ՄԱՐԴՈՑ ՀԱՒԱՍԱՐՈՒԹԻՒՆԸ
Մարդոց միջեւ հաւասարութիւնը կը յենու էապէս անոնց անձնական արժանապատուութեան վրայ, ինչպէս նաեւ անկէ բխող իրաւունքներուն վրայ։ Ամէն տեսակ խտրականութիւն, որ կը հայի անձին հիմնական իրաւունքներուն, կամ ցեղի, սեռի, մորթի գոյնին, ընկերային կացութեան կամ դիրքի, լեզուի եւ կամ կրօնի վրայ, պէ՛տք է զանցուի իբրեւ ներհակ Աստուծոյ ստեղծագործութեան ընդհանուր ծրագրին։
Սա անվիճելի է. մարդ աշխարհ գալով, տրամադրութեան տակ չունի ի՛նչ որ անհրաժեշտ է իր մարմնաւոր ու հոգեւոր կեանքին բարգաւաճումին համար։ Ուստի կարիքը ունի «ուրիշ»ներուն, այսինքն իր նմաններուն։
Արդարեւ կը յայտնուին տարբերութիւններ, որոնք առընչուած են ֆիզիքական-մարմնական կարողութիւններուն, բարոյական եւ իմացական ընդունակութիւններուն, տարիքին, զանազան փոխանակումներով ձեռք ձգուած շահերուն, հարստութիւններուն բաշխումին։ Այս բաշխումին արդար ըլլալու համեմատութեամբ կը հաս-տատուի հաւասարութի՛ւնը։ Մարդոց միջեւ խտրութեան բարձումը։ Այս իմաստով ընկերային արդարութիւնը կը պահանջէ մարդուն արժանապատուութեան անվերապահ, բացարձակ յարգա՛նք։ Մարդկային արժանապատուութեան պաշտպանութիւնը եւ յառաջմղումը յանձնուած են մարդուն, որ կը գործադրէ հաւասարութեան սկըզ-բունքով։ Ամբողջ մարդկային պատմութեան մէջ, առանց խտրութեան, իւրաքանչիւր անհատ պատասխանատու եւ պարտապան է այդ պաշտպանութեան։
Մարդկային անձին յարգանքը կ՚ընդգրկէ յարգանքը այն իրաւունքներուն՝ որոնք կը բխին անհատին արժանապատուութենէն։ Այս իրաւունքները ընկերութենէն կանխագոյն են եւ իրենք զիրենք կը պարտադրեն անոր։ Ուստի իրաւունքներու վայելման եւ պարտաւորութիւններու կատարման մէջ ամէն մարդ հաւասար է, նոյն կերպով, ամէն մէկը իր ընդունակութեան եւ մասնայատկութիւններուն չափով եւ տարողութեամբ։
Ընդունակութիւններու եւ մասնայատկութիւններու տարբերութիւնները աստուածային ստեղծագործութեան ընդհանուր ծրագրին մաս կը կազմեն, եւ կը ներդաշնակեն, կը հաւասարակշռեն կեանքը։
Ըստ ստեղծագործութեան ծրագրին՝ իւրաքանչիւր անհատ իր պէտք ունեցածը պէտք է ստանայ «ուրիշ»էն, իսկ անոնք, որ իրենց տրամադրութեան տակ ունին յատկութիւններ, ընդունակութիւններ, զանոնք բաժնեն կարիքաւորներուն հետ։
Արդարեւ, մարդոց միջեւ տարբերութիւնները յաճախ կը ստիպեն մարդիկը բարեացակամ, վեհանձն ըլլալ, եւ կը քաջալերեն բաժնեկից ըլլալու։
Այս ստիպողութիւնը եւ քաջալերանքը կը խթանէ մշակոյթները զիրար փոխադարձաբար ճոխացնելու։
Հաւասարութեան սկզբունքը, ուրեմն պէտք է հասկնալ՝ տարբերութիւններու ներդաշնակութիւն, հաւասարակշռութիւն, եւ այդ ներդաշնակութեան ու հաւասարակշռութեան վրայ հիմնուած ընկերային արդարութիւն, պարտքերու եւ իրաւունքներու բաշխում։ Չէ՞ որ բոլոր առաքինութիւններ ամէն անհատի հաւասար չափով չէ տրուած։ Եթէ այդպէս ըլլար, ընկերային կեանքը անշարժութեան եւ ամլութեան պիտի մատնուէր, աշխատութիւն, գործունէութիւն գոյութիւն պիտի չունենային…։
Ուստի բազմաթիւ առաքինութիւններ բաշխուած են տարբեր կերպերով, զանազան չափերով՝ ամէն մէկուն զատ զատ։ Այս կերպով, գոյութիւն ունին նաեւ «անիրաւ անհաւասարութիւն»ներ, որոնք կը վնասեն բազմաթիւ անհատներ։ Մինչդեռ անձերու վայելած հաւասարութիւնը, հաւասար արժանապատուութիւնը կը պահանջէ, որ մարդիկ հասնին կեանքի աւելի՛ արդար եւ աւելի՛ մարդկային պայմաններու։ Անհաւասարութիւններ ընկերութեան մէջ գայթակղութիւն կը պատճառեն…։
ՄԱՇՏՈՑ ՔԱՀԱՆԱՅ ԳԱԼՓԱՔՃԵԱՆ
Փետրուար 20, 2015, Իսթանպուլ