«ԷՍԱԵԱՆ» ԲԱՐԵՐԱՐՆԵՐ
Ղուկաս Աւետարանիչ, իր «Առաքեալներու Գործերը» գիրքին մէջ, յիշելով Տէր Յիսուսի խօսքը՝ կ՚ըսէ. «Աւելի երջանկաբեր է տալը, քան առնելը» (ԳՈՐԾ. Ի 35)։
Արդարեւ, ի՜նչ կ՚արժէ ունենալ որեւէ արժէք, բարոյական կամ նիւթական, մտաւոր կամ հոգեկան, բայց չօգտագործել զայն, առիթ չտալ, որ օգտագործուին նաեւ ուրիշներ։ Այլապէս ամուլ եւ անշարժ, անօգուտ որեւէ «արժէք», աննպատակ եւ անիմաստ կը մնայ եւ եթէ ո՛չ վնաս, բայց որեւէ նպաստ ալ չի ստեղծեր։ Այն բանը, որ անօգուտ է, աւելորդ է՝ անպտուղ, ապարդիւն, անիմաստ եւ ամո՛ւլ։
Որեւէ գոյութիւն, արդարեւ, արժէք կը ստանայ իր արդիւնաւորութեամբ, օգտակարութեամբ եւ գործածութեամբ։ Ուստի, ունենալ չի՛ բաւեր, այլ պէ՛տք է ունեցածը օգտագործութեան առաջնորդել։
Այս իրողութիւնը մեզ կը տանի սա ճշմարտութեան, թէ՝ ամէն արժէք, նիւթական ստացուածք կամ բարոյական հարստութիւն պէտք է գործածուի մարդուս օգտին, բարիքին եւ շահուն ի նպաստ։
Եւ ուրեմն, մարդ պէտք է զանազանէ միջոցը կամ առարկան՝ նպատակէն եւ պէտք չէ՛ շփոթէ այս երկուքը, այլապէս, նպատակը միջոցի, միջոցը նպատակի տեղ պէտք չէ՛ ընդունուի։ Այս իմաստով, ամէն նիւթական հարստութիւն, ամէն բարոյական առաւելութիւն, մտաւոր արժէք, հոգեկան առաքինութիւն միջոցներ են՝ մարդուն երջանկութեան, անոր բարութեան, անոր օգտին, կատարելագործութեան։
Կան ձրի տուրքեր, պարգեւներ՝ ձիրք, տաղանդ, բնական ընդունակութիւն, որոնք միջոցներ են, առարկաներ են իրերօգնութեան, մարդկութեան օգտին եւ շահուն ի նպաստ գործածութեան՝ անոր երջանկութեան եւ բարելաւման ու բարեփոխման համար։ Եւ երանելի՜ է այն՝ որ իր ունեցածը, թէ՛ նիւթական, թէ՛ բարոյական, կը յատկացնէ մարդկութեան երջանկութեանը եւ կատարելագործմանը իրականացման։ Արդարեւ, մարդ արարածին ստեղծագործութեան ծրագրի նպատակներէն մին եւ կարեւորագոյնն է՝ «իրերօգնութի՛ւն»։ Իւրաքանչիւր անձ, ամէն մէկ անհատ իր ծնունդէն իսկ կոչուած է իր նմանին օգնելու, անոր ձեռք երկարելու՝ իր ունեցած առաւելութիւններով ուրիշին պակասը լրացնելու, իր նմանին տկարութիւնները զօրացնելու եւ կատարելագործելու։ Եւ անշուշտ, փոխադարձաբար ուրիշն ալ անոր պակասը լրացնելու եւ տկարութիւնը զօրացնելու պարտաւորութիւնը եւ պատասխանատուութիւնը ունի, քանի որ ինչպէս ըսինք, մարդուս կոչումը ա՛յս է։ Ձրի առնուածը՝ ձրի տալ, առանց խնայելու, առատօրէն տալ, նոյնիսկ ստացածէն ալ աւելին տալ, աւելցնելով, արդիւնաւորելով զայն։
Ուստի մարդկային ընդհանուր նկարագիրը հաստատուած է «ընդունել»ու, «ստանալ»ու՝ «առնել»ու վրայ, բնական է այս, բայց երբ փոխադարձ է ասիկա. մէկը որքան իրաւունք ունի «ստանալ»ու, մէկ ուրիշն ալ նոյնքան իրաւունք ունի «առնել»ու։
Հասարակական-ընկերային արդարութիւնը այն կը պահանջէ, որ ամէն անհատ «առնէ» եւ սակայն «տալ»ու պատրաստակամութիւնը ունենայ իր ունեցածէն տրամադրելու ուրիշին՝ իր ստացածին փոխարէն։ Անհաւասարներու միջեւ կայացած այս հաւասարակշռութիւնը եւ հակադիր արժէքներու մէջ ներդաշնակութիւնը կը ստեղծէ ընկերային ընդհանուր արդարութիւնը։ Բայց միշտ պէտք է ի մտի ունենալ, թէ՝ «տալը աւելի երջանկաբեր է, քան առնելը»։ Արդարեւ, տուողը, անպայմա՛ն փոխադարձը կ՚առնէ եւ աստուածային հաւասարութեան մէջ ա՛յսպէս կը հաստատուի արդարութիւնը։ Եւ այս փոխադարձութիւնը կ՚ենթադրէ համակրական հասկացողութիւն, այսինքն երբ մէկը կ՚ուզէ առնել, պարտաւոր եւ պատասխանատո՛ւ է նաեւ ուրիշին տալու, քանի որ այդ «ուրիշ»ն ալ իր կարգին ունի նոյն «ստանալու» փափաքը, առնելու զգացումը։ Մէկ խօսքով՝ ընկերային ընդհանուր արդարութիւնը կը հաստատուի առնելով եւ առնուածին փոխարէն տալով։
Եւ ահաւասիկ, այս իմաստով, ունեցածը օգտագործութեան յատկացնելու, ընկերային արդարութիւնը հաստատելու իսկական տիպարներ եղած են Էսաեան վարժարանի հիմնադիր բարերարները՝ Յովհաննէս եւ Մկրտիչ Էսաեան եղբայրներ, անշուշտ առանց մոռնալու՝ Աննա մայր Էասեանը։
Տիպար մարդոց, տիպար ընտանիքներու կենսագրականը լաւագոյն օրինակներ են բարեգործութեան, կարեկցութեան, գթասրտութեան եւ վերջապէս մարդասիրութեա՛ն, որուն կոչուած ենք ամէն մէկս՝ եւ որուն պատասխանատուութեան գիտակցութիւնը ունենալու ենք բոլորս։
Գէորգ Էասեանի զաւակներն են Յովհաննէս եւ Մկրտիչ։ Յովհաննէս ծնած է 1841 թուականին, իսկ Մկրտիչ՝ 1843-ին։ Անոնք իրենց աշխատասիրութեամբ, Հայ վաճառականներու կարգին վայելեցին մեծ համբաւ եւ արդար հարստութիւն, որմէ ազգին բաժին հանեցին առատաձեռնօրէն՝ ժողովուրդին կարօտութիւններուն նպաստելով։
Անոնք, կարծես մարմնացեալ օրինակներն էին այն աւետաբեր խօսքին, որ կ՚ըսէր, թէ՝ տալը աւելի երջանկաբեր է, քան առնելը։ Անոնք արդարութեամբ բաժնեցին այն՝ ի՛նչ որ արդար կերպով շահած էին։
Արդարեւ, անոնք ցոյց տուին, թէ արդար ճամբով շահուածը՝ արդարութեամբ օգտագործել ամենամեծ առաքինութիւնն է եւ ազնուութիւնը եւ աստուածահաճոյ գործերուն առաջնակա՛րգն է։
Եւ անշուշտ, անոնց այս թէ՛ նիւթական եւ թէ հոգեւոր փորձառութեան մէջ կարելի չէ՛ անտեսել եւ չգնահատել մօր մը դերը, ինչպէս կ՚ըսուի. «ամէն յաջողութիւն կը հիմնուի կին-մարդու մը վրայ»՝ որ է մա՛յրը, ինչպէս՝ Աննա մայր Էասեանը։
Յովհաննէս Էսաեան մեռաւ Ֆրանսա՝ 26 Յուլիս 1900 թուականին եւ թաղուեցաւ Շիշլիի գերեզմանատունը։
Իսկ Մկրտիչ Էասեան մեռաւ 7 Օգոստոս 1921 թուականին։ Իրենց մայրը, Աննա Էասեան, որ իր զաւակներուն բարերարութիւններուն նկատմամբ թելադրողը եւ քաջալերողը եղած է, յաճախ եւ ինքն իսկ անձամբ միջամտած ու գործակցած է հանրային կեանքին, մեռած է 20 Մարտ 1917 թուականին։
Անհատներ եւ անոնց կազմած ընտանիքներ կը յաւերժանան իրենց գործունէութեամբ եւ մանաւանդ իրենց օգտակարութեամբ՝ իրենց «ունեցած»ը արդարութեամբ եւ առատաձեռնութեամբ բաժնելով եւ բաժնեկից ընելով ժողովուրդի ամէն մէկ անդամը։
Մշտնջենաւոր պատուի կ՚արժանանան եւ կ՚անմահանան անոնք, որ իրենց բարեգործութեամբ օգտակար եղած են հասարակութեան եւ բարի յիշատակ մը՝ դրո՛շմ մը թողած են անոր վրայ…։
ՄԱՇՏՈՑ ՔԱՀԱՆԱՅ ԳԱԼՓԱՔՃԵԱՆ
Յունուար 9, 2017, Իսթանպուլ