ՀԱՑԻՆ ԽՈՐՀՈՒՐԴԸ
Հացը, մարդուս համար սնունդ մը ըլլալէ շատ աւելի՜, կեանքի համազօր ու մերձիմաստ արժէք մը կը ներկայացնէ։
Հաց եւ կեանք գրեթէ նոյն իմաստը ունին։ Չէ՞ որ մեր առօրեայ խօսակցութեան մէջ կ՚ըսենք. «հացի դրամ շահիլ», այդ կը նշանակէ «կեանքը ապահովել, կեանքը գոյապահպանել եւ կեանքը գոյատեւել…»։ Այս իմաստով, հացը կեանք է. եթէ հացը չապահովէ մարդ՝ կեանքն ալ կը կորսնցնէ։
Ուրեմն, եթէ ո՛չ իսկական առումով, սակայն փոխաբերաբար հացը կեանք կը նշանակէ եւ հացով է, որ մարդ կ՚ապրի, կեանքը կրնայ տեւականացնել։
Պահ մը եթէ խորհինք, իր լայն առումով, մարդուս կեանքը հաստատուած է հացը ապահովելու, հաց ունենալու, հացով կեանքը շարունակելու գաղափարին վրայ։
Հին Ուխտին մէջ հացը երկրիս երախայրիքն է։ Եւ դարձեալ, Երից Գիրքին մէջ՝ հացը եւ գինին յատուկ իմաստ մը ունին. ամէն տարի Զատիկի օրը Իսրայէլի ճաշակած բաղարջ, այսինքն անխմոր, մէջը խմոր եւ կամ հայս չդրուած հացերը կը յիշատակեն Եգիպտոսէն ազատումի շտապ մեկնումը՝ երբ հացը խմորելով պատրաստելու ժամանակ չունէին ժողովուրդը։
Անապատի մանանան, Սինայի անապատին մէջ, երկինքէն տեղացող եւ հրեայ ժողովուրդին սնունդը կազմող ուտելիքը, որ նաեւ որոշ տերեւներէ հաւաքուած քաղցրահամ նիւթ մըն է, Իսրայէլին միշտ պիտի յիշեցնէ, թէ՝ կարելի է ապրիլ Աստուծոյ խօսքին «հաց»ով։ Հացը անհրաժեշտ սնունդն է մարդուն՝ որ կ՚ապահովէ իր մարմնաւոր գոյապահպանումը եւ գոյատեւումը, իսկ Աստուծոյ Խօսքը՝ «հաց» է հոգիին համար, անոր գոյապահպանման ու գոյատեւման համար։ Եւ վերջապէս «ամէնօրեայ հաց»ը՝ խոստացուած Երկրին պտուղն է եւ գրաւականը Աստուծոյ հաւատարմութեան՝ Իր կատարած խոստումներուն հանդէպ։
Յիսուս Ս. Հաղորդութիւնը հաստատեց, Հացին եւ Բաժակին վերջնական նշանակութիւնը տալով…։
Արդարեւ, այս մտածումէն մեկնելով, կարելի է ըսել՝ թէ ուր որ գաղափար չկայ, հոն կեանքը կը դադրի, գոնէ կը կորսնցնէ իր գործնականութիւնը, ուժականութիւնը։
Ասոր համար, ահաւասի՛կ, ամէն կրօնք եւ նման դրութիւններ մեծարած են «հաց»ը՝ անոր ընծայելով սրբազան արժէք մը՝ շատ անգամ։ Կեանքի փորձառութիւնը ցոյց կու տայ, թէ երբեմն մարդիկ աւելի արժէք կ՚ընծայեն հացին քան՝ մարդուն։ Զոր օրինակ, շատեր հացի կտորը եւ նոյնիսկ հացի փշրանքը կը հաւաքեն, երբեմն կը համբուրեն եւ բարձր տեղ մը կը դնեն, այո շատեր ա՛յդպէս կ՚ընեն, բայց քիչեր կարօտ, անօթի կամ վիրաւոր մարդու մը ձեռք կ՚երկարեն, վեր չեն վերցներ ու կ՚անցնին կ՚երթան…։ Դիտեցէք ձեր շուրջը, օտար չէ այս տեսարանը, ո՜վ գիտէ քանի անգամներ վկայած ենք այս իրողութեան, եւ թերեւս չենք անդրադարձած, մեր ուշադրութիւնը չէ գրաւած։ Բայց իրողութիւնը ա՛յս է. մարդուս համար հացը աւելի՛ կարեւոր է, աւելի՛ նուիրական է, աւելի՛ հոգածութեան արժանի է՝ քան մա՛րդը, դժբախտաբար…։ Եւ ահաւասիկ հոս կարելի է տեսնել մարդկային տկարութիւն մը՝ անձնասիրութեան, ինքնամոլութեան ախտը, «Ես»ին ամօթալի եւ տգեղ յաղթանակը, մարդկութեան՝ մարդուն պարտութիւնը, ապերախտութիւնը, անկումը…։
Հացը, անշուշտ, նուիրական է, հացը սրբազան է, մէկ կտորը իսկ պէտք չէ ան-տեսուի, բայց նոյն եռանդը, նոյն փութկողտութիւնը մարդու նկատմամբ ցոյց չտալ, մարդուն՝ մարդկութեան անիրաւութիւն չէ՞։ Ի վերջոյ, հացը պատրաստողը մարդը չէ՞…։
Այս կը նշանակէ՝ միջոցը, առարկան շփոթել նպատակին, բուն իմաստին հետ։ Միջոցը, առարկան կարեւոր է, նոյնիսկ անհրաժեշտ՝ նպատակին հասնելու համար, բայց պէտք չէ՛ զոհուի նպատակը միջոցին, իմաստը՝ առարկային։
Այսուհետեւ, հացը, ինչպէս ըսինք նախապէս, կարեւոր դեր եւ մը դիրք մը ունի մարդկային կեանքին մէջ, իր կրօնական, բարոյական ապրումներուն զարգացման եւ աճման ընթացքին առընթեր։
Յիսուս Ինքզինք անուանեց «կեանքի հաց»՝ իջած երկինքէն։ Այս պատճառով, պատուական է, յարգի է, սուրբ ու նուիրակա՛ն է հացը եւ այս իմաստով «նպատակ» է, «իմաստ»ն է կեանքին եւ պէտք է միշտ բարձր դրուի, վեր առնուի ան։ Բայց կարեւորը սա է. այդ ընել ո՛չ թէ մեքենաբար, որպէս սովորութիւն մը, պարզ աւանդութիւն մը, այլ՝ գիտակցաբա՛ր. գիտնալով ու համոզուա՛ծ։ Եւ դարձեալ, շատեր կ՚ընեն բան մը, մեքենաբար, եւ եթէ հարցուի՝ թէ ինչո՞ւ այդպէս կը վարուին, իրենց կաղապարուած ու միօրինակ պատասխանը պատրա՛ստ է. «Մենք այդպէս տեսանք…»։ Լա՛ւ, այդպէս տեսաք, բայց երբեք քննարկեցի՞ք, թէ շիտակ է, ճիշդ է, ուղիղ է ձեր տեսածը…։ Այդպիսի տեսողութիւն մը տարբեր չէ՛ կոյրի մը տեսողութենէն, որքան շիտակ է, որքան ճիշդ է՝ խնդրական է նման տեսողութիւն մը։
Այս պատճառով է, որ յաճախ կ՚ըսենք. կուրաբար, մեքենաբար կատարուած որեւէ գործ հակառա՛կ է մարդկային բանականութեան եւ արժանապատուութեան, քանի որ մարդ բանականութեամբ օժտուած միա՛կ էակն է -կամ արդեօք այդպէս կը կարծե՞նք,- պէտք է հաւատարիմ ըլլայ իր կոչումին…։
ՄԱՇՏՈՑ ՔԱՀԱՆԱՅ ԳԱԼՓԱՔՃԵԱՆ
Մարտ 24, 2015, Իսթանպուլ