ԱՄԲՈՂՋԱԿԱՆ ՆՈՒԻՐՈՒՄ
Երբ մէկու մը մասին ընդհանուր գաղափար մը կազմել կ՚ուզենք, որոշում մը տալու համար անոր մասին, պէտք է դիտենք զայն ո՛չ միայն իր խօսքերով, այլ մանաւանդ իր գործերով, իր ամբողջ կեանքով։ Ասոր համար երբ կը դիտենք, պէտք է նայինք ո՛չ միայն մարմնական աչքով, այլ նաեւ՝ հոգիի աչքով։ Ուստի խօսքին քանակը չէ՛ կարեւորը, այլ ոգին՝ որ կը ստեղծէ անոր իսկական արժէքը։
Այս իմաստով, կատարուած բարեգործութիւն մըն ալ պէտք է ըլլայ բոլորանուէր, որպէսզի կատարեալ ըլլայ։ Մարդ պէտք է քաջութիւնը ունենայ զոհուելու իր ծառայութեան իմաստին՝ իտէալին համար։ Ուստի կարեւոր է նուիրումի մը ոգին եւ կերպը։ Պարզապէս պարտականութիւն մը կատարելու, «բարի» երեւելու եւ «բարեգործ» կոչուելու համար կատարուած բարեգործութիւնը անկատար է, եթէ անոր ոգին եւ կերպը բարիի հետ չի համեմատիր, բարիի չի համապատասխաներ։
«Ունեցածէն մաս մը տալ» թերեւս հասկնալի է եւ ընդունելի՝ նիւթական տուրքերու կամ նիւթականով կատարուած բարիքներու համար, բայց հոգեւոր եւ մտաւոր նուիրումը պէտք է ըլլայ ամբողջական, անթերի եւ կատարեալ։ Հոգեւոր եւ մտաւոր ծառայութիւնները պէտք է ըլլան իրապէ՛ս նուիրականութեան ոգիով եւ անկեղծ կերպով։ Եւ այս գաղափարը կ՚արտայայտուի Աւետարանի մէջ՝ «գոյիւ չափ զկեանս իւր» տաճարի գանձանակին նուիրող կնոջ պատկերով։
Եկէք այս նիւթը շարունակենք Թորգոմ Պատրիարք Գուշակեանի քարոզներէն մէկուն խորհրդածութիւններով՝ ուր կը բացատրուի ամբողջական նուիրումի կարեւորութիւնը եւ անհրաժեշտութիւնը այս մասին։
«Աւետարանը գանձանակն է, որուն առջեւէն անցան աշխարհի հին քաղաքակիրթ գրեթէ բոլոր ազգերը՝ որոնց մէջ քարոզուեցաւ Քրիստոսի խօսքը. Հրեաները, Ասորիները, Եգիպտացիները, Յոյները, Հռովմէացիները, Պարսիկները, Հնդիկները, եւայլն, եւայլն։ Ամէնքն ալ իրենց ունեցածէն, ամէնքն ալ, ոմանք իրենց գրականութենէն, ուրիշներ իրենց մտաւոր կեանքէն, ուրիշներ իրենց խօսքերէն եւ աւանդութիւններէն, իրենց քաղաքական կամ ընկերային կեանքի ազդեցութիւններէն բան մը, անպատճառ տուին անոր։
«Հրեան՝ իր կրօնքէն, հաւատքին գիրքէն, պաշտամունքին կանոններէն եւ կերպերէն…
«Ասորին՝ իր մտաւորական այն ձգտումներէն, որոնք յետոյ իր հայրախօսական գրականութիւնը առանձնաւորեցին…
«Եգիպտացին՝ իր ներհայեցողական կեանքի այն միտումներէն, որոնք յետոյ քրիստոնէական վանականութիւնը կազմակերպեցին Նեղոսի անապատներուն մէջ…
«Յոյնը՝ իր փիլիսոփայական միտքի այն լոյսերէն՝ որոնցմով յետոյ քրիստոնէական դաւանութեանց ուղղափառութիւնը պիտի բանաձեւուէր…
«Հռովմէացին՝ օրէնքի եւ վարչական դրութեան այն ըմբռնումներէն՝ որոնք յետոյ եկեղեցական իշխանութեան եւ կարգապահութեան ոգին պիտի կազմակերպէին…
«Պարսիկն ու Հնդիկը՝ չափով մը եւ կարճ ժամանակի մը համար միայն, մին իր տօներուն խորհրդաւորութենէն, միւսն ալ իր ճգնողական ունայնացումի կերպերէն, ամէնքն ալ տուրքի բաժինը, ԻՐԵՆՑ ՈՒՆԵՑԱԾԷՆ ՄԱ՛Ս ՄԸ ՄԻԱՅՆ բերին քրիստոնէութեան, ամենամեծ մասամբ պահելով դարձեալ իրենց նախկին ամբողջը, իրենց ցեղային ինքնութիւնը եւ ազգային նկարագիրը, եթէ ո՛չ ընդ միշտ, այլ գէթ այն ժամանակին մէջ կամ այն դարաշրջանին՝ ուր ընդունեցին Աւետարանի կրօնքը։
«Բայց, ո՞վ պիտի կարենար ժխտել, ժողովուրդներու այդ տողանցութեան մէջ գտնուեցաւ մէկը, ժողովուրդ մը կամ ազգ մը, իր թիւով ու երկրաւոր կեանքի միւս պայմաններովը այդ բոլորէն աւելի փոքր ու նուազ ժողովուրդ մը, որ, ինչպէս այրին՝ Տաճարին գանձանակին, նոյնպէս ինքը, Աւետարանին նուիրեց, ի՛նչ որ անոր իսկ շնորհիւ ստացեր էր իբրեւ ազգ, «գոյիւ չափ զկեանս իւր», իր ամբողջ ունեցածը. ա՛յս է որ կ՚ըսէ մեզի՝ յանուն մեր ազգային գիտակցութեան՝ Աւետարանի այս օրուան (Կիրակի) ընթերցուածքը. իսկ թէ ինչե՞ր էին որ կը բաղկացնէին մեր այդ ամբողջ ունեցածը երէկի տօնին պատկերն է որ (Ծանօթ.- Սրբոց Թարգմանչաց Վարդապետաց, Շաբաթ օրուան յաջորդող Կիրակին՝ Ե. Կիրակի Սուրբ Խաչի տօնէն յետոյ) կը ցուցընէ զայն մեզի. գիրը կամ գրականութիւնը, այսինքն մեր դիւցազնութիւնը՝ այսինքն մեր գոյութեան կռիւին ոյժը. պատմութիւնը՝ այսինքն յիշատակին զգացումը. փիլիսոփայութիւնը՝ այսինքն մեր մտաւոր կեանքը բովանդակ, աղօթքը՝ այսինքն աստուածայինին խորհուրդը, ու երգը՝ այսինքն արուեստին ամենէն կենդանի քնքշութիւնը։
«Այդ ամէնը, մեր ազգային եւ հոգեկան կեանքին գուցէ սակաւամասն՝ բայց մեզի համար յաւէտ թանկ այդ հարստութիւնը, որ մեր կեանքն էր. «գոյիւ չափ» (ի՛նչ որ ունէինք), զոհաբերեցինք Աւետարանին, որ է ըսել թէ համակ քրիստոնէական եղան մեր գրականութիւնը եւ զայն կազմող բոլոր առաջին տարրերը՝ դիւցազնութիւնը, փիլիսոփայութիւնը, պատմագրութիւնը, միսթիքական ոգին եւ գեղարուեստը, եւայլն։ Ուրիշ բառով՝ քրիստոնեայ դարձանք մեր հոգւովն ու անոր բոլոր մասերովը, մեր սիրովը, մեր միտքովը, մեր սիրտովը, մեր խիղճովը, մեր բոլոր իմացական ու բարոյական ձգտումներովը, մեր սիրովը բովանդակապէս, ամէն բարի եւ ազնիւ հրայրք ու յօժարութիւն սրբագործելով Աւետարանի շունչով։
«Հազիւ արդէն փոքր ի շատէ միայն ծանօթ մեր նախաքրիստոնէական կեանքին՝ մեզի համար մասնաւոր բերկրութիւն նկատեցինք Աւետարանի՛ ծնունդ ճանչնալ զմեզ իրօք եւ իրաւամբ. իւրացնելով խաչին բարոյականը ազգովին՝ նոյնացուցինք մեր ազգութիւնը քրիստոնէութեան հետ, ատոր համար գուցէ եւ մեր վրայ հրաւիրելով ցեղակից կամ դրացի հզօրներու հեռն ու ատելութիւնը եւ յետնագոյն դաժանութիւնները։ Տուինք ամէն ինչ որ ունէինք եւ կրնայինք ունենալ՝ իրեն, այսինքն՝ անոր որ տեսաւ թէ -այրին այն տառապեալ- ի՞նչպէս իր ունեցածն ամբողջ դրաւ գանձանակին մէջ, ու երանեց զայն։
«Երանե՜ց… վասնզի տեսաւ զայն, ի՜նչ երջանկութիւն արդարեւ իրեն՝ այդ հէք կնոջ համար, եթէ գիտցած ըլլար թէ ո՜վ էր այն որ տեսաւ զինք, եւ եթէ կրցած ըլլար հասկնար թէ ի՜նչ օրհնութիւն էր այն որ կ՚իջնէր իրեն՝ անոր նայուծքէն միայն ու շունչէն։
«Բայց ինչո՞ւ մութ ամպ մը կը ծածկէ յանկարծ իր դատումը, մինչ շրթներուս վրայ կու գայ սա չարչարող հարցումը.- Տեսա՞ւ ան զմեզ եւս, երբ բոլորանուէր անձնատուր եղանք իրեն, երբ ազգովին ընծայուեցանք պատարագ ողջակէզ իր սաղանին վրայ.- Տեսա՞ր դուն զմեզ, Տէ՛ր, երբ մեր անունը խառնուած Քու անունիդ, արհաւիրքէ արհաւիրք՝ կը վազէինք ամայքներու հեռաւոր ծայրերը… տեսա՞ր երբեք մեր անձնազոհութիւնը՝ մի միայն Քու սիրոյդ համար…։
«Բայց կրնա՞յ միթէ վրիպիլ որ եւ է բան Քու ամենատես նայուածքէդ, որ գիտէ թափանցել ու քննել նոյնիսկ մինչեւ երիկամունքներուն խորը։ Օ՜հ, մեր դարաւոր հաւատքն է, յաւէտ անշէջ՝ մեր անմեռ հոգիներուն մէջ, որ կ՚ըսէ մեզի թէ դուն տեսար արդարեւ «գոյիւ չափ» ինքզինքնիս Քեզի զոհաբերելու մեր յօժարութիւնը, ու երանեցիր նոյնիսկ զմեզ, օրհնելով զմեզ՝ մեր նախնեաց հետ Քու կնքած ուխտին հանդէպ մեր ցոյց տուած այս հաւատարմութեան համար։
«Կը հաւատանք, այո՛, թէ օրհնութեանդ այդ շնորհն է որ մեր մէջ փոխարկուեցաւ զօրութեան մը, որ հակառակ ահաւոր վտանգներու, պահպանեց զմեզ գոյութեան ամենէն մեծարժէք էութեան՝ մեր հոգեւոր ու բարոյական կեանքին մէջ։ Անոր համար է որ հաւաքուած ահա յաւիտենական այն մատեանին առջեւ, որուն էջերէն հաճեցար Դուն ուղղակի՛ խօսիլ մեզի հետ, յիշատակին առջեւ այն սուրբ մարդոց որոնք գիտցան այնքան իմաստութեամբ եւ բարութեամբ առաջնորդնել զմեզ Քու ճշմարտութեանդ ճամբուն մէջ, կու գանք մեր սիրոյն, մեր յոյսին, մեր հաւատքին տուրքը մատուցանել Քու անունիդ եւ կամքիդ։
«Փա՜ռք Քեզի»։
Թորգոմ Պատրիարք Գուշակեանի այս քարոզը ցոյց կու տայ մեզի այն ճշմարտութիւնը, թէ՝ պէ՛տք է ամբողջական նուիրումով ընծայուիլ մեր հաւատքին, մեր իտէալին, մեր նպատակին։ Այլապէս կարելի պիտի չըլլայ ամբողջական յաջողութիւն, եւ միշտ պիտի մնայ պակասներ մեր հոգեւոր եւ մտաւոր կեանքին մէջ…։
ՄԱՇՏՈՑ ՔԱՀԱՆԱՅ ԳԱԼՓԱՔՃԵԱՆ
Նոյեմբեր 4, 2016, Իսթանպուլ