ՏԻՒԶԵԱՆ ԸՆՏԱՆԻՔԸ
Պոլիսի հարուստ հայ ընտանիքներու մէջ կարեւոր եւ յայտնի տեղ կը բռնէին կաթոլիկ Տիւզեանները՝ Աբբայեան, այսինքն՝ Վենետիկի Մխիթարեաններու ժողովուրդ եւ Միութեան գաղափարին ջերմ պաշտպան, այս իսկ պատճառով ալ Գոլլէճեաններէն ատուա՛ծ։
Տիւզեանները Օսմանեան Սուլթաններու եւս սիրելի էին եւ անոնց յանձնուած էր դրամահատութեան ընդհանուր վերատեսչութիւնը։ (Դրամահատութիւն=փողերանոցի մէջ, այսինքն պետական այն հաստատութեան մէջ՝ ուր մետաղէ դրամներ կը կոխեն, մետաղեայ դրամներ կոխել. «Տարբհանէ»)։
Բայց այս պաշտօնին նախանձողներ շատ կային եւ ահա անոնք չարախօսել սկսան, թէ «դրամահատութեան տան հաշիւներու մէջ զեղծումներ կան…»։ Անսալով այս «լուր»երուն՝ Օսմանեան Կառավարութիւնը 19 Օգոստոս 1819 թուականին հրամայեց Գրիգոր, Սարգիս եւ Միքայէլ չէլէպի Տիւլեանները բանտարկել եւ հաշիւները քննութեան ենթարկել։
Այս քննութիւնը կատարուեցաւ եւ աղէտաբեր եղաւ Տիւզեաններու եւ անոնց ազգականներուն համար։
Գրիգոր եւ Սարգիս չէլէպիները 4 Հոկտեմբեր 1819 թուականին գլխատուեցան. իսկ միւս երկուքը խեղթամահ եղան, ոմանք ալ բանտարկուեցան:
Այս դէպքը ամէնքի վրայ սաստիկ մեծ ցնցում առաջ բերաւ։ Միայն Գոլլէճեաններու ժողովուրդ Տաւուտեան Անտոն, Թընկըրեանի Յակովբ եւ Յովսէփ, Քըլճեան Գրիգոր եւ ուրիշներ ուրախացան իրենց «ատած» Աբբայեան Տիւզեաններու դժբախտութեան վրայ. ա՛յնքան խոր էր այս երկու կաթոլիկ խումբերու փոխադարձ ատելութիւնը…։
Տիւզեաններ ու իրենց ազգականներու տան կահ կարասիները վաճառելու ժամանակ՝ տեսնուեցաւ որ անոնք առտնին պատարագամատոյց սեղաններ ու եկեղեցական զարդեր ունին, ուստի Կառավարութեան պարզապէս յայտնի եղաւ, որ հայոց մէկ մասը կաթոլիկութեան է յարած, եւ հայոց Պատրիարքի իրաւասութիւնն ու իշխանութիւնը չի ճանչնար։ Եւ քանի որ Սուլթան Մահմուտ Բ-ի (1808-1839) Կառավարութիւնը խէթ աչքով կը նայէր եւրոպացիներու վրայ՝ «Արեւելեան խնդիր»ի եւ իր հպատակենրուն անընդհատ խլրտումներուն պատճառով, եւ յունական ապստամբութիւնը արդէն իսկ սկսած էր, ուստի «կաթոլիկացած հայեր»ու խնդիրը Հայոց Պատրիարքարանի մասնաւոր ուշադրութեան յանձնեց, պատուիրելով միանգամայն այդ պառակտման առաջքը առնել՝ որ եւրոպացիներ Օսմանեան ներքին գործերուն միջամտելու առիթ չունենան։
Հայոց Պատրիարքարանը, որ Տէրութեան առջեւ իր ամբողջ ժողովուրդին համար պատասխանատո՛ւ էր՝ Կառավարութեան այս առաջարկութեան վրայ խորհրդակցութեան համար պատրիարքարան հրաւիրեց Պէզճեան Յարութիւն, Գրիգոր, Ճանիկ ամիրաները եւ ուրիշներ՝ անոնց խորհրդով Հրովմէադաւան Հայ իշխաններն եւս հրաւիրուեցան Թագաւորական հրամանը լսելու։ Թէեւ Գոլլէճեան կրօնաւորներու զայրոյթէն վախցած Հայ կաթոլիկներէն ոմանք կը տատանէին, բայց իշխանները՝ մանաւանդ Մաթուս աղա Ալլահվէրտեանը, Աբբայեան ժողովուրդ՝ Տիւզեաններ աղէտի սարսափի տակ յօժարութիւն ցոյց տուին Տէրութեան առաջարկութեան։ Կաթոլիկ հոգեւորականներէն այս անգամ ալ միութեան ջերմ պաշտպան դարձաւ Վենետիկի Մխիթարեան Հայր Մեսրովբ Վարդապետ Աղաչրախեանը՝ որը 1 Յունուար 1820 թուականին նախ գաղտնաբար միութեան ձեւի մասին բանագնացութիւններու սկսաւ «Լուսաւորչական» հայերու հետ։ Միութեան միւս «համամիտ» եկեղեցականները՝ թէ՛ Մխիթարեան եւ թէ մէկ-երկու Գոլլէճեաններ յայտնապէ՛ս միութեան կողմը անցնելու կը վախնային. իսկ երբ Յովհաննէս աղա Եօնուզեանը յայտնեց՝ թէեւ ո՛չ ճշդութեամբ, թէ «Մօնսինեօռ» Քոռեսին հակառակ չէ՛, որ Հայ վարդապետները միութեան ձեռնարկեն, այն ժամանակ հրապարակ ելան։
Մխիթարեաններ եւ մի քանի Գոլլէճեաններ այսպէս յայտնապէս հրապարակ ելան՝ բացի Հայր Մեսրոպէն, ինչպէս նաեւ՝ Մխիթարեան միաբաններ՝ Հայր Գրիգոր Վարդապետ Խապարաճեան, Հայր Թովմա Վարդապետ Մաքսէթեան-Համալեան, Հայր Սերովբէ Վարդապետ Ճէօվահիրճեան, Հայր Թադէոս Վարդապետ Ասկէրեան եւ Հայր Քերովբէ Վարդապետ Ազնաւուրեան. այլ եւ Գոլլէճեան՝ Հայր Սահակ Վարդապետ, Հայր Պետրոս Վարդապետ եւ Հայր Պօղոս Վարդապետ եւ Ստեփան Եպիսկոպոս Աւգեր, նոյնպէս եւ Գոլլէճցի։
Միութեան արգելառիթ կրօնական սկզբունքները քննելու եւ հարթելու համար մասնաժողով մը կազմուեցաւ՝ երկու կողմէն երեքական հոգի։ Մասնաժողովին կը նախագահէր Ստեփանոս Եպիսկոպոս Աւգեր։
Կաթոլիկ վարդապետները կը փափաքէին, որ այս ժողովին մասնակից ըլլայ նաեւ՝ Հայր Միքայէլ Վարդապետ Չամչեանը, բայց վերջինս, որ ծերութեան պատճառով հիւանդ պառկած էր, առանձին նամակով մը իր խնդութիւնը յայտնեց 18 Յունուար 1820 թուականին, եւ կազմուած միութեան առթիւ, եւ թէ յորդորեց ազգի միութեան ու միաբանութեան գործէն երբեք ետ չկենալ։
Ուստի Մասնաժողովը՝ Ծննդեան ութերորդ օրէն սկսեալ մինչեւ Աւագ Չորեքշաբթի օրը անընդհատ ժողովներ գումարեց եւ վէճի առարկայ խնդիրներ քննարկուեցան…։
-Օգտուեցանք՝ Աբր. Զամինի «Հայոց Եկեղեցու Պատմութիւն», 1908, Բ հատորէն։
ՄԱՇՏՈՑ ՔԱՀԱՆԱՅ ԳԱԼՓԱՔՃԵԱՆ
Մայիս 10, 2016, Իսթանպուլ