Ս. ԽԱՉԻ ՎԵՐԱՑՄԱՆ ՏՕՆ
Հայ Եկեղեցւոյ հինգերորդ տաղաւար, այսինքն եկեղեցւոյ հինգերորդ գլխաւոր տօնն է «Խաչվերաց»ը։ Այս վերջին՝ հինգերորդ տօնը նուիրուած է «Խաչ»ին՝ կոչելով զայն «Խաչվերաց»։ Ինչպէս միւս տաղաւարները, Խաչվերացն ալ ունի պատմական հիմք մը։ Իր պատմական սկզբնաւորութիւնը կը հասնի մինչեւ քրիստոնէութեան ակունքները, քանի որ խաչը վերցնելու կամ բարձրացնելու եւ փառաւորելու առաջին գործողութիւնը կը վերագրուի Տեառնեղբայր՝ Տիրոջ եղբայր Յակոբոս առաքեալին։ Ան եղած է Երուսաղէմի առաջին եպիսկոպոսը եւ խաչը ի տես ժողովուրդի բարձրացնելով, «Խաչի քո, Քրիստոս, երկրպագեմք» օրհնութիւնը եւ աղօթքը ըսած է։
Կ՚ենթադրուի, որ Յակոբոս առաքեալ, ո՛չ թէ Քրիստոսի բուն խաչը, այլ անոր նմանութեամբ պատրաստուած քառաթեւով կատարած է այդ արարողութիւնը։ Հայ եւ Ընդհանրական եկեղեցիներու մէջ տօնը հաստատուած է Դ. դարուն։
Խաչի փառաւորութեան երկրորդ պարագան խաչի գիւտն է։ Երբ Բիւզանդական Կոստանդիանոս կայսրի մայրը՝ Հեղինէ թագուհին, զայն գտնելէ յետոյ, մեծ շուքով զետեղած է Երուսաղէմի Սուրբ Յարութիւն տաճարը։ Խաչվերացի նախընթաց օրը Նաւակատիքի յիշատակ կատարելը եւ այդ յիշատակը Սուրբ Յարութիւն տաճարի նաւակատիքի տարեդարձ ըլլալը, Խաչի գիւտն ու Խաչվերացը ներքին կարգով իրար միացուած են։ (Ծանօթագրութիւն.- «Նաւակատիք» կը նշանակէ՝ նոր շէնքի՝ եկեղեցւոյ բացման կամ տարեդարձի հանդէս։ Նաեւ՝ հինգ տաղաւարներու Շաբաթ՝ նախորդ օրը, երբ պահքը մասամբ կը քակուի. կէսուտիք, նուիրում, խթում)։ Եւ վերջապէս, երրորդ պարագան, երբ խաչը յատուկ փառաւորութիւն ստացած է՝ խաչի վերադարձն է։ 614 թուականին, պարսկա-բիւզանդական պատերազմի ժամանակ, Պարսիկներու Խոսրով Բ. թագաւորը գրաւած է Երուսաղէմը՝ գրեթէ հիմնովին քանդելով քաղաքը։ Շատ մը հոգեւոր արժէքներու կարգին՝ Քրիստոսի Խաչափայտն ալ իբրեւ աւար տարուած է Պարսկաստան։
Իսկ 628 թուականին, Բիւզանդացի Հերակլ կայսրը (610-641), Պարսիկներուն յաղթելով, գրաւած է Տիզբոնը՝ վերադարձուցած է Խաչափայտը եւ նոյն թուականի 14 Սեպտեմբերին, փառաւոր հանդէսով զետեղած է իր աւանդական տեղը՝ Երուսաղէմի Սուրբ Յարութիւն տաճարը։ Ուստի կայսրը եւ եկեղեցական հայրեր, 14 Սեպտեմբերը հռչակած են Քրիստոսի Խաչափայտի վերադարձի կամ Խաչվերացի տօն։ Հայ Եկեղեցին Խաչվերացի տօնը կը կատարէ 14 Սեպտեմբերի մօտակայ Կիրակի օրը՝ որ է 11-17 Սեպտեմբերի հանդիպող Կիրակին։
Սահակ Գ. Ձորոփորեցի Կաթողիկոսը (677-703) կարգաւորած է Խաչվերացի արարողութիւնը՝ գրելով նաեւ այդ առիթով երգուող շարականներ։
Խաչվերացի տօնին հայ բոլոր եկեղեցիներու մէջ երեկոյեան ժամերգութեան ընթացքին կը կատարուի հանդիսաւոր թափօր եւ անդաստան, այսինքն՝ արարողութիւն, որու ժամանակ քահանաները կ՚օրհնեն աշխարհի չորս ծագերը։
Հանդիսաւոր թափօրի ժամանակ, Մայր Աթոռ Սուրբ Էջմիածնի մէջ, ի տես ժողովուրդին, կը բարձրացուի Քրիստոսի Խաչափայտը ներկայացնող մասունքներով ճաճանչաւոր խաչ մը՝ որը սրբութեամբ կը պահուի Մայրավանքի թանգարանը։
Խաչը, ուրեմն խորհրդանիշն է քրիստոնէական հաւատքին։
Քրիստոնէութեան խորանը՝ Քրիստոսի Խա՛չն է, որմէ կը բխին զատկական խորհուրդին սուրբ խորհուրդները։ Արդարեւ Եկեղեցւոյ կեդրոնն է խորանը, որուն վրայ Խաչին զոհաբերումը ներկայացուած են խորհրդենական նշաններով։ Ան Յիսուս Քրիստոսի Սեղանն է նաեւ, Սեղա՛ն մը՝ ուր հրաւիրուած են բոլոր հաւատացողները։ Խորանը կը խորհրդանշէ նաեւ Քրիստոսի Գերեզմանը՝ ուր թաղուեցաւ եւ ուրկէ յարեաւ։ Ուստի ամէն հաւատացեալ պէտք է դաւանի Քրիստոսը եւ հետեւելու Անոր՝ խաչի ճանապարհին վրայ հալածանքներու հետ միասին, որ երբեք չի՛ պակսիր կեանքի ընդհանուր ընթացքին մէջ։ Քրիստոս Ի՛նքն ալ կը յայտնէ, թէ Ինք ալ Աստուծոյ փառքին մէջ մտնելու համար պէ՛տք է որ անցնի Խաչի ճամբէն՝ Երուսաղէմի մէջ։
Յիսուսի մահուան չարչարանքը իրապէ՛ս Հօր կամքն է. Որդին կը գործէ իբրեւ Աստուծոյ Ծառան, ինչպէս կ՚ըսէ Մարգարէն. «Ահա իմ ծառաս, որուն ձեռնտու պիտի ըլլամ ու իմ ընտրածս՝ որուն իմ սիրտս հաւնեցաւ» (ԵՍ. ԽԲ 1)։ Արդարեւ կատարելութեան ճամբան կ՚անցնի Խաչէն։ Չկա՛յ սրբութիւն առանց անձնուրացութեան, առանց զոհողութեան եւ առանց հոգեւոր պայքարի։ Հոգեւոր յառաջդիմութիւնը կ՚ենթադրէ ճգնողական կեանք եւ մահացում՝ որոնք աստիճանաբար կ՚առաջնորդեն մարդը՝ ապրելու խաղաղութեան եւ երանութիւններու կատարեալ ուրախութեանը մէջ։
Եւ ինչպէս կ՚ըսէ Սուրբ Գրիգոր Նիւսացի. «Բարձրացողը երբեք չի՛ դադրիր իր արդէն գիտցածը՝ բարիքը բաղձալ է…»։
Խաչը՝ խորհրդանի՛շն է խոնարհելու՝ բարձրանալու համար եւ ճշմարտութեան հասնելու համար խորանալու դէպի վար, բարձրանալու՝ դէպի վեր, եւ տարածուելու ամէն կողմ՝ ամէն ուղղութեամբ։ Եւ այս բոլորը ցոյց կու տան խաչաձեւումը՝ վար, վեր եւ երկու կողմերը։ Ամբողջութիւնը կը կազմէ ճշմարտութիւնը՝ խաչի նման, խաչի պէս նայելով կեանքի ամէն իրողութիւններուն եւ երեւոյթներուն։
Համբերատար ընկալումը խաչին՝ զրկանք, զոհողութիւն, չարչարանք, որ կը կրէ մարդ, ժառանգակից կը դառնայ յարուցեալ Քրիստոսի՝ քանի որ բաժնեկից է մարդ Անոր չարչարանքին, ինչպէս կ՚ըսէ Առաքեալը (ՀՌՈՄ. Ը 17)։ Ուստի մարդ կը հասնի հոգեկան կատարելութեան՝ կեանքի վերատեսութեամբ, խղճի քննութեամբ, չարչարանքներու, նեղութիւններու մէջ համբերութեամբ եւ խաչի ճամբուն տոկալով։
«Խաչի ճամբուն տոկալ» կը նշանակէ՝ ամէն օր առնել իր խաչը եւ հետեւիլ Յիսուս Քրիստոսի։
Եւ ամենէն ապահով ուղին է խաչի ճամբան՝ կատարելութեան եւ փրկութեան տանող ճամբա՛ն։
Աստուծոյ Արքայութիւնը կը հաստատուի վերջնականապէս Քրիստոսի Խաչով, քանի որ Աստուած թագաւորեց խաչափայտին բարձր բարձունքէն…։
Խաչի չարչարանքը վերադարձի ճամբան է մարդուն՝ դէպի Աստուծոյ Արքայութիւնը՝ ուրկէ ղրկուեցաւ այդ չարչարանքներու աշխարհը…։
ՄԱՇՏՈՑ ՔԱՀԱՆԱՅ ԳԱԼՓԱՔՃԵԱՆ
Սեպտեմբեր 3, 2015, Իսթանպուլ