ԵԶԱԿԻ ՎԿԱՅՈՒԹԻՒՆՆԵՐ
Հայաստանի Նկարիչներու միութեան ցուցադրասրահին մէջ վերջին օրերուն բացուեցաւ երիտասարդ լուսանկարիչ՝ Դաւիթ Յակոբեանի լուսանկարներու ցուցահանդէսը «Պատմութիւններ ճանապարհէն» խորագրով: Դաւիթ Յակոբեան 2010 թուականէն ի վեր Հայաստանի Հանրապետութեան նախագահ Սերժ Սարգսեանի անձնական լուսանկարիչն է, բայց մենք Դաւիթը գիտենք այն ժամանակէն, երբ կ՚աշխատէր «Արմէնփրէս» լրատուական գործակալութեան մէջ, եւ իր պարզ, անմիջական ու անկեղծ խառնուածքին շնորհիւ դարձած էր դաշտին մէջ գործող լրագրողներու սիրելի գործընկերներէն մին: Այսօր ալ, հակառակ անոր, որ Դաւիթ կ՚աշխատի ամենէն բարձր պետական վայրին մէջ, իր լուսանկարչական մեքենայով կ՚ուղեկցի հանրապետութեան նախագահին, հնարաւորութիւն ունի լուսանկարելու երկիրներու առաջնորդները, մնացած է նոյն անկեղծ ու անմիջական մարդը, որ մեծ արժանիք է այս օրերուն, երբ զանազան առիթներ կան խառնուածք եւ կեցուածք փոխելու: Դաւիթը նաեւ Հայաստանի մետիայի դաշտին մէջ գործող PAN photo խումբին անդամ է:
Ցուցահանդէսը, ուր ներկայացուած էին քառասուն լուսանկարներ, քանի մը տարբեր նիւթերու կը վերաբերէր՝ երկիրներու ղեկավարներ, հայոց ազգային բանակ, հոգեւոր առաջնորդներ, մարզաշխարհ, բնապատկերներ եւ այլն, եւ մեծ գնահատանքի արժանացաւ ցուցադրութեան երկու օրերուն: Ցուցահանդէսի երկրորդ օրը ցուցասրահ այցելեց նաեւ Հայաստանի Նախագահ Սերժ Սարգսեան, իսկ բացման ներկայ էին Հայաստանի Մշակոյթի նախարար Յասմիկ Պօղոսեան եւ Սփիւռքի նախարար Հրանոյշ Յակոբեան, Երեւանի քաղաքապետ Տարօն Մարգարեան եւ այլ պաշտօնատար անձեր:
Ցուցահանդէսէն ետք Դաւիթ Յակոբեան մեկնեցաւ Արցախ, ուր մասնակցեցաւ Արցախի 25-ամեակի միջոցառումներուն, որոնց նաեւ մասնակցութիւն բերին Հայաստանի Նախագահ Սերժ Սարգսեանն ու բարձաստիճան պաշտօնական խաւը:
Արցախէն վերադարձէն անմիջապէս ետք Դաւիթ Յակոբեան իր առաջին անհատական ցուցահանդէսին առթիւ հարցազրոյց տուաւ ԺԱՄԱՆԱԿ-ին:
-Դաւի՛թ, գործի բերումով գտնուած էք բազմաթիւ երկիրներու մէջ: Ի՞նչ են այդ ճամբորդութիւնները լուսանկարիչի մը համար:
-Նախ երկիրներուն կը ծանօթանաս: Կան երկիրներ, որոնք լուսանկարչական առումով շատ հետաքրքրական են, սակայն այլ առումներով այնքան ալ հետաքրքրական չեն:
Ամերիկայի Միացեալ Նահանգները, օրինակ, ես շատ կը սիրեմ, Նիւ Եորքը, բայց Յորդանանի մէջ, օրինակ, կրնայ ըլլալ որ աւելի շատ լուսանկարչական նիւթեր գտնեմ:
Ժամանակի ընթացքին կը փոխուի նաեւ քու մօտեցումդ երկրի մը հանդէպ: Ճամբորդութեան առաջին տարիներուն աւելի շատ երկիրը կը բացայայտես, իսկ հիմա արդէն կը փորձես լուսանկարիչի աչքով նայիլ եւ լուսանկարել:
-Ցուցահանդէսի արձագանգները ինչպէ՞ս էին: Գո՞հ էիք ընդունելութենէն եւ գնահատանքներէն:
-Շիտակը՝ իմ սպասումներէս քանի մը անգամ աւելին եղաւ թէ՛ ընդունելութիւնը, թէ՛ սպասումները, թէ՛ հիւրերը, բոլոր առումներով սպասուածէն աւելին էին: Ես քիչ մը քննադատաբար կը մօտենայի, մինչ ցուցահանդէսը՝ կը մտածէի լա՞ւ է, վա՞տ է, ճի՞շդ է, սխա՞լ է, քանի որ կային ուրիշ շատ նկարներ ալ, որոնք պիտի ցուցադ-րըւէին, բայց երբ տարի եւ կախեցի, արդէն առաջին դրական արձագանգները զգացի Նկարիչներու միութեան աշխատողներէն սկսեալ: Կ՚ազդէ նաեւ այն հանգամանքը, որ ես կը լուսանկարեմ մարդիկը եւ այնպիսի իրադարձութիւններ, որոնց հանդէպ հետաքրքրութիւնը աւելի է: Անկեղծ ըլլալու համար ըսեմ, թէ այնպէս չէ, որ ես բացառիկ վարպետութիւն ցուցաբերած եմ, այլ դէմքերն ու իրադարձութիւնները ինքնին հետաքրքրական են, ես ալ, ըլլալով նախագահի լուսանկարիչը, հնարաւորութիւն ունեցած եմ արձանագրել այդ պարագաները:
-Շարունակութիւն պիտի ունենա՞յ այս ցուցադրութիւնը, մանաւանդ ըսիք, որ տակաւին կան լուսանկարներ, որոնք կ՚ուզէիք ցուցադրել:
-Այո, մենք կը ծրագրենք այս ցուցահանդէսը նոյնպէս Մոսկուայի մէջ իրականացնել, քիչ մը փոփոխուած տարբերակով, այնպէս, որ քիչ մը հայ-ռուսական յարաբերութիւններ երեւին, որպէսզի իրենց համար ալ հետաքրքրական ըլլայ: Օրինակ, ես Փութինէն շատ աւելի լուսանկարներ ունիմ, սակայն այս ցուցահանդէսին չէի կրնար բոլորը ցուցադրել, մոսկովեան ցուցահանդէսին կարելի է զանոնք ցուցադրել:
-Դաւի՛թ, նախագահական լուսանկարչի աշխատանքներու ցուցահանդէսին ժանրը կարծես նորութիւն է Հայաստանի մէջ: Ժամանակին նախագահական լուսանկարիչ՝ Մարտին Շահպազեան ցուցահանդէս մը ունեցած էր, բայց ան աւելի շատ բնապատկերներ ցուցադրած էր, իսկ ձեր ցուցահանդէսը, գլխաւոր դէմքերու՝ պաշտօնական լրահոսէն դուրս պահերու ցուցադրման առումով առաջինն է մեր իրականութեան մէջ, այնպէս չէ՞:
-Այո, Մարտին Շահպազեան աւելի շատ բնապատկերներու ցուցահանդէս կազմակերպած էր եւ լրագրողական լուսանկարչութեան ցուցահանդէսներ գոնէ անկախ Հայաստանի պատմութեան մէջ, որքան որ գիտեմ, ինք չէ ըրած: Անկեղծ ըսեմ, իմ ցուցահանդէսն ալ չյայտարարուեցաւ իբրեւ նախագահի լուսանկարիչի ցուցահանդէս, այլ որպէս Դաւիթ Յակոբեան լուսանկարիչի ցուցահանդէս։ Բայց քանի որ վերջին վեց տարիներուն ես նախագահը կը լուսանկարեմ, բնական է, որ քառասուն լուսանկարէն գոնէ եօթը նախագահի լուսանկարները պիտի ըլլային:
Այսպէս ըսենք՝ եթէ յառաջիկայ տարի լրանայ նախագահին պաշտօնավարման ժամկէտը, թերեւս այդ ժամանակ կը բանամ ամփոփիչ ցուցահանդէս մը, որ արդէն իբրեւ նախագահական լուսանկարներու ցուցահանդէս կ՚ըլլայ, այս ցուցահանդէսին մէջ բոլորը չէ, որ նախագահին լուսանկարներն էին:
Անշուշտ, ցուցադրուած լուսանկարներս ալ նախագահական աշխատակազմին մէջ աշխատելուս շնորհիւ ստացած եմ, քանի որ այդքան վայրեր եւ երկիրներ այցելած եմ, մարդիկ տեսած եմ, որուն հնարաւորութիւնը իբրեւ գործակալութեան լուսանկարիչ չէի կրնար ունենալ:
-Իսկ իբրեւ լուսանկարիչ, ո՞ւր թրծուած էք:
-Ուսանած եմ Մանկավարժական համալսարանի Մշակոյթի բաժնի Գեղարուեստական լուսանկարչութեան ճիւղին մէջ, բայց մենք այնտեղ ստացած ենք աւելի շատ ակադեմական կրթութիւն, որ այսօրուան իմ մասնագիտութեանս հետ քիչ կապ ունի, ընդամէնը գործիքներու հետ ծանօթանալու, դիմանկարներ ընելու ժամանակաշրջան էր: Անշուշտ համալսարանին մէջ մեր վարպետը եղած է Պորիս Յովսէփեան, որ Մոսկուա ուսանած շարժանկարային վաւերագրող էր, իսկ մեր ամպիոնի վարիչը Ալպերթ Եաւուրեանն էր, որուն բոլորս կը հիանայինք: Մենք այն երջանիկ ուսանողներէն էինք, որ իր ժամանակ ուսանած ենք, ան մահացաւ 2006 թուականին:
Իսկ ինչ կը վերաբերի թրծուելուն, իբրեւ լրագրող-լուսանկարիչ թրծուած եմ «Արմէնփրէս»ի մէջ: Եւ կը կարծեմ, որ «Արմէնփրէս»ը լաւագոյն դպրոցն է սկսնակ լուսանկարիչին համար, այնտեղ ճիշդ կը սորվիս լուսանկարչական լրագրութեան հիմնական շեշտադրումները:
-Իսկ գործող ժամանակակից լուսանկարիչներէն որո՞ւն կ՚ուզէիք նմանիլ:
-Շատ կան, բայց վստահաբար Միացեալ Նահանգներու նախագահի լուսանկարիչ՝ Փիթ Սոուզին կ՚ուզէի նմանիլ:
Իր երկրին ղեկավարն ալ անշուշտ կը նպաստէ, որ Փիթ Սոուզ հռչակաւոր անուն մը դարձած է: Ան այնպիսի բաներ կ՚ընէ, որ ինչպէս ալ լուսանկարես, հետաքրքրական կ՚ըլլայ, բայց Փիթ Սոուզն ալ, անշուշտ, վարպետ է լաւը տեսնելու, թեքնիկ իմաստով ճիշդը մատուցելու եւ այլ առումներով: Միայն այն չէ, որ իրեն տրուած են բոլոր հնարաւորութիւնները, իր ղեկավարն ալ այնպիսի բաներ կ՚ընէ, որ հետաքրքրութիւն յառաջացնէ, լուսանկարիչը ինքն ալ պիտի կարենայ լաւ կէտեր տեսնել ու լուսանկարել:
Միացեալ Նահանգներու նախագահները իրենք ալ առանձնապէս կը սիրեն յատուկ զգուշաւորութեամբ վարուիլ ոսպնեակին համար, օրինակ՝ խորհրդակցութեան ժամանակ ոտքերը դնել սեղանին, կամ ժողովի ընթացքին լուսամուտագոգին նստիլ: Եւ լուսանկարչութեան հանդէպ մշակոյթը այդ երկրին պատմութեան մէջ վաղուց տեղ գտած է, նոյնինքն Փիթ Սոուզը նախագահին հետ նոյն ինքնաշարժով կ՚երթեւեկէ, տունը կ՚այցելէ անոր եւ այլն:
-Իսկ ինչպէ՞ս կը վերաբերիս այն հանգամանքին, որ հայ լուսանկարիչները միշտ եղած են արքունի պալատներու մէջ, եւ որոշ երկիրներու լուսանկարչական գործին հիմնադիրները հայեր եղած են: Արդեօք հայուն աչքը ուրի՞շ է:
-Այո, հայերուն մէջ լուսանկարչութեան հանդէպ տաղանդ կայ: Գանատայի մէջ Եուսուֆ Քարշը եղած է Գանատայի վարչապետին լուսանկարիչը. Պէյրութի, Սուրիոյ, Եգիպտոսի մէջ եւս հայ լուսանկարիչները աշխատած են բարձրաստիճան պաշտօնեաներուն հետ: Սակայն միայն աչքը չէ կարեւորը, այլ կարենալ կապ հաստատել, շփում ունենալ եւ լուսանկարել, այս է էականը: Ինծի, օրինակ, օտար երկրի մը մէջ աշխատող հայ լուսանկարիչներէն՝ Արա Կիւլէրը շատ հարազատ է, սիրելի են անոր քաղաքային պատկերները, նկարած Իսթանպուլի կեանքը եւ այլն:
-Ինչպէ՞ս կը վերաբերիս այն հանգամանքին, որ լուսանկարչութիւնը այսօր երիտասարդութեան մէջ տարածուած է, եւ շատ երիտասարդներ կը զբաղին այդ գործով:
-Արհեստագիտութեան զարգացման հետ լաւ է նաեւ, որ լուսանկարչութիւնն ալ զարգացաւ, հակառակ անոր որ աւագ սերունդը չ՚ընդունիր եւ իրենք միշտ հինին կողմնակից են, լուսանկարը երեւակայելու, տպելու, չորցնելու…: Բայց անշուշտ, այդպէս չէ, նոյնն է, եթէ հիմա նստիս եւ գրես մագաղաթի վրայ, այդ ժամանակները անցած են, եւ այսօր նոյնիսկ հեռաձայնի սարքով կրնաս լուսանկարչական տաղանդդ ցոյց տալ եւ ընկերային ցանցերու միջոցով ունենալ հետեւորներդ, դառնալ ճանաչելի: Քանակ կայ եւ քանակին մէջ ալ հաստատ որակ կ՚ըլլայ:
-Որեւէ յատուկ կանոն մը կա՞յ, որ պէտք է որդեգրես՝ երկրի նախագահին հետ աշխատելու պարագային:
-Կը կարծեմ, որ յատուկ օրէնքներ չկան, բայց դուն ինքդ պիտի ըլլաս քու ներքին հսկիչդ: Պիտի գիտնաս ինչը նկարես, ինչը՝ ոչ. ներքին կանոնակարգդ քեզ կը յուշէ, օրինակ՝ ճի՞շդ է ուտելու ժամանակ նկարել, լուսարձակներու չխկոցներով մարդոց յոգնեցնել, հակառակ անոր որ արգիլուած չէ, բնականաբար, ներքին հսկիչդ շատ բաներ կ՚արգիլէ: Դուն պիտի ունենաս քու ներքին կանոնակարգդ եւ հետեւիս անոր:
-Ինչպէ՞ս գնահատեց Հայաստանի Նախագահ Սերժ Սարգսեան Ձեր լուսանկարները:
-Բնականաբար՝ լաւ: Ինքը բոլոր այդ վայրերուն մէջ եղած է, բայց իրեն թերեւս հետաքրքրական էր այդպիսի հայեացքով մըն ալ նայիլ: Ինծի համար շատ մեծ քայլ մըն էր նախագահին այցելութիւնը, զուտ այն առումով, որ ան վերաբերմունք ցոյց տուաւ լուսանկարչութեան, այդ մէկը նաեւ պարտաւորեցնող է եւ նաեւ գնահատուած կը զգաս: Նախագահին լուսանկարչական ցուցահանդէսի այցով մեր իրականութեան մէջ ալ քիչ մը կը փոխուի պաշտօնական լուսանկարչութեան հանդէպ վերաբերմունքը, քիչ մը լարուածութեան սահմաններէն դուրս կ՚ելլէ:
-Լուսանկարչութիւնը արհե՞ստ է, թէ՞ արուեստ:
-Հաստատ արհեստ չէ: Այն, ինչ որ ես կ՚ընեմ, լրագրութիւն է, որ նաեւ գեղարուեստական, վաւերագրական արժէք ունի, իսկ ընդհանրապէս, ես կ՚ըսեմ, որ մասնագիտութիւն չէ, ապրելակերպ է: Պատահական չէ, որ օրուան մեծ մասը աշխատանքի մէջ ես, քան՝ ընտանիքիդ հետ: Ան շատ կ՚օգնէ կեանքին մէջ շատ բան հասկնալու, կեանքին հակադիր բեւեռները հասկնալու: Օր մը աղքատ վայրերու մէջ ես, օր մը՝ եւրոպական պալատներու եւ կը հասկնաս կեանքը իր զանազան կողմերով:
Նոյն Պորիս Յովսէփեանը մեզի կ՚ըսէր՝ «Ասիկա հիւանդութեան պէս բան մըն է, բայց գիտցէք, որ լաւ պիտի չապրիք»: Ես ալ ըսեմ, որ ամէն պարագայի, լուսանկարչութիւնը այն գործն է, որ երբեք անօթի չես մնար, այդ առումով ալ ան ընտանիք պահող մասնագիտութիւն է, ի վերջոյ, լուսանկարը մարդու կեանքին մէկ մասն է, եւ մարդիկ պատրաստ է այդ յիշատակներուն համար վճարելու:
-Եղա՞ծ է, որ անձնական յոյզերդ գերիշխեն եւ լաւ պահը կորսուի:
-Քիչ մնաց ըլլար: Ռիոյի մէջ էինք, Արթուր Ալեքսանեան պիտի դառնար ախոյեան, երեք-զերօ կը յաղթէր, լարուած կը սպասէի, եւ չէի գիտեր նկարե՞մ, թէ՞ հետեւիմ. շատ յուզուած պահ էր, բայց ի վերջոյ, նկարեցի: Իսկ երբ գործակալութեան մէջ կ՚աշխատէի, ֆութպոլ կը նկարէի, շատ կը սիրեմ ֆութպոլ, խաղացած ալ եմ, այդ պատճառով ալ կը շուարէի՝ կոլերո՞վ ուրախանամ, թէ՞ նկարեմ, բայց չէ՛, պէտք է անշուշտ նկարես:
-Դաւիթ, այսօր ինչպէ՞ս կ՚արժեւորես այն լուսանկարիչներուն աշխատանքը, որոնք արցախեան շարժումն ու այդ տարիներու պատերազմը նկարած են:
-Բացառիկ աշխատանք կատարած են, մանաւանդ այդ օրերուն, երբ հազար տեսակ թէքնիկ հարցեր կային: Մանաւանդ պատերազմական լուսանկարչութեան պարագային այդ մէկը հերոսութիւն էր: Պատերազմի դաշտին մէջ շատ դժուար են այդ թեքինկ հարցերը՝ լիցքաւորում չկայ, ժապաւէնը կը վերջանայ, տեղաշարժելու հարց կայ եւ այլն, բայց մենք այսօր ունինք արժէքաւոր պատերազմական լուսանկարչութիւն: Եւ առհասարակ, վաւերագրական լուսանկարչութիւնը միշտ ժամանակէ մը ետք կ՚արժեւորուի: Այսօրուան սովորական պահը վաղուան համար արդէն պատմական է:
ԱՆՈՒՇ ԹՐՈՒԱՆՑ