ՀԱՆԴԻՍԱՒՈՐ ՊԱՐԳԵՒԱԲԱՇԽՈՒՄ
Այս օրերուն, Թէքէեան մշակութային միութեան (ԹՄՄ) Երեւանի կեդրոնին մէջ տեղի ունեցաւ միութեան հերթական մրցանակաբաշխութիւնը, որուն ներկայ էր միութեան Միացեալ Նահանգներու եւ Գանատայի Կեդրոնական վարչութեան ատենապետ, ՌԱԿ-ի Կեդրոնական վարչութեան անդամ, մտաւորական՝ Երուանդ Ազատեան: Արդէն կարծես աւանդոյթ դարձած է Սփիւռքի երիցագոյն խմբագիրներէն մէկուն, ճանչցուած գրող-մտաւորականին հետ իր հայաստանեան այցերուն ժամանակ զրուցել հայութիւնը յուզող հարցերուն, Սփիւռքին, հայ իրականութեան ներկայ մարտահրաւէրներուն մասին. այս անգամ նոյնպէս Երուանդ Ազատեան սիրով պատասխանեց ԺԱՄԱՆԱԿ-ի հարցումներուն։
-Պարոն Ազատեան, Ձեր Երեւան գտնուելու օրերը համընկնեցաւ նոր Ազգային ժողովի առաջին աշխատանքային օրերուն: Ինչպէ՞ս կը պատասխանէք այն հարցումին, թէ խորհրդարան անցած ուժերուն մէջ կան նոր ձեւաւորուած ուժեր. մինչդեռ, անդին, աւանդական երեք կուսակցութիւններէն երկուքը դուրս մնացած են քաղաքական կեանքէն, հակառակ անոր, որ ճիգեր ըրին, սակայն չյաջողեցան:
-Ատիկա հայաստանեան իրականութեան մէջ ընդհանուր երեւոյթ մըն է, քիչ մըն ալ՝ նախկին Խորհրդային Միութեան երկիրներուն բնորոշ: Նոյնն է պարագան Վրաստանի մէջ, նոյնիսկ նաեւ Ռուսաստանի մէջ, ուր զօրաւոր անձեր կը յայտնուին, որոնք ֆինանսական եւ քաղաքական հզօր պաշտպանութիւն ունին եւ կուսակցութիւն կը ստեղծեն:
Ես չեմ տեսներ, որ որեւէ գաղափարական ուղղուածութիւն մը կամ գաղափարական լիցք մը ունին այդ շարժումները, բոլորովին անհատական բնոյթ ունին անոնք, եւ անակնկալներն ալ շատ են: Օրինակ, այսօր Ազգային ժողովի նախագահ ընտրուած է մէկը, որ երբեք քաղաքական կենսագրութիւն չէ ունեցած: Կրնայ լաւ ըլլալ, որ չփորձուած անձ մը ղեկավարէ, բայց իբրեւ քաղաքական երեւոյթ, քաղաքական համակարգի մէջ աճած եւ ինքնութիւնը հաստատած հեղինակութիւն մը չէ, որ կու գայ, անակնկալ մըն է, գործը պիտի սորվի պաշտօնին վրայ: Ատոր համար է, որ աւանդական կուսակցութիւնները տեղ չունին, բացի անշուշտ, ՀՅԴ-էն, որ որոշ սկզբունքային զիջումներով, պիտի ըսեմ զուտ շահակցական նկատառումներով մտած է խորհրդարան, եւ այդ շահակցականը ոչ միայն խորհրդարանին կը վերաբերի, այլ նաեւ կառավարութեան հետ առժամեայ համագործակցութեան՝ (coalition). բան մը, որ դուրսէն ընդհանրապէս շատ լաւ չի դիտուիր: Այստեղի կառավարութիւնը չէ ապացուցած, որ երկրին գերագոյն շահերուն պաշտպան է, անհատական շահերը շատ աւելի գլուխ կը բարձրացնեն ընդհանուր երեւոյթին մէջ, քան՝ երկրի շահերը: Իմ ցաւս, վիշտս, վրդովումս այս է եւ յաճախ կրկնած եմ, որ այս իշխանութիւնը հայաթափումը կասեցնելու քաղաքականութիւն մը չունի:
Վերադառնալով աւանդական կուսակցութիւններուն, Դաշնակցութիւնը ներկայ իշխանութեան կամ ՀՀԿ-ի հետ դաշնութեան մէջ մտնելով, Սփիւռքի իր շարքերուն մէջ վարկը կը կորսնցնէ: Դուրսը, Հայ յեղափոխական դաշնակցութեան շարքերուն մէջ շատ աւելի հայրենասէր տարրեր կան, որոնք Հայաստանը իտէալականացուցած են եւ յանկարծ շուկայական յարաբերութիւններու փիլիսոփայութեամբ այս գործակցութիւնը իշխանութեան հետ, անոնց համար խորթ է:
Հոս կարգ մը վերլուծաբաններ կ՚ըսեն՝ Դաշնակցութիւնը դուրսը ամենէն կազմակերպուած ուժն է: Ճիշդ է այդ մէկը, բայց Դաշնակցութիւնը դուրսը կրնայ իր տիրապետութեան տակ եղող շրջանակներուն վրայ միայն ազդել եւ այդ չափով Հայաստանին օգտակար ըլլալ, բայց հայութիւնը այդ չէ դուրսը: Այնպէս չէ, որ իշխանութիւնը դուրսը Դաշնակցութեան հետ գործակցելով կարելի է Սփիւռքը իր տրամադրութեան տակ առնել: Միայն Դաշնակցութիւնը կրնայ իր թեւին տակ առնել, ան ալ՝ դժգոհ դաշնակցութիւնը, գոհ եղող դաշնակցութիւնը չէ: Դժբախտաբար դուրսը շատ ընդվզում կայ այսօրուան իշխանութեանց հանդէպ, ատոր համար է, որ ներդրումներ չկան, կը պակսին, քննադատութիւնը ծայրայեղ է, թէեւ ինծի համար ընդունելի չէ այդ ծայրայեղ քննադատութիւնը: Ամէն ինչ քանդելու այդ տրամադրութիւնը ես ճիշդ չեմ գտներ, բայց այստեղի իշխանութեան անհոգութիւնը այդ ձեւով անդրադարձած է Սփիւռքի վրայ:
-Բայց գիտէ՞ք, որ Սփիւռքի այդ ընդվզումը գրեթէ նկատելի չէ Հայաս-տանի մէջ: Հազիւ պարգեւատրումներու առիթները կու գան, Սփիւռքի երեւելի մտաւորականներ, գործիչներ իշխանութենէն սիրով կը ստանան մետայլներ եւ շքանշաններ:
-Հայաստանը այդ շքանշան փնտռողներուն պէտք չունի: Ատիկա Սփիւռքի նախարարութեան եւ ընդհանրապէս իշխանութեան խաբկանքն է, որ դուրսը կան անձնասէր մարդիկ, որոնք հայրենասիրական ճառերով կուրծք կը ծեծեն, կարեւոր մարդիկ են, անոնք ո՛չ Սփիւռքի մէջ կշիռք ունին, ո՛չ ալ կրնան Հայաստանին որեւէ կերպով կարեւոր նպաստ մը բերել, միայն կը վազեն շքանշաններու, պատիւներու ետեւէն: Եւ այդ շքանշաններու զաւեշտն ալ պէտք է վերջանայ Սփիւռքի եւ Հայաստանի միջեւ: Ատիկա արժեչափ մը չէ Սփիւռքը չափելու, ոչ ալ ոեւէ մէկուն հայրենասիրութիւնը չափելու: Շատ տխուր զաւեշտ մըն է ատիկա, շատ կը ցաւիմ, որ տակաւին թէ՛ Հայաստանը, թէ՛ կառավարութիւնը այդ ինքնախաբէութեան մէջ են, որ շքանշան ստացող մարդիկը ազդեցութիւն մը ունին: Շատ աւելի աշխատողներ կան եւ հզօր կերպով Հայաստանին օգնողներ, որոնք կրնան օգնել կամ արդէն օգնած են եւ այդ մարդիկը շքանշաններու պէտք չունին, իրենց գործն է իրենց շքանշանը: Շքանշան փնտռողները գործ չընող, փառասէր մարդիկն են: Արդէն շքանշաններն ալ արժեզրկուած են, ամէն մարդ այդ շքանշանին ետեւէն է եւ շաքարի պէս իշխանութիւնը անոնց գրպանը դրած է, հասնողին կը բաժնէ: Ասիկա համարձակօրէն կրնամ ըսել, որովհետեւ բոլոր այն շքանշանները, որոնք տրուած են ինծի, դժբախտաբար իմ տանս հրդեհին ընթացքին այրեցան, այնպէս որ ես ոչ մէկ շքանշան ունիմ:
-Պարոն Ազատեան, Ձեր Հայաստան գտնուելու այս անգամուան առիթը միայն Թէքէեանի մրցանակաբաշխութի՞ւնն էր, թէ՞ այլ առիթներ եւս կային:
-Ընդհանրապէս, երբ Հայաստան կու գամ, կ՚ուզեմ խտացնել կարգ մը հանդիպումներ, ժողովներ, որպէսզի այդ ժամանակին միջոցաւ թէ՛ կուսակցական որոշ աշխատանքներ կատարեմ եւ թէ՛ Թէքէեանի գծով մշակութային ծրագիրներ կեանքի կոչեմ: Այս այցիս գլխաւոր առիթը Թէքէեան մշակութային միութեան գրական-գեղարուեստական մրցանակաբաշխութիւնն է, եւ ատիկա Միացեալ Նահանգներու եւ Գանատայի Թէքէեան միութիւններու եւ Հայաստանի Թէքէեանի գործակցութեան գլխաւոր կամուրջն է, ամէն տարի կ՚ըլլայ այդ մրցանակաբաշխութիւնը, ես գրականութեան յանձնախումբին մէջ եմ, կան նաեւ արուեստի այլ բնագաւառներուն՝ թատրոնին, երաժշտութեան, կերպարուեստին տրուող մրցանակներ: Զանազան բնագաւառներու ներկայացուցիչներ կը պարգեւատրուին, պարգեւը թէ՛ բարոյական է եւ թէ՛ նիւթական: Այդ դրամը ժամանակին շատ աւելի համեստ էր, հիմա քիչ մը աւելցուցած ենք:
Ատոր կողքին, ես այստեղ նաեւ մասնակցեցայ կուսակցական որոշ գործունէութեան, դուրսէն եկած այլ կուսակցական գործիչներու հետ մարզ այցելեցի, ուր կուսակցական շրջանակներ ունինք: Այստեղի կուսակցութիւնը զանազան մակարդակներու վրայ դրսեւորումներ ունի՝ ճատրակի, ոտնագնդակի, հրացանաձգութեան խումբեր կազմած է երիտասարդութեան համար եւ մշակութային գործունէութիւն կ՚իրականացնէ մարզերուն մէջ, կը ներգրաւէ բնակիչները:
-Իսկ ինչպէ՞ս տեսաք մարզերուն մէջ անոնց տրամադրութիւնները, երիտասարդութեան կեանքը:
-Յուսալքուած է երիտասարդութիւնը, ո՛չ ընելիք ունի, ո՛չ եկամուտ ունի, ոչ հեռանկար: Կ՚ուզենք փոքր չափով այդ երիտասարդութեան հասնիլ, որ նպատակ ունենայ, պատճառ ունենայ Հայաստանի հողին վրայ մնալու, չլքելու:
Շատ հակասական է: Երեւանը երթալով կը ճոխանայ: Առանց վարանելու կրնանք ըսել, որ մայրաքաղաքը եւրոպական քաղաքներուն համահունչ գեղեցկութիւն ունի, ատիկա նաեւ օտարներ կ՚ըսեն հոս գալով, բայց այլ է իրավիճակը շրջաններուն մէջ: Եթէ նոյնիսկ շրջանները իրենց ներկայ կացութեան մէջ մնային, այդ ալ պիտի ընդունէինք, բայց երթալով շրջանները շատ արագ թափով ետ կ՚երթան, մինչ Երեւանը շատ արագ կերպով կ՚աճի: Շատ վայրերու մէջ տարրական պայմանները կը բացակային, մարդիկ ջուր չունին, ճամբաները քանդուած են, դպրոցական շէնքերը հին են…
-Հակառակ անոր որ Սփիւռքի հիմնական ներդրումները եղած են ճանապարհներու, դպրոցներու, գիւղական համայնքներու զարգացման համար, բայց ինչպէս ըսիք՝ գիւղը ետ կ՚երթայ: Ի՞նչն է արդեօք պատճառը: Արդեօք այդ միջոցները բաւարար չե՞ն, կամ նպատակին չե՞ն հասնիր:
-Այնքան վստահութիւն չկայ իշխանութիւններուն հանդէպ, որ նուիրատուութիւն ընողներն արդէն անձամբ կը տանին եւ տեղը կը հասցնեն նուիրատուութիւնները, ինքնուրոյն կու գան, կ՚երթան մարզերուն մէջ բաշխումներ կ՚ընեն: Որովհետեւ եթէ իշխանութիւններու միջոցաւ Սփիւռքը պիտի ընէ, քսանհինգ տարիներու մէջ տեսնուեցաւ, որ այդ օժանդակութիւնները տեղ չեն հասնիր կամ ամբողջական չեն հասնիր: Անոր համար անհատներ Սփիւռքէն անհատականօրէն կ՚երթան, որ կրկին համակարգուած չէ, իսկ իշխանութիւնը շրջանցել եւ այս ձեւով գործելը դարձեալ վիրաւոր յարաբերութիւն մըն է:
-Ինչպէ՞ս կը պատկերացնէք հայութեան յառաջիկայ յառաջընթացքը, ի՞նչ միջոցներու պէտք է դիմել:
-Պէտք է կարողութիւն ունեցող մարդոց տեղ տալ, համակարգչային գիտութիւններու, արուեստի այլ բնագաւառներու մէջ երիտասարդութիւնը յառաջ մղել, եթէ երգիչներ, գիտնականներ, արուեստագէտներ Հայաստանի մէջ տեղ չգտնեն, բնականաբար կ՚ուղղուին դէպի դուրս, եւ եթէ իրական տաղանդ ունին, այնպիսի յաջողութիւններու կը հասնին, որ չեն ուզեր վերադառնալ: Նաեւ քաղաքականօրէն ճամբայ բանալ մարդոց առջեւ: Ֆրանսայի կամ այլ երկիրներու մէջ, երբ գործիչները կը յաջողին եւ անոնց կենսագրութիւնները կը կարդանք, կը տեսնենք, որ բոլորն ալ գրեթէ նոյն կրթական համակարգէն անցած են եւ պետութիւնը տարիներէ ի վեր համակարգ մը ստեղծած է, որ այդ բովէն անցած երիտասարդը իշխանութեան գլուխ գալով արդէն այդ համակարգին սատարող տարր մը ըլլայ: Հայաստանի մէջ քսանհինգ տարին կարծեմ բաւական է, որ սկսին այդ մասին մտածել եւ մանաւանդ՝ գործել:
-Պարոն Ազատեան, այս օրերուն «Աուրորա» մրցանակաբաշխութեան կը պատրաստուի Հայաստանը, բազմաթիւ նշանաւոր մարդիկ ժամանած են այդ առթիւ: Ինչպէ՞ս կը վերաբերիք մարդասիրական այդ ծրագիրին, որուն միջոցաւ նաեւ Հայաստանը ճանչցուած կը դառնայ աշխարհի մէջ:
-Ես քանիցս անդրադարձած եմ, գրած եմ այդ մասին: Նախ՝ գաղափարին մասին, երկրորդ՝ համաշխարհային չափանիշի առումով անդրադարձած եմ: Կը տեսնենք, որ պետութիւնը կարողութիւնը, տեսիլքը չունի այդ մակարդակով համաշխարհային ուշադրութիւն գրաւող նախաձեռնութիւն մը վերցնելու եւ անհատներ են այդ մէկը ընողը: Այդ անհատները կը գնահատեմ: Ոչ միայն հիացած եմ, ամէն կերպով, մամուլի միջոցաւ ալ երբ կ՚արտայայտուիմ, շատ բարձր կը գնահատեմ, որ տեսիլք ունեցող մարդիկ պատճառներ ունին Հայաստանէն դուրս գործելու եւ իրենց կեանքը աւելի բարելաւելու, սակայն այդ տեսիլքը կը տրամադրեն Հայաստանին: Սա շատ հզօր գաղափարի, մտածելակերպի, անշահախնդիր հայրենասիրութեան արդիւնք է, հակառակ՝ յուսախաբութիւններուն: Հայաստանի պատիւը, պատմութիւնը եւ մանաւանդ՝ ողբերգութիւնը համաշխարհային ճանաչման հասցնելու առումով մեծ ձեռնարկ է, անշուշտ:
-Դուք հայութիւնը յուզող հարցերուն շուրջ հետաքրքրական յօդուածներ կը ստորագրէք: Ի՞նչ է Ձեր յաջորդ յօդուածին նիւթը:
-Յաջորդ յօդուածս, որ շուտով «Միրըր»ին, «Պայքար»ին եւ «Ազգ»ին մէջ կը տեսնէք, գրած եմ հայ-թրքական յարաբերութիւններուն մասին, ուր որեւէ յառաջացում չկայ, եւ անմիջական հեռանկար ալ չկայ: Այդ կէտին մէջ ես չեմ կրնար մեղադրել մեր իշխանութիւնները, որ սխալ քաղաքականութեան կը հետեւին: Մենք փոքր երկիր ենք, Թուրքիան ալ համաշխարհային չափանիշով շրջանային ուժ մըն է, որ կը տիրապետէ. արդէն Էրտողանն ալ ըսաւ, որ Միջին Արեւելքի մէջ որեւէ հարց չի լուծուիր առանց Թուրքիոյ: Թուրքիան, ելլելով իր շրջանային ուժէն, նաեւ իր քաղաքական ազդեցութիւնը տարածած է Եւրոպայի մէջ, մինչեւ Ծայրագոյն Արեւելք եւ ըլլալով այդպիսի հզօր երկիր մը, Հայաստանի հետ հաշուի պիտի չնստի: Այս է իմ յօդուածիս նիւթը, որուն մէջ նաեւ կան եզրայանգումներ:
ԱՆՈՒՇ ԹՐՈՒԱՆՑ