ՄԱՅՐՈՒԹԵԱՆ ԳԱՂԱՓԱՐԸ
Սուրբ Կոյս Մարիամի ստացած աւետաբեր պատուէրով կիներ վերստացան մարդկային ցեղի նախամօր՝ Եւայի մեղքի պատճառով կորսնցուցած յարգն ու պատիւը, եւ անշուշտ իրաւունքը եւ ազատութիւնը։
Արդարեւ Սուրբ Կոյս Մարիամ, պահպանելով հանդերձ կուսութեան իր պատիւը, մայրացաւ, դարձաւ Աստուծոյ մայրը, կրեց զԱյն իր սուրբ արգանդին մէջ 9 ամիս եւ 5 օր՝ մինչեւ իր միածին Որդւոյն՝ Փրկչի ծնունդը՝ որ կը համապատասխանէ՝ Ապրիլ 7-էն մինչեւ Յունուար 6-ի՝ որպէս թուական։
Սակայն սուրբ Աւետումով պատիւ ստացաւ ո՛չ միայն կոյս Մարիամը՝ արժանանալով «Աստուծոյ Մայր», այսինքն՝ Աստուածածին կոչուելու եզակի եւ բարձրագոյն պատիւին, այլեւ պատիւ ստացաւ «մայրութիւն»ը ընդհանրապէս։ Արդարեւ «մայրութիւն»ը ամենաբարձր պատիւն է մարդկութեան, եւ յատկապէս՝ իգական սեռին, այսինքն «կին-մա՛րդ»ուն։
Այսպէս, կինը վերստացաւ իր արժանաւորութիւնը եւ արժանապատուութիւնը՝ Աստուծոյ Մայրը ըլլալով, կերպով մը՝ մայրութեան շնորհիւ։ Եւ նաեւ՝ մայրութեան գաղափարը ստացաւ նոր իմաստ, նոր էութիւն։
Մայրութիւնը, ուրեմն բարձրացաւ պատուոյ նոր աստիճանի, եղաւ ա՛լ աւելի եւ առաւել ակնածելի իրողութիւն մը։ Արդարեւ մայրութիւնը, այս իմաստով հասաւ իր գագաթնակէտին՝ զենիթին, երբ արդէն կին-մարդը ունէր բարձր պատիւ, արարչագործութեան պահէն իսկ։
Ուստի «մայրութեան գաղափար»ը բարձր եւ վսեմ խորհուրդ մըն է, եւ մարդուս համար ամենէն հարազատ ու սրտամօտ արժէքները կապուած են անոր հետ։ Մայրը հիմքն է մարդկութեան՝ մերձիմաստ աստուածային ստեղծագործութեան։
Զոր օրինակ, այս իմաստով, ի զուր չէ, որ հիմնական արժէքներ ու գաղափարներ կը յիշուին «մայր» տիտղոսով, ինչպէս՝ «մայր եկեղեցի», «մայր հայրենիք», «մայր հող», «մայր վարժարան», «մայրենի լեզու», «մայր պողոտայ», «մայր դուռ», եւ այլն։ «Մայր եկեղեցի» կը կոչենք, քանի որ անոր սուրբ աւազանէն կը ստանանք մեր հոգեւոր սնունդը, «մայր հող», քանի որ ան է մարդուս գոյութեան, գոյատեւման գրաւականը, «մայր հայրենիք», քանի որ հոն կը ծնինք, հոն կ՚ապրինք, հոն կը զարգանանք թէ՛ մարմնապէս, թէ՛ հոգեպէս եւ թէ՛ մտապէս, եւ դարձեալ հոն կը գործենք ու հոն կ՚աշխատինք, հոն կը շարունակէ կեանքը եւ սերունդներ կը գոյատեւեն։ Եւ «մայրենի լեզու». քանի որ մարդկային ամբողջ կեանքի առաջին պահերէն իսկ մարդուս մայրենի քաղցրաբարոյ ու քաղցրաբարբառ, քաղցրաձայն շրթունքներէն կը լսուի ան, եւ սորվելու առիթ կ՚ընծայուի իբրեւ մարդուս անհատական ու ազգային ընդհանուր ինքնութեան ամենակարեւոր հիմքը։
Արդարեւ «մայրութեան գաղափար»ն է, որ մայրական քաղցր կաթին հետ կը ներթափանցէ մարդուս էութեան մէջ եւ սկիզբ կը դնէ անոր կազմութեանն ու ձեւաւորմանը իբրեւ արժանաւոր մարդիկ՝ շաղախուած ու լիացած մայրական սիրով եւ գորովով։ Ուստի սիրոյ զգացումին ամենահարազատը, ամենէն անկեղծը, իսկապէս սրտաբուխն է մայրական սէրը՝ որ գրեթէ կը համապատասխանէ եւ համազօրն է աստուածային սիրոյ։ Քանի որ Աստուած սէ՛ր է, եւ դարձեալ Աստուած Ի՛նք կին-մարդուն տուաւ մայրութեան բարձրագոյն պատիւը եւ պարտականութիւնը եւ ծնելու մենաշնորհը եւ պատասխանատուութիւնը, ապա ուրեմն մայրական սէրն ալ հաւասար է աստուածային սիրոյն։
Բնական է ե՛ւ բանական, որ Աստուած Իր սէրը փոխանցէ անոր՝ որ իր գործը պիտի կատարէ, այսինքն՝ մարդ մը աշխարհ պիտի բերէ, պիտի ծնի։ Ուրեմն աստուածային արարչութեան գործը, կերպով մը փոխանցուեցաւ կին-մարդուն «մա՛յր» ըլլալու բարձրագոյն եւ եզակի պարտականութեամբ։
Ուստի մայրութեան վսեմութիւնը, վեհութիւնն է, որ մարդս կը մղէ որդիական սիրով եւ երախտագիտութեամբ խոնարհելու բոլոր մայրերու առջեւ, որոնց նախատիպարը պէտք է համարուի Սուրբ Կոյս Մարիամ Աստուածածինը։
Արդարեւ Սուրբ Կոյս Մարիամ ցոյց տուաւ հնազանդութեան եւ հաւատարմութեան գերագոյն օրինակը, երբ իրեն աւետուեցաւ Յիսուս Քրիստոսի Մայրը ըլլալու բարի լուրը։ Ուստի այդ ժամանակաշրջանին, բարեպաշտ ժողովուրդը համակուած էր Փրկչին՝ Յիսուս Քրիստոսի աշխարհ գալու ակնկալութեամբ, զոր խոստացած էր Աստուած։ Մարդիկ, անհամբեր կը սպասէին Քրիստոսին՝ Տիրոջ Օծեալին, որ աշխարհ պիտի գար իբրեւ Փրկի՛չ։ Եւ Սուրբ Կոյս Մարիամ նոյնպէս Երուսաղէմի Տաճարին մէջ ապրած տարիներուն տեղեկացած էր աստուածային այս խոստումին մասին եւ կ՚ակնկալէր Փրկչին գալուստը։
Գաբրիէլ հրեշտակապետը, սրբուհի Մարիամի մօտ գալով, ըսաւ. «Ուրախացի՛ր, շնորհալի՜ կոյս, որովհետեւ Աստուած քեզի հետ է» (ՂՈՒԿ. Ա 28)։
Հրեշտակապետին տեսքէն եւ ողջոյնէն սրբուհին կը խռովի, սակայն անմիջապէս չի պատասխաներ, այլ մտքէն կը սկսի խորհիլ, քննել՝ թէ ի՛նչ կը նշանակէ ողջոյնի այդ խօսքերը, այսինքն՝ ընտրողութիւն կը կատարէ, փոխանակ անմիջապէս հակազդելու։
Ապա, երբ հրեշտակապետէն կը ստանայ Յիսուսով յղացման աւետիսը, կը հաւատայ, եւ Աստուծոյ մասին խորհելով, կը հարցնէ. «Ատիկա ի՞նչպէս կրնայ պատահիլ, երբ ամուսնացած չեմ» (ՂՈՒԿ. Ա 34)։ Եւ երբ հրեշտակապետը կը պատասխանէ, կոյս Մարիամ կը հասկնայ նաեւ յղացման կերպը, որ այդ կ՚իրականանայ ո՛չ թէ այր-մայդու, այլ Սուրբ Հոգիի իջմամբ, այն ժամանակ միայն կը յայտնէ իր յօժարութիւնը, հնազանդութիւնը եւ հաւատարմութիւնը Աստուծոյ կամքին եւ կ՚ըսէ. «Աստուծոյ աղախինն եմ, թող քու ըսածդ ըլլայ» (ՂՈՒԿ. Ա 38)։
Ահաւասիկ, ա՛յսպէս, Աստուծոյ Որդին մարմնացաւ, մարդացաւ, Սուրբ Կոյս Մարիամի արիւնով լեցուեցաւ եւ միաւորուեցաւ Իր Աստուածութիւնը, եւ «Կատարեալ Աստուածը եղաւ կատարեալ մա՛րդ», միաւորուած մէկ աստուածամարդկային բնութեամբ։
Սուրբ Աւետումով, Սուրբ Կոյս Մարիամի արգանդէն ծագեցաւ լուսափայլ Ճառագայթը՝ «Բանն Աստուած»՝ Որդին Աստուած, որ սուրբ համաձայնութիւնը ստանալուն պէս իջաւ անոր արգանդը եւ այնտեղ նկարեց Իր արքայական կատարեալ պատկերը։ Կոյս Մարիամի խոհեմ եւ ողջամիտ հնազանդութիւնը եւ հաւատքին զօրութիւնը իրեն շնորհեց ամենավսեմ պատիւը մարդկութեան՝ մայրութիւնը եւ մանաւանդ Աստուածամայր ըլլալու մենաշնորհը։ Հաւատքով զօրացած հնազանդութիւնը, ուրեմն կը բարձրացնէ մարդկային արժանաւորութիւնը եւ արժանապատուութիւնը։
Մարդիկ, ընդհանրապէս կը կարծեն, թէ հնազանդութիւնը կը նուաստացնէ մարդկային արժանապատուութիւնը, եւ այս պատճառով կը նախընտրեն անհնազանդ գտնուիլ, եւ ըմբոստ դիրք կը գրաւեն. բայց կորսնցնողը եւ վնասուողը իրենք կ՚ըլլան եւ չեն գիտեր, թէ անհնազանդութեամբ ի՜նչ առիթներ, ի՜նչ բարիքներ կը կորսնցնեն։
Վերջապէս, պէտք է ըսել, թէ հնազանդութիւնը պէտք է ըլլայ խոհեմութեամբ եւ բանականութեամբ եւ ո՛չ թէ կոյրզկուրայն։ Արդարեւ կոյս Մարիամ ալ խորհեցաւ, հարցուց, քննեց եւ ապա հնազանդեցաւ։ Եւ ուրեմն այս իմաստով՝ Աստուածամայրը առաջնակարգ տիպա՛րն է ողջախոհ, բանաւոր եւ հաւատքով զօրացած հնազանդութեան…։
ՄԱՇՏՈՑ ՔԱՀԱՆԱՅ ԳԱԼՓԱՔՃԵԱՆ
Օգոստոս 12, 2016, Գնալը կղզի