ԴԻՄԱՆԿԱՐԻՆ ՈՒԺԸ…
Հայ Բարեգործական Ընդհանուր Միութեան (ՀԲԸՄ) 111-րդ տարեդարձին առթիւ միութեան երեւանեան կեդրոնը կազմակերպած է շարք մը ձեռնարկներ, որոնցմէ մէկը յատկանշական ցուցահանդէս մըն է, որուն ներկայ եղանք եւ արդի ստեղծագործող, արուեստագէտ՝ Տաթեւ (Ազատուհի) Մնացականեանին հետ զրոյց մը ունեցանք թէ՛ նախագիծին եւ թէ իր մտորումներուն մասին:
Ցուցահանդէսը նախաձեռնուած էր ՀԲԸՄ-ի 111-րդ տարեդարձին, միաժամանակ նուիրուած էր Հայաստանի եւ Եգիպտոսի միջեւ քսանհինգ տարուան դիւանագիտական յարաբերութիւններու ձեւաւորման առիթին եւ կը կրէր «Մշակութային երկխօսութիւն. ՀԲԸՄ տօնակատարութիւն» խորագիրը:
«Մշակութային երկխօսութիւն»ը համընդհանուր լուսանկարչական արուեստի ծրագիր մըն է, որ վերջին եօթ տարիներուն ընթացքին կ՚իրականացնէ արուեստագէտ՝ Տաթեւ Մնացականեան: Ծրագիրին մէջ ներառուած են սփիւռքի հայ արուեստագէտներու կեանքին ու արուեստին յարգանքի տուրք մատուցող կարգ մը լուսանկարչական դիմանկարներ: Ան լուսանկարային շարքեր պատրաստած է մօտ քսան երկրի մէջ, իսկ անոնցմէ յատկանշականներէն մին է «Հայաստան-Եգիպտոս» շարքը, որ եղած է այս ծիրէն ներս արուեստագէտին կատարած առաջին ծրագիրը: Մինչեւ 4 Յունիս ՀԲԸՄ-ի մէջ ներկայացուած «Հայաստան եւ Եգիպտոս» շարքը խորհրդանշական է եւ կը նուիրուի ՀԲԸՄ-ի հիմնադիրներուն, որոնք կը սերէին Եգիպտոսի հայկական համայնքէն:
Տաթեւ Մնացականեան աւարտած է Երեւանի Գեղարուեստի ակադեմիան, ուսումնառութեան տարիներուն հետաքրքրուած է լուսանկարչական արուեստով եւ ուսանած է նաեւ լուսանկարչութեան հիմունքներ, զուգահեռաբար զբաղելով թէ՛ կերպարուեստով եւ թէ լուսանկարչութեամբ: Արուեստագէտին մասնագիտութիւնը իրեն հնարաւորութիւն տուած է լուսանկարչութեան նայիլ գեղարուեստական տեսանկիւնէն եւ իր լուսանկարները, մանաւանդ, մեծերու եւ յայտնիներու դիմանկարները, զորս պատկերած է, կ՚առանձնանան բարձր գեղարուեստականութեամբ, լոյսի, ստուերի, գեղարուեստական հնարքներու միահիւսմամբ: Այսօր ան կը նկատուի գեղարուեստական լուսանկարչութեան ամենէն յայտնի անունը, եւ պատահական չէ, որ իր ցուցահանդէսներէն մէկուն ընթացքին անուանի լուսանկարիչ՝ Անդրանիկ Քոչարի որդին՝ Վահան Քոչար հետեւեալ գնահատականը տուած է Տաթեւին. «Ուրախ եմ, որ իմ հայրիկիս գործը շարունակող կայ»: Տաթեւ Մնացականեան բազում ցուցահանդէսներ ունեցած է թէ՛ Հայաստանի, թէ՛ արտասահմանի մէջ, ամէնուր արժանանալով ընդունելութեան, ստանալով մրցանակներ եւ գնահատականներ իր կատարած աշխատանքին համար:
-Տաթեւ, ինչպէ՞ս մտայղացաք իրականացնել նման ծրագիր մը, որուն, ինչպէս տեղեկացանք, եօթ տարի առաջ սկսած էք:
-Իբրեւ ձեւաւորող արուեստագէտ եւ լուսանկարիչ արդէն բաւական աշխատանքներ կատարած էի՝ ցուցահանդէսներու մասնակցած, մրցանակներ ստացած, ամենայայտնի հարթակներու վրայ կը ցուցադրուէի գեղանկարչութեան բոլոր ճիւղերուն մէջ: Սակայն կը մտածէի, որ մնայուն չեն ասոնք, հետք մը չեն ձգեր: Մտադրեցի բան մը ընել, որ մնայուն ըլլայ, քանի որ կը զգայի, թէ ցուցահանդէս բանալը բաւարար չէ, շատեր կրնան ընել: Հասկցայ, որ տարբեր բան մը պէտք է ընեմ, որ մնայ եւ կամուրջ դառնայ սերունդներուն միջեւ, ինչպէս նաեւ արուեստի լեզուով երկխօսութիւն մը սկսի: Այդ ժամանակ դուրս եկայ կարեւոր նկատուող աշխատավայրերէ, ուր կ՚աշխատէի, շատեր զարմացան, թէ ինչպէ՞ս կարելի է նման աշխատանքներ ձգել, երբ ամէն մարդ աշխատանքի հարց ունի, եւ այդպէս սկսայ այս նախագիծը իրականացնել, որ տուրք մըն է հայ արուեստագէտերուն, միեւնոյն ատեն ծրագիրը ընդլայնելով սկսայ նաեւ օտարները լուսանկարել եւ այսպէս մշակութային երկխօսութեան մը իբրեւ սկիզբ դրուեցայ՝ հայերը կը ներկայացնէի օտարները, օտարներն ալ՝ հայերը:
-Ինչո՞ւ ընտրեցիք մանաւանդ մեծ տարիքով մարդիկը, որոնց դիմանկարները լուսանկարած, ցուցադրած եւ գիրքեր պատրաստած էք:
-Ուշադրութեան կարիք ունին բոլորը՝ թէ՛ մեծերը, թէ՛ փոքրերը, բայց մեծ ցանկութիւն կար արժանին հատուցանելու այն մարդոց, որոնք իրենց կեանքին ընթացքին շատ բաներ ստեղծած են, բայց ձեւով մը փակ մնացած են իրենց արուեստանոցներուն, սենեակներուն մէջ, չեն սիրած հանրային շփումները, հակառակ անոր որ իրենք ալ հանրային կերպարներ էին, բայց այլ տեսակ կեանք կը վարէին: Շատ կը փափաքէի, յարգանքը անոնց հանդէպ արտայայտել իմ արուեստիս միջոցաւ իրենց կենդանութեան ժամանակ, քանի որ տարիքի մը հասած էին ու կարծես արդէն կեանքի աւարտին կը սպասէին: Կը շտապէի լուսանկարել զանոնք, եւ ըլլալով նկարիչ, կ՚ընտրէի մանաւանդ նկարիչները, քանդակագործները, որոնք այնքան ճանչցուած չեն, որքան երաժիշտներն ու դերասանները: Թէ՛ Հայաստանի մէջ, թէ՛ դուրսը կը հանդիպէի մարդոց, որոնք այդ տարիքին նոյնիսկ կը դադրին հարցազրոցներ տալէ, որովհետեւ համոզման մը յանգած են, թէ խօսքը չէ, որ բան մը կրնայ փոխել, նշանակութիւն մը ունենալ:
-Դժուարութիւններու չէի՞ք հանդիպիր նման մարդոց հետ հաղորդակցութիւն ստեղծելու:
-Այո, այդ տարիքին արդէն իրենք շատ դժուար կը դառնան, կ՚ըսեն՝ իմ ինչի՞ս պէտք է լուսանկարուիլ այս տարիքին: Դիւրին չէր, բայց ամէն ջանք կը գործադրէի, ամէն միջոց կը յօրինէի, որ ստեղծէի կապը, կը յօժարեցնէի զանոնք եւ կը լուսանկարէի: Սկիզբը ոմանք կը կարծէին, թէ ես լրագրող-լուսանկարիչ եմ, որ իրենց այցելած եմ եւ օրուան լուսանկար մը պիտի առնեմ ու երթամ: Բայց երբ կը ծանօթանային նախագիծիս եւ հրատարակուած պատկերագիրքս կը տեսնէին, կը համաձայնէին եւ իրենց լուսանկարները տեսնելով ալ թէ՛ իրենք զիրենք այլ կերպարի մէջ կը տեսնէին եւ թէ կ՚ոգեւորուէին ապրելու, նոր բան մը ընելու: Եւրոպայի մէջ տարիքը առած օտար արուեստագէտ մը ինծի ըսաւ, դուն այնպէս մը ըրէ, որպէսզի ես նորէն բաներ մը ստեղծագործեմ, նոր կեանքով ապրիմ:
-Եղա՞ծ են հերոսներ, զանոնք լուսանկարած էք եւ այժմ հեռացած են կեանքէն: Չէ՞ որ լուսանկարներուն մէջ արդէն յառաջացած տարիք ունին:
-Այո, դժբախտաբար, կան կեանքէն հեռացած մարդիկ, որոնց դիմանկարները ստեղծած եմ: Եւրոպայի մէջ մէկու մը հետ պայմանաւորուած եմ, ամիսներ վատնած եմ ժամադրութեան կարգադրութեան համար եւ երբ պիտի մեկնէի, մեկնումէն օրեր առաջ արդէն մահացաւ այդ արուեստագէտը: Հայ յայտնիներն ալ, որոնց դիմանկարները կատարած եմ, ոմանք մահացած են, ինչպէս օրինակ՝ Եդուարդ Միրզոյեանը, Սեն Արեւշատեանը, Ելենա Աբրահամեանը եւ այլ մարդիկ, որոնց դիմանկարները պատմութիւն դարձած են եւ այդ մարդիկը կենդանութեան պահուն այդ ձեւով ապրուած, մեծարուած զգացած են: Ելենա Աբրահամեանը, որուն մասին ըսի, հետաքրքրական կին մըն էր, նկարիչ, դասախօս, ամբողջ կեանքին ընթացքին սպասած է պատերազմի գացած իր սիրած տղուն, այն հաւատքով, որ ան ետ պիտի գայ օր մը եւ այդ տարիքին տակաւին կը սպասէր հաւատով… Ես այլ կապով կը կապուիմ այդ մարդոց հետ եւ ինծի համար շատ մեծ ցաւ է անոնց հեռանալը:
-Իսկ ինչպէ՞ս կ՚ընէք, որ անոնց մանաւանդ տխուր պատմութիւնը, առանձնութիւնը, երբեմն նաեւ տարիքին հետ յառաջացած ցաւը ձեր նկարներուն մէջ չերեւին եւ նաեւ չծանրանայ ձեր հոգիին վրայ, բեռ մը չդառնայ:
-Ես կ՚ուզեմ անոնց լուսաւոր կեանքը ցոյց տալ, անոնք, այո, մեծ ցաւերու, կորուստներու մէջէն անցած են, բայց արդեօք կ՚ուզե՞ն, որ այդ մէկը երեւի: Ատիկա անձնական մասն է իրենց կեանքին եւ ես իրաւունք չունիմ այդ պահը հանրային դարձնելու: Ես միշտ փափաքած եմ, որ դրական լոյսի ներքոյ երեւին այդ մարդիկը եւ կարծես յաջողած եմ նաեւ, գնահատականներն ալ այդ մասին կը վկայեն: Լուսանկարչութիւնը նրբագոյն արուեստն է, ան իր մէջ մեծ վաւերագրութիւն կը պարունակէ: Դուն կը վաւերագրես, բայց ի՞նչը: Ի՞նչն է, որ յարմար կը նկատես հանրային դարձնել, այդ մէկը շատ կարեւոր է: Լուսանկար-դիմանկարը հզօր ուժ ունի, պէտք է այդ ուժը ճիշդ գործածել:
Այդ մարդոց հետ շփումը կը հարստացնէ երկուստեք: Երբ հերոսներուս հետ կը մտերմանամ եւ կը լսեմ անոնց պատմութիւնները, ինքզինքս հարստացած կը զգամ: Ամէն մէկուն կեանքը գիրք մըն է, կեանքի փորձով լեցուն:
-Իսկ ինչպիսի՞ հետաքրքրական մարդոց հանդիպած էք ձեր շրջագայութիւններուն ընթացքին եւ լուսանկարած, մանաւանդ՝ հայեր:
-Շատ են: Հայեր ամէն տեղ կան: Ինծի համար հետաքրքրական էր հանդիպումը Եգիպտոսի մէջ՝ Յասմիկ Փամպուքճեանի հետ։ Ան լուսանկարելու պահուս արդէն հարիւր տարեկան էր: Օսմանեան կայսրութենէն Եգիպտոս հասած էր, հետագային իր ամուսինին հետ համայնքային կեանքի կազմակերպիչներէն եղած էր, ան լրագրող, հայրենասէր կին մըն էր, որ շատ տպաւորած է զիս: Վերջերս տեղեկացայ, որ մահացած է: Նոյնպէս Եգիպտոսի մէջ քանդակագործ՝ Սարգիս Թոսունեանին հետ ծանօթացայ, որ նոյնպէս հետաքրքրական արուեստագէտ մըն է, Գահիրէի օդակայանին մէջ իր քանդակ-ստեղծագործութիւններէն զետեղուած են:
-Կրնա՞ք ըսել, որ այս նախագիծը դարձած է ձեր կեանքի նախագիծը:
-Երբ ես ժամանակին յայտարարեցի, որ քսան երկիր կ՚ուզեմ այցելել եւ լուսանկարել, ինծի ըսին այդ մէկը արդէն կեանքի նախագիծ կը դառնայ, բայց այսօր կրնամ ըսել, որ քսան երկիր արդէն այցելած եմ, երկու հարիւր հոգիի դիմանկար ստեղծած եմ, եւ տակաւին կը շարունակուի իմ աշխատանքս: Չեմ գիտեր կեանքի նախագի՞ծ է, թէ՞ ոչ, թերեւս, դուք ըսէք: Բայց ես կրնամ վկայել, որ մարդասիրական սկզբունքներու հիման վրայ աշխատած եմ: Քոչարին տղան ըսաւ՝ հայրիկիս գործը շարունակողն ես, ուրիշ յայտնի լուսանկարիչ մը ըսաւ, թէ՝ իմ լուսանկարներուն ստուերները Քարշի արուեստը կը յիշեցնեն, ուրիշ մը իբրեւ կին լուսանկարիչ զիս համեմատած է Իտա Քարին հետ… Ես մասնաւոր բան չեմ ըրած նմանելու, բայց անշուշտ, ուսումնասիրած եմ, ճամբորդած եմ եւ այդ ամէնը իր դերը ունեցած է:
-Ի՞նչ դժուարութիւններու հանդիպած էք ձեր աշխատանքին ընթացքին:
-Բազմաթիւ, բայց այսօր ծիծաղելով կը նայիմ եղած դժուարութիւններուն, կարելի է ըսել, որ չեն ալ եղած, հակառակ անոր որ բազմաթիւ նամակներու մերժումներ ստացած եմ:
Աջակցութիւններուն մեծ մասը եղած են արտերկրէն, բայց նաեւ իմ ջանքն ու եռանդը, իմ հետեւողականութիւնը առկայ էին, որոնց միջոցաւ այսօր տեղ մը հասած եմ: Ես հոգիով, եռանդով նուիրուած եմ այս գործին եւ իմ ունեցած յաջողութիւններս կը վերագրեմ մեծ նուիրումիս: Հաւատացած եմ, որ իւրաքանչիւր գործ այդպէս է, մինչեւ չնուիրես, ամբողջ կենսուժդ չներդնես, չես յաջողիր: Դժուարութիւնները զիս կոփած են:
-Իսկ Պոլսոյ մէջ նախագիծ իրականացնելու մտադրութիւն ունի՞ք:
-Գտնուած եմ Պոլսոյ մէջ, սակայն ոչ այս ծրագրով, հանդիպած եմ մարդոց, տեսած եմ մարդոց հաշտ ապրիլը տեղւոյն վրայ եւ հասկցած եմ, որ արուեստը կրնայ դեր մը ունենալ այդ ամէնը ցոյց տալու, տեղ մը միջոց դառնալ հաշտութեան պայմանագիր կապելու: Ի վերջոյ արուեստն է որ կրնայ դռներ բանալ եւ իմ աշխատանքիս մէջ, իմ հերոսներուս օրինակով այդ մէկը զգացած եմ: Իմ նախագիծս մարդասիրական է եւ ես հարց չունիմ որեւէ ազգութեան, կրօնքի, քաղաքականութեան մարդ ներկայացնելու: Թերեւս Պոլիսն ալ դառնայ իմ կանգառներէն մին, ո՞վ գիտէ:
ԱՆՈՒՇ ԹՐՈՒԱՆՑ