ՊԻՏԻ ԴԱՒԱՃԱՆԵ՛Մ ՀԱՅՐԵՆԻՔԻՍ (ԶԱՌԱՆՑԱՆՔ ԱԶԱՏՈՒԹԵԱՆ ԵՒ ՎԱԽԻ ՄԱՍԻՆ)
ԵՍ ԸՆԴԳՐԿՈՂՆ ԵՄ
Ես արաբներն եմ՝ առանց նաւթի:
Ապըտ ալ-Նասէրը՝ առանց բարձրախօսի:
Ես Լիբանանի դէմ դաւադրութիւնն եմ, սակայն չեմ կրնար յայտնել այդ:
Պարսից ծոցի պատերազմներու ջարդերն եմ, սակայն չեմ կրնար կանգնեցնել զանոնք:
Պաղեստինեան դիմադրութիւնը կը փլուզուի եւ չեմ կրնար աջակցիլ անոր:
Բոլոր տուներէն ներս անօթի փորերը՝ եւ չեմ կրնար կերակրել զանոնք:
Իւրաքանչիւր փողոցի վրայ եղող մերկ մարմինները՝ եւ չեմ կրնար ծածկել զանոնք:
Իւրաքանչիւր սիրտի մէջ եղող խոր ցաւերը՝ եւ չեմ կրնար սպիացնել զանոնք:
Իւրաքանչիւր կռնակի վրայ ցցուած դանակները՝ եւ չեմ կրնար հանել զանոնք:
Իւրաքանչիւր երեսի վրայի արցունքները՝ եւ չեմ կրնար չորցնել զանոնք:
Մահացուցիչ առանձնութիւնը իւրաքանչիւր անկողինի մէջ՝ եւ չեմ կրնար թեթեւցնել զայն:
Իւրաքանչիւր քայլափոխի տարածուած դիակները՝ եւ չեմ կրնար թաղել զանոնք:
Իւրաքանչիւր վանդակի մէջ բանտարկուած արծիւները՝ եւ չեմ կրնար արձակել զանոնք:
Ամէն տեղ մսխուած իրաւունքները՝ եւ չեմ կրնար դպնալ անոնց:
Այսինքն, բոլոր քաղաքական, իմացական, տնտեսական ու զգացական կորովը՝ սիրոյ, բարութեան, գեղեցկութեան, ընկերութեան, փորձառութեան, հաւատարմութեան, զուարթամտութեան եւ չափազանց ուշադրութեան, պէտք է ինքզինք կատարեալ անկարողութեան դիմաց գտնէ:
Այսինքն, արաբ մարդը այս դժուար պարագաներուն մէջ որոնց մէջէն կ՚անցնի իր ազգը, չի՛ կրնար ո՛չ մէկ քաղաքական, մշակութային, ընկերային կամ դիմադրողութեան խաղ խաղալ, նոյնիսկ երգել՝ Ապտէ ալ-Համուլիի կամ Սալէհ Ապըտ ալ-Հէյի նման:
Սակայն, միւս կողմէն, ես արջերուն պարելու վարժեցուցի:
Կապիկներուն՝ երգելու:
Պլպուլներուն՝ կռկռալու:
Մրջիւններուն՝ իրարանցումի:
Այծին՝ կարգ կանոնի:
Աղուէսին՝ հաւատարմութեան:
Շան՝ դաւաճանելու:
Ծիծեռնակներուն՝ բնակութիւն հաստատելու:
Հաւերուն՝ գաղթելու:
Գայլերուն՝ ներողամտութեան:
Կարապներուն՝ ոխակալութեան:
Գառներուն՝ դիմադրութեան:
Նապաստակներուն՝ անխոհեմութեան:
Գորտերուն՝ լռելու:
Թութակին՝ ճարտարախօսութեան:
Ձուկին՝ քնանալու:
Մորեխներուն՝ սողալու:
Կրիային՝ ցատկելու:
Սակայն չկրցայ մէ՛կ արաբի վարժեցնել հանրակառք բարձրանալ ետեւէն ու իջնել՝ առջեւէն, ո՜ւր մնաց զինք յեղափոխութեան պատրաստելու:
Այդ պատճառով ալ Արեւելքի փոքրինկներուն հիմակուընէ սպառազինեցի Օնորուայի (UNRWA) եւ փախստականներու օգնութեան գործակալութիւններու հասցէներով, ես անոնց սորվեցուցի սնունդ ստանալու հերթերուն մէջ կանգնելու, գաղթակայաններու մէջ քնանալու, հաւաքական գերեզմաններուն մէջ պառկելու: Ինչպէս նաեւ անոնց անչափահաս աղջիկներուն սորվեցուցի բռնաբարութեան ցաւին դիմանալու, ինչպէս նաեւ իրենց խաղալիքներուն, գանձանակներուն ու իրենց չորս կողմը եղող մեռածներուն հագուստներուն կառչելու անհրաժեշտութեան, եւ որպէսզի երբեք լուրջ չվերաբերին 1948-ին, Իսրայէլի արձակած կարգախօսին՝ «պատիւը հողէն առաջ է», որովհետեւ հողը լայնքէն ու երկայնքէն առաջ է: Նարինջի այգիներէն եւ լեմոնի պարտէզներէն առաջ է, ծովի կապոյտէն, ձկնորսներու երգելէն եւ պարտիզպաններու մեղեդիէն առաջ է: Գիւղատնտեսութենէն, արդիւնաբերութենէն, արուեստէն, գիտութենէն, գիտելիքէն, աջէն ու ձախէն, անցեալէն, ներկայէն ու ապագայէն առաջ է, սակայն ազատութենէն առաջ չէ:
ՎԱՐԱՆԴ ՔՈՐԹՄՈՍԵԱՆ
•շար. 19
Վաղարշապատ