«ԵԿԵՂԵՑԻ»Ն ՄԻԱՅՆ ՇԷՆՔ ՉԷ՛
«Եկեղեցի» ըսելով կը հասկցուի ընդհանրապէս այն տեղը՝ ուր հաւատացեալներ կը հաւաքուին եւ կ՚աղօթեն։ Այս պատճառով է, որ «եկեղեցի»ն կը կոչուի նաեւ «աղօթքի տուն» կամ «աղօթավայր»։ «Յոյս ունիմ որ շուտով քովդ կ՚ըլլամ։ Բայց այս բաները կը գրեմ քեզի, որպէսզի, եթէ ուշանամ, գիտնաս թէ ի՛նչպէս պէտք է շարժիս Աստուծոյ ընտանիքին մէջ, այսինքն՝ կենդանի Աստուծոյ եկեղեցիին մէջ, որ ճշմարտութեան սիւնը եւ խարիսխն է» (Ա ՏԻՄՈԹ. Գ 14-15)։ Այսպէս կ՚ըսէ Պօղոս Առաքեալ՝ իր Տիմոթէոս աշակերտին գրած նամակին մէջ։
Այս խօսքերէն կը հասկնանք, թէ «Եկեղեցի»ն միայն շէնք չէ՛։ Եւ անշուշտ, «Եկեղեցի» է նաեւ հաւատացեալ ժողովուրդը, քանի որ Յիսուս ըսաւ. «Եւ կ՚ըսեմ ձեզի, որ եթէ ձեզմէ երկու հոգի երկրի վրայ միաբանին որեւէ խնդրանքի համար, ի՛նչ որ ալ խնդրեն՝ երկնաւոր Հայրը պիտի կատարէ ատիկա։ Որովհետեւ ո՛ւր որ երկու կամ երեք հոգի հաւաքուին իմ անունովս, ես հոն եմ՝ անոնց միջեւ» (ՄԱՏԹ. ԺԸ 19-20)։ Եւ այս իսկ պատճառով է որ Սուրբ Սահակ Հայրապետ սապէս կը սահմանէ «Եկեղեցի»ն. «Աստուծոյ պատուիրանները չեն ըսեր մեզի, թէ քարերէ եւ փայտերէ կազմուած շինուածքն է Եկեղեցին, այլ՝ հաստատուն վէմի վրայ հաւատքով շինուած մարդկային ցեղը։ Ապա ուրեմն, Եկեղեցին ճշմարիտ հաւա՛տքն է՝ որ կը հաւաքէ մեզ մէկտեղ՝ ճանչնալու համար Աստուծոյ Որդին»։ Նոյն Հայրապետը, շեշտելով անբիծ հաւատքի կարեւորութիւնը, կ՚ըսէ. «Իսկապէ՛ս այս է Քրիստոսի հաւատացեալներու Մայր Եկեղեցին։ Միայն թէ աներկմիտ պահենք այդ հաւատքը՝ որով բանաւոր եւ մտաւոր Եկեղեցի շինուեցանք առաքեալներու եւ մարգարէներու հիման վրայ»։
«Հաւատամք»ի մէջ, որ կը նշանակէ՝ կը հաւատանք «մի միայն Ընդհանրական եւ Առաքելական Սուրբ Եկեղեցի» այսինքն՝ Քրիստոնէական Եկեղեցին մէ՛կ է՝ ուստի եւ միութիւն է, եւ այդ «մի», այսինքն՝ «մէ՛կ» Եկեղեցին Ընդհանրական է, Առաքելական եւ Սո՛ւրբ։
«Ընդհանրական» կը նշանակէ՝ ընդհանուրի վերաբերող, հասարակաց։ Իսկ «Առաքելական»՝ առաքեալներու յատուկ, Առաքեալի կողմէ հիմնուած եկեղեցի։ Եւ ինչպէս յայտնի է՝ «սուրբ» կը նշանակէ. գերբնական առաքինութեամբ օժտուած։ Եւ ուրեմն՝ մէ՛կ է Քրիստոս, հետեւաբար մէ՛կ է Քրիստոսի հաւատացեալներու հաւատքը։ Ուստի եւ մէ՛կ է Եկեղեցին, որ կազմուած է աշխարհի բոլոր քրիստոնեայ հաւատացեալներէն։ Ուրիշ խօսքով, այլ եւ այլ, Եկեղեցիներ չկա՛ն, եւ պէտք չէ՛, որ ըլլան, քանի որ մէկ է Քրիստոս, մէ՛կ է հաւատքը, եւ մէ՛կ է Քրիստոսի հաւատքի վրայ հիմնուած ու շինուած Եկեղեցին։
Արդարեւ, «Գիրք հարցմանց»ի 533-րդ էջին մէջ, Գրիգոր Տաթեւացի կ՚ըսէ, թէ. «Մի՛ կոչի Եկեղեցի ո՛չ տեղեաւ, այլ միով հաւատով եւ յուսով կոչմանն»։ Եկեղեցին «մէ՛կ» կը կոչուի ո՛չ թէ տեղով, այլ մէկ ամբողջ հաւատքով եւ թէ՛ յոյսի կոչումով։
Եւ ահաւասիկ, այս մէկ Եկեղեցին «Ընդհանրական» է կամ Կաթողիկէ, այսինքն՝ այս աշխարհի վրայ սփռուած, տարածուած Քրիստոնէական Եկեղեցին կը կազմուի քրիստոնեայ հաւատացեալներէն՝ առանց ցեղի եւ լեզուի խտրութեան։
Այդ մէկ եւ Ընդհանրական կամ Կաթողիկէ, այսինքն՝ ամբողջ քրիստոնեայ հաւատացեալներու՝ ամէնուն պատկանող, հասարակաց Եկեղեցին նաեւ «Առաքելական» է, քանի որ բոլոր առաքեալները Տէր Յիսուս Քրիստոսի հրամանով ու հրահանգով գացին՝ տարածուեցան աշխարհի ամէն կողմ՝ քարոզելու բոլոր ժողովուրդներուն եւ ազգերուն, զանոնք Աւետարանի աշակերտ դարձնելու եւ մկրտելու՝ Հօր եւ Որդիի եւ Սուրբ Հոգիի անունով։
Վերջապէս՝ այդ մէ՛կ, Ընդհանրական եւ Առաքելական Եկեղեցին «Սո՛ւրբ» է, քանի որ Ինքը՝ Տէր Յիսուս Քրիստոս սո՛ւրբ է. սուրբ է նաեւ հաւատքը՝ որուն վրայ հիմնուած ու հաստատուած է Եկեղեցին։
Ուստի Սուրբ Սահակ Հայրապետ կ՚ըսէ.
«Մենք սորվեցանք անոր ըսել Կաթողիկէ Առաքելական Եկեղեցի, քանի որ աշխարհի վրայ Քրիստոսի հաւատացողները Եկեղեցի են՝ Եկեղեցի կը յորջորջուին՝ համաձայն առաքեալներուն տրուած տէրունկան հրամանի, թէ.- Գացէ՛ք եւ բոլոր ժողովուրդները ինծի աշակերտ դարձուցէք։ Զանոնք մկրտեցէ՛ք Հօր, Որդիին եւ Սուրբ Հոգիին անունով։ Անոնց սորվեցուցէ՛ք այն բոլոր պատուիրանները որ ես ձեզի տուի»։ (ՄԱՏԹ. ԻԸ 19-20) եւ (ՍՈՓԵՐՔ. Բ էջ 100-105)։
Ուրեմն կարելի է խորհիլ եւ ըսել, թէ՝ ինչո՞ւ կան այլեւայլ, զանազան Եկեղեցիներ։ Այսպէս խորհիլ բնական կրնայ համարուիլ առաջին ակնարկով թերեւս։
Սակայն «այլեւայլ» կամ «զանազան» ըսելով պէտք է հասկնալ ո՛չ թէ իրարու հակառակ, իրարու հակադիր, այլ՝ «յարանուն Եկեղեցի»ներ, որոնք կը ներկայացնեն քրիստոնէական մէկ ու միա՛կ Եկեղեցին։ Տարբեր խօսքով, քրիստոնէական մէկ ու միակ Եկեղեցին զանազան՝ այլեւայլ ճիւղաւորումներ ունի՝ իբրեւ տրամաբանական հետեւանք, արդիւնք երկիրներու, միջավայրերու եւ լեզուներու, մշակոյթներու տարբերութեան, որոնք կ՚անուանուին՝ յարանուանութիւն, այսինքն՝ իր անուանումը, անունը զանազան, բայց էապէս նոյն՝ կրօնական այս կամ այն դաւանանքի հետեւողներու խումբի կամ համայնքի։
Ուրեմն կը հետեւի, թէ իրապէս եւ իսկապէ՛ս մէկ են յարանուն Եկեղեցիները՝ յարանուանութիւնները։ Այո՛, քանի որ Քրիստոսի Եկեղեցին «մէ՛կ» է, ինչ որ անվիճելի է եւ աներկբա՛յ։ Յարանուն Եկեղեցիները եւս, մէկ Եկեղեցիի մասերը եւ կամ անդամները ըլլալով հանդերձ, իւրաքանչիւրը իր սեփական, իւրայատուկ գիծերը ունի՝ որոնք նուիրագործուած են դարերո՜ւ ընթացքին, անշուշտ հոս խօսքը «աղանդաւոր»ներուն մասին պէտք չէ հասկնալ։ Այս սեփական իւրայատուկ գիծերը «երկրորդական» են Եկեղեցիի եւ հաւատքի միութեան սկզբունքի նկատմամբ։ Արդարեւ, շատ անգամ այս «երկրորդական» համարուած կէտերն են որ վէճի եւ բաժանման տեղի կու տան։ Այո՛, սա անուրանալի պատմական իրականութիւն է, որ Քրիստոսի «մէ՛կ» Եկեղեցիին մէջ տեղի ունեցած են վէճեր ու բաժանումներ, ինչ որ շատ ցաւալի է, բայց իրականութիւն է նաեւ, թէ նոյն այդ վէճերը եւ բաժանումները քրիստոնէութեան ծաւալման եւ տարածման պատճառ դարձած են, քանի որ յարանուանութիւնները բազմացած եւ տարածուած են աշխարհի բոլոր կողմերը։
Այս իրողութիւններէն զատ, յարանուն Եկեղեցիները «ազգային նկարագիր» ստացած են հետզհետէ, եւ այդ կերպով ալ Քրիստոսի մէ՛կ Եկեղեցին պահպանուած եւ բարգաւաճած է աշխարհի տարբեր անկիւններուն մէջ, ամէն տեղ։ Այս եւ այն կերպով. յարանուանութիւններ պատճառ եղած են Եկեղեցիին աճման…։
Բայց եւ այնպէս, պատմական վկայութիւններ եւ պատմական փորձառութիւնը ցոյց տուած է, որ եթէ ո՛չ անկարելի, այլ շատ դժուարին խնդիր մըն է՝ այս բոլոր Եկեղեցիներուն համաձայնութիւնը երկրորդական եւ երրորդական համարուած կէտերու մասին։
Պատմութեան մէջ, իր զո՛ւտ կրօնական եւ հոգեւոր բարձր սկզբունքներով «Եկեղեցիի միութիւն»ը հազիւ տեւեց մինչեւ Ե դարուն կէսը…։
ՄԱՇՏՈՑ ՔԱՀԱՆԱՅ ԳԱԼՓԱՔՃԵԱՆ
Հոկտեմբեր 24, 2016, Իսթանպուլ