԱՀԱՆԱՅ ԳԱԼՓԱՔՃԵԱՆ
Յունիս 26, 2015, Իսթանպուլ