«ԱՌԱՔԵԼՈՒԹԻՒՆՍ ԱՐՈՒԵՍՏՆ Է»
Վերջերս կրկին առիթն ունեցանք Երեւանի մէջ տեսնելու հռչակաւոր դաշնակահար Շահան Արծրունին: Ան այս անգամ հայրենիք չէր ժամանած համերգի համար, այլ եկած էր անձամբ ստանալու Հայաստանի պետութեան «Մովսէս Խորենացի»ի շքանշանը՝ Հանրապետութեան նախագահ Սերժ Սարգսեանի կարգադրութեամբ։ Հայաստանի բարձրագոյն պարգեւներէն՝ «Մովսէս Խորենացի»ի շքանշանը Շահան Արծրունիին շնորհուած է հայ մշակոյթին մէջ ունեցած իր նշանակալի դերին համար, ի մասնաւորի հայ երաժշտութիւնը օտարներուն ներկայացնելու առաքելութեան համար, ինչ որ ան տարիներէ ի վեր կ՚իրականացնէ:
Շահան Արծրունի, բնականաբար, հայրենիքի մէջ գտնուելուն առիթը օգտագործելով, այցելեց նաեւ Վանաձոր, ուր կը գործէ Վանաձորի Տարեցներու տունը, որու հովանաւորներէն եւ աշխատանքներու անմիջական աջակիցներէն մին է նաեւ ինք:
Երեւանեան պայծառ առաւօտ մը ԺԱՄԱՆԱԿ-ը Շահան Արծրունիին հանդիպեցաւ, եւ սիրելի արուեստագէտին հետ ունեցաւ մտերմիկ հարցազրոյց մը:
-Շնորհաւորելով Ձեզ շքանշանին առթիւ, կ՚ուզէի հարցնել՝ ի՞նչ են ձեր զգացումները ի՞նչ կը նշանակէ Հայաստանի մեծագոյն պարգեւը Ձեզի համար:
-Թէ՛ հպարտութիւն կը զգամ եւ թէ՛ համեստութիւն: Զիս կ՚երջանկացնէ այս մետայլը: Ուրախ եմ, որ այս տեսակ շքանշան մը շնորհուած է ինծի:
-Եւ առաջին շքանշանը չէ, որ հայրենիքէն ստացած էք, այնպէս չէ՞:
-Այո, կար «Սուրբ Սահակ-Սուրբ Մեսրոպ»ի շքանշանը, որ 1990-ական թուականներուն տրուած էր ինծի, յետոյ այստեղ գործող Երաժիշտներու միութիւն (լիկա) մը, եւս մետայլ մը շնորհած է ինծի, ուրեմն ասիկա Հայաստանէն ստացած երրորդ մետայլս կ՚ըլլայ: Ինծի համար, բնականաբար, ամենէն խոշոր համբաւ ու հմայք ունեցողը անկասկած «Մովսէս Խորենացի»ի շքանշանն է, որ անցեալ տարի շնորհուած էր ինծի, սակայն առիթ չէի ունեցած գալ եւ ստանալու: Ես ուզեցի ուղղակի ստանալ զայն Հայաստանի մէջ: Շատ-շատ ուրախ եմ: Երբեմն անձեր կան, որոնք շատ գործեր կ՚ընեն, բայց առիթը չեն ունենար նման պարգեւի արժանանալու: Իմ պարագայիս այնպէս մը եղաւ, որ զիս գիտցողներ կային Հայաստանի կառավարութեան մէջ եւ ինծի տրուացաւ ատիկա: Աշխատանքի գնահատանքն է նաեւ, որ ես տարած եմ հայ երաժշտութիւնը թէ՛ հայերու, թէ՛ օտարներու ծանօթացնելու ուղղութեամբ: Նոյնիսկ, երբ հեռախօսով զիս տեղեկացուցին այս մասին, յիշեցին նոյնիսկ թրքական եւ հայկական փոխյարաբերութիւններու մէջ ունեցած դերս, այդ ալ մէջն է, այդ ալ զիս ձեւով մը կ՚ուրախացնէ: Անցեալ օր, երբ ես ստացայ այս մետայլը, ուզեցի գիտնալ, որ Հայաստան կողմնակի՞ց է, որ ես նման կապեր հաստատեմ: Անշուշտ, իրենք որոշ վերապահութիւններ ունին այդ առումով, սակայն որպէս մշակութային երթուդարձ, կողմնակից են ատոր: Նոյնիսկ մշակութային երկխօսութիւնն ալ, գիտնալով պէտք է վարել: Երբ 2010 թուականին ես Աղթամարի մէջ նուագեցի, ապա Նիւ Եորքի մէջ նուագեցի թուրքերու կարգադրութեամբ, ամէն քայլափոխիս Հայաստանի հետ անմիջական կապեր հաստատեցի եւ գաղափարի փոխանակումներ ունեցայ: Այսինքն չեմ ուզեր ընել որեւէ բան, որ Հայաստանին դէմ ըլլայ:
-Իսկ հայ երաժշտութիւնը օտարներուն ներկայացնելու Ձեր առաքելութեան մէջ, վերջերս ի՞նչ նոր քայլեր առած էք:
-Նկատելով որ ես ի վերջոյ որոշ տարիք մը ունիմ, երբ համերգ մը կը կազմակերպեմ, այդ համերգը ինծի համար այդ վայրկեանին գոյութիւն ունի, յաջորդ վայրկեանին արդէն գոյութիւն չունի, կը կորսուի: Այնպէս որ ինչ որ ըրած եմ, որոշեցի ձայնագրել, որպէսզի ատիկա իր տեղը ունենայ: Հիմա գիտենք, որ խտասալիկներ չեն ծախուիր, սակայն գրադարաններուն մէջ խտասալիկը շատ կարեւոր է, ինչպէս՝ գիրքերը: Այսօր ամէն ինչ կարելի է ունենալ համացանցի միջոցաւ, սակայն մնայուն չեն անոնք, մինչ երբ գրադարանին մէջ ըլլան, արդէն մնայուն արժէքներ կը դառնան:
Ուրեմն ես հիմա ձեռնարկած եմ ութ խտասալիկներու, որոնցմէ երկուքը արդէն պատրաստ են, հիմա երրորդին վրայ կ՚աշխատիմ, որ տրամադրուած է ամբողջութեամբ Ալան Յովհաննէսի գործերուն: Ան, նախքան իր մահը, ինծի յանձնած էր կարգ մը ձեռագիրներ, որոնք ո՛չ տպագրուած էին, եւ ո՛չ ալ՝ կատարուած, ինք խնդրեց, որ եթէ կարելիութիւնը ստեղծուի, ձայնագրեմ զանոնք: Անտիպ գործերն են, որոնք կը ձայնագրեմ:
Մինչ այդ, Վանաձորի ծերանոցի հարցով որոշեցինք համերգներու շարք մը կազմակերպել: Արդէն ատոնց մէկ մասը եղաւ եւ պիտի շարունակուի տակաւին: Ըրինք կարգ մը քաղաքներու, ինչպէս՝ Ուաշինկթընի, Ֆլորիտայի եւ այլ քաղաքներու մէջ, եւ երեք շաբաթ առաջ ալ Նիւ Եորքի մէջ, եւ ատոր հասոյթով ծերանոցի պէտքերը աւելի լայն պայմաններու տակ կրնանք հոգալ: Ասիկա թէ՛ օտարներու համար է եւ թէ՛ մեր հայերուն: Նպատակը թէ՛ հայ երաժշտութիւնը ծանօթացնելն է եւ թէ՛ գումար հաւաքել ծերանոցին համար: Ես հիմա ձեւ մը գտած եմ, որ ժողովուրդին շատ հաճելի է՝ միշտ կը խօսիմ համերգներու ընթացքին: Կը ջանամ այդ կերպ աւելի հետաքրքրական դարձնել համերգները, այնպէս որ ժողովուրդը քիչ մը տեղեկութեամբ մտիկ կ՚ընէ ներկայացուող գործը եւ եթէ գիտէ անոր խորքը, պատմութիւնը, այն ատեն աւելի հեշտութեամբ կը լսէ եւ աւելի դիւրութեամբ կը հասկնայ, թէ ինչի մասին է խօսքը կամ երաժշտութիւնը:
Յաջորդը Սեպտեմբերին Շիքակոյի, Տիտրոյթի, Պոսթընի եւ այլ վայրերու մէջ տեղի պիտի ունենայ: Ասիկա Հայ օգնութեան ֆոնտն (ՀՕՖ) է, որ կը կազմակերպէ, եւ ես կը փափաքիմ, որ Ամերիկայի Միացեալ Նահանգներու արեւմտեան մասն ալ տանինք այս համերգները, եւ Հայկական բարեգործական ընդհանուր միութեան (ՀԲԸՄ) միջոցաւ ալ կրնանք ասիկա ընել զանազան երկիրներու մէջ, ուր կան Բարեգործականի կառոյցներ:
-Հայաստանի մէջ ելոյթ ունենալու ծրագիր կա՞յ:
-Այս այցիս ժամանակ այդ մասին ալ խօսեցանք Պարոն Վիգէն Սարգսեանին հետ: Ես ըսի, որ դուրսէն արուեստագէտներ միշտ կու գան, կը նուագեն, ելոյթ կ՚ունենան Երեւանի մէջ, բայց Երեւանէ դուրս ալ շատ մը տեղեր կան՝ Կիւմրի, Վանաձոր, Կապան, Գորիս, Մեղրի, Ստեփանակերտ, ուր ժողովուրդը սփիւռքի արուեստագէտները չի ճանչնար, առիթ չ՚ունենար զանոնք լսելու: Ես կը փափաքիմ այդպիսի համերգ մը ունենալ: Ամէն տեղ դաշնամուր մը կայ, ինծի համար այս պարագային բացարձակապէս կարեւոր չէ, որ կատարեալ դաշնամուր ըլլայ: Ասոր նպատակը բոլորովին տարբեր է, ինչ տեսակ դաշնամուր ալ ըլլայ, նոյնիսկ եթէ պատի դաշնամուր ըլլայ, ես գոհ եմ: Կարեւորը հաղորդել եւ հաղորդուիլն է ժողովուրդին հետ: Եւ ես այն տպաւորութիւնը զգացի, որ մշակոյթի նախարարութեան հետ այս առումով կապ պիտի հաստատուի, եւ իրենք աշնան համար պիտի կազմակերպեն նման շրջապտոյտ մը: Փափաքս է ոչ միայն Երեւանը, այլ երբեմն գիւղերը ճանչնալ: Որովհետեւ իսկական հայը թերեւս գիւղացին է: Ի վերջոյ Կոմիտասը գիւղացիին երգերը հաւաքեց, ուրեմն հայ ժողովուրդին ատաղձը ատիկա է, ես կ՚ուզէի աւելի մօտէն առընչուիլ հայ գիւղին:
Այդ շրջանին նաեւ Երեւանի մէջ կը նուագեմ, թերեւս այս անգամ նուագախումբի՝ Հայաստանի Պետական ֆիլհարմոնիքի հետ նուագեմ:
-Իսկ Պոլսոյ մէջ համերգի ծրագիր կա՞յ:
-Պոլոյ պարագային հարցը քիչ մը տարբեր է: Ես կ՚ուզեմ, որ եթէ Պոլսոյ մէջ ընեմ նման համերգ մը, թրքական հաստատութեան մը հովանիին տակ ընեմ: Մենք՝ պոլսահայերս շատ աւելի ծանօթ ենք մեր մշակոյթին: Ես փափաքող եմ, որ կարենամ այդ մշակոյթը ծանօթացնել թուրքերուն: Եթէ թրքական հիմնարկ մը կազմակերպէ, այդ պարագային թերեւս կարելի է նաեւ հաւաքել թուրք արուեստագէտներ, ինչպէս որ Ապրիլի 23-ին եղած է, եւ անոնց հետ միասին համերգ ընել: Եւ եթէ կարելիութիւնները ստեղծուէին, ես շատ պիտի փափաքէի, որ թուրք արուեստագէտները գային Երեւան եւ հոս այդ ծրագիրը ներկայացնէինք, այսինքն քաղաքականն ու մշակութայինը հիմակուհիմա պէտք է տարբեր գետիններու վրայ ըլլայ:
-Հայութեան կեանքին մէջ զանազան զարգացումներ կ՚ըլլան, ինչպէս՝ Հալէպի մէջ ստեղծուած իրավիճակը եւ Սուրիոյ հայութեան տեղաշարժը… Ինչպէ՞ս կը մեկնաբանէք:
-Ծանր է, այո, Սուրիոյ հայութեան պարագան: Այդքան գաղթականներ կան, եւ ատոնց խոշոր մէկ մասը Հայաստան կու գայ, եւ պէտք է զանոնք հոս կերակրել, անոնց տուն գտնել, ատիկա շատ խոշոր պատասխանատուութիւն մըն է կառավարութեան համար: Միմիայն դրամով ըլլալիք բան մը չէ ասիկա: Պէտք է կարենանք անոնց նեցուկ ըլլալ, ՀԲԸՄ-ի կամ Միացեալ Նահանգներու մեր առաջնորդարաններու միջոցաւ մենք մեր ձեռքերով օգտակար ըլլանք: Ցաւալի վիճակ մըն է, այո: Եւ կը հասկնամ, թէ ինչու սուրիացին երբեմն չ՚ուզեր Հայաստան մնալ, քանի որ բոլորովին տարբեր մշակոյթ մըն է իրեն համար, սկսած խօսակցութենէն, դիւրին չէ: Առիթ մըն է սուրիահայութեան հարցին առընթեր խօսիլ մէկ այլ հարցի մասին. ինծի համար, օրինակ, անտեղի որոշում մըն էր Կիպրոսի Մելգոնեան վարժարանին գոցուիլը: Այս պահուն Մելգոնեանը շատ մեծ դեր կրնար խաղալ՝ թէ՛ սուրիացի եւ թէ իրաքցի հայերը կրնային Կիպրոս երթալ, ի վերջոյ Կիպրոսը համայնք մըն է, կորիզ մըն է: Անոնք այսօր Հայաստան կ՚երթան, բայց լեզուական դժուարութիւններ ալ կան: Դիւրին չէ Հայաստանի մէջ արեւմտահայերէնը պահել:
Եւ առհասարակ, այսօր աշխարհի մէջ հայերէն խօսող, հայերէն գրող շատ մարդ չկայ: Հայաստանցիները առաւելութիւն մը ունին, լեզուն խօսելու: Այսինքն, եթէ փողոցը քալես, ամէնուր հայերէն կը լսել: Միացեալ Նահանգներու մէջ ատանկ բան չկայ: Շատ կը զարմանամ ես, երբ Նիւ Եորքի փողոցներուն մէջ ման կու գամ, թրքերէն կը լսեմ, իրենց լեզուն կը պահպանեն, իսկ մենք շատ աւելի դժուարութիւն ունինք հայերէն խօսելու: Նոյնիսկ անոնք, որոնք նոր կը գաղթեն Միացեալ Նահանգներ, անոնք հայերէն չեն խօսիր: Սակայն ատոր կարեւոր պատճառներէն մէկն ալ այն է, որ ընտանիքներուն մէջ հայերէն չեն խօսիր: Եթէ ամէն վայրկեան հայերէն խօսին, եւ հեռատեսիլ մը ըլլայ, որ միայն հայերէնով ըլլայ, այս վիճակը չ՚ըլլար:
Հալէպը իրապէս կեդրոն մըն էր հայութեան, լեզուի, հայկականութեան պահպանման առումով: Չեմ գիտեր՝ Պէյրութի մէջ ինչ կ՚ըլլայ, այսօր քաղաքական կացութիւնը այնքան տարօրինակ ձեւ մը առած է, որ կրնայ Պէյրութն ալ վտանգի տակ յայտնուիլ: Գահիրէ մէկն ալ չկայ:
-Հայութեան հարցերը մտահոգիչ են: Այդ մէկը չի՞ խանգարեր Ձեզ՝ ստեղծագործելու, ներքին խաղաղութիւն մը ունենալու:
-Անշուշտ, քաղաքականութիւնը մէկ բան է, արուեստը՝ մէկ այլ բան: Ես քաղաքականութեան մէջ չեմ մտներ, իմ առաքելութիւնս արուեստը պահելն է: Եթէ արուեստով կը զբաղիս, այդ պիտի ընես միայն, ամէն բան չես կրնար ընել, ամէն ինչով չես կրնար զբաղիլ: Կան անձեր, օրինակ, ուղղակի քաղաքական հարցերով կը զբաղին: Երբ նախագահի նստավայրի մէջ էի, Զօրի Բալայեանը տեսայ, 80-ական թուականներէն ի վեր չէի տեսած, ողջագուրուեցանք... այդ տեսակ մարդիկ, օրինակ, քաղաքական հասկացութիւն ունին, այդ տեսակ մարդիկ աւելի օգտակար կրնան ըլլալ: Իմ առաքելութիւնս այլ է, ես պարտաւոր եմ անով զբաղիլ:
-Հայաստանի մէջ Ձեզի կը սպասեն նաեւ մէկ այլ վայրի մէջ՝ Վանաձոր, ուր կը հովանաւորէք Տարեցներու տունը: Այս անգամ ալ գացիք, ինչպէ՞ս տեսաք:
-Լաւ վիճակի մէջ է Տարեցներու տունը: Կար ճամբայ մը, որու նորոգութիւնը հոգածած էինք, չէի տեսած, այդ ճամբայով գացինք, լաւ վիճակի մէջ է կեդրոնը, թերեւս Հայաստանի նման կեդրոններու մէջ լաւագոյններէն կը նկատուի, եթէ ոչ՝ լաւագոյնը: Պետութիւնը կ՚ուզէ այդ վայրը ընդգրկել տարածքի այն վայրերու մէջ, ուր կրնան հիւրեր, օտարներ տանել եւ իբրեւ կայացած կառոյց ցոյց տալ, ուրախ եմ ատոր համար:
-Ի՞նչ ունիք ըսելու պոլսահայութեան:
-Զիրենք շատ կը սիրեմ: Կեանքիս մեծ մասը Միացեալ Նահանգներու մէջ բնակած եմ, միայն քսանմէկ տարին՝ Պոլիս, մօտ հարիւր յիսուն անգամ ալ Հայաստան եկած եմ, լաւ կը ճանչնամ Հայաստանը, բայց վերջաւորութեան, եթէ ընտրութեան հարց ըլլար, կ՚ուզէի կրկին Պոլիս վերադառնալ ապրելու համար: Հակառակ որ Թուրքիա է, հայկական բոյր մը կայ, տակաւին երկու հայկական օրաթերթերը լոյս կը տեսնեն, հայութեան շունչը կայ:
Պոլիսը իմ միւս հարազատ վայրերէն ամենէն սիրելին եւ ամենէն հաղորդակիցն է ինծի համար:
ԱՆՈՒՇ ԹՐՈՒԱՆՑ
Ընկերամշակութային
- 11/29/2024