ՀՈԳԵՄՏԱՒՈՐ ԽՈՐՀՐԴԱԾՈՒԹԻՒՆՆԵՐ Ս. ԱՍՏՈՒԱԾԱԾՆԻ ԳՕՏԻԻՆ ԳԻՒՏԸ
Վերափոխումէն ետք 3-րդ կիրակի կը տօնուի Աստուածածնի գօտիին գիւտի յիշատակը։ Տօնը այս տարի կը հանդիպի 26 օգոստոս կիրակի օրուան։
Մաղաքիա Արքեպս. Օրմանեան իր «Ծիսական բառարան»ին մէջ «Գիւտ Գօտւոյ Ս. Աստուածածնի» վերնագրով կու տայ հետեւեալ բացատրութիւնները։
«Աստուածածնի գործածած զգեստներէն կամ առարկաներէն բան մը պահուած ըլլալուն յիշատակութիւնը չկայ հիներուն մէջ, բայց հետագայ դարերուն մէջ այդպիսի աւանդական յիշատակներ տակաւ մէջտեղ ելած են եւ անոնց յայտնութիւնները տօներ ալ կազմած, Ե. դարուն սկիզբը Արկադիոս կայսեր օրով (395-408)։
«Երուսաղէմի մէջ Աստուածածնի պատկանած Գօտի մը երեւան եկաւ եւ հանդիսաւոր կերպով Կ. Պոլիս բերուեցաւ եւ հոն Ս. Աստուածածին եկեղեցիին մէջ պատուով պահուեցաւ եւ բարեպաշտական առարկայ եղաւ։
«Յոյները սկսան օգոստոս 31-ին Աստուածածնի Գօտւոյն գտնուելուն տօնը կատարել։
«Մեր մէջ անծանօթ էր այդպիսի յիշատակ մը։
«ԺԸ. դարու տօնացոյց գրողներէն ոմանք յիշատակեցին զայն.- Եթէ կամիս տօնել՝ տօնեա, յաւելուածով, մինչեւ որ Սիմէոն Երեւանցի Կաթողիկոսը (Սիմէոն Ա. Երեւանցի. 1763-1780), 1774 թուականին հրատարակած բարեփոխեալ տօնացոյցին մէջ հաստատուն կերպով դրաւ զայն Աստուածածնի Գ. Կիրակին, որ 7 օրերու շարժականութեամբ օգոստոս 26-էն սեպտեմբեր 1 կրնայ հանդիպիլ։ (Ինչպէս յիշուեցաւ, այս տարի՝ 26 օգոստոսին)։
«Սակայն կատարուածը պարզ Աստուածածնի տօն մըն է առանց ուրիշ մասնաւոր պարագայի»։
Ահաւասիկ, այսպէս կը բացատրէ Մաղաքիա Արքեպս. Օրմանեան Աստուածածնի Գօտիին գիւտը եւ անոր յիշատակին նուիրուած տօնը։
Տօները, ընդհանրապէս միշտ գոյութիւն ունեցած են մարդկային ընկերային կեանքին մէջ։ Պատմութեան հնագոյն ժամանակաշրջաններէն մինչեւ մեր օրերը տօնախմբութիւններ առանձնակի տեղ են գրաւած մարդկային կեանքին մէջ։
«Տօն» կը նշանակէ հանգիստ եւ ազատ օր։ Հանգիստ՝ առօրեայ զբաղմունքներէ, աշխատանքներէ. ազատ օր՝ ծառայելու եւ նուիրուելու համար օրուայ խորհուրդին, Աստուծոյ փառաբանութեանը եւ կրօնական պաշտամունքին։ «Տօն» բառը հին հայկական ծագում ունի։ Ըստ Հրաչեայ Աճառեանի «Հայերէն արմատական բառարան»ի՝ այն ծագում է առած հնդեւրոպական նախալեզուի «dapni» ձեւէն, որ կը նշանակէ «զոհ»։
Աւելի վերջի շրջաններուն բառը դարձաւ «tafn» (=Տաւն=Տօն), որուն իմաստն է «զոհի անասուն, զոհ, ողջակէզ»։
Իսկ լատիներէնի մէջ՝ «daps», «dapes», այսինքն «աստուածներու նուիրուած զոհ, նուիրական, խնջոյք», «dapino»՝ «առատ խնջոյք տալ» եւ այլն։
Եւ այս բոլոր արմատները կու գան հնդեւրոպական նախալեզուի «dap», «dep»՝ «բաժանել», «բաշխել» արմատէն։
Ուստի քրիստոնեաներու հոգեւոր կեանքին անբաժան մասը կը կազմեն եկեղեցական տօները, որոնց միջոցով կ՚արտայայտուի անոնց հաւատը, աստուածաճանաչութիւնը եւ աստուածապաշտութիւնը։ Եւ այս իմաստով, տօնը իւրաքանչիւր քրիստոնեայի համար համընդհանուր ուրախութեան եւ պայծառութեան եւ ինքնաճանաչութեան օր է։ Տօնախմբութեամբ, այդ օրերուն, հաւատացեալներ կ՚ուրախանան եւ փառաբանեն զԱտսուած՝ Անոր շնորհած մեծամեծ բարիքներուն համար։
Տօները, որքան յիշատակութիւններ, բայց նո՛յնքան բարեպատեհ առիթներ են անդրադարձման հոգեւոր արժէքներու գոյութեան, հոգեւոր կեանքի անհրաժեշտութեան եւ անշո՛ւշտ ինքնաճանաչութեան՝ ինք իր ներաշխարհին անդրադարձութեան։
Եկեղեցական տօները աւետարանական պատմութեան, յիշարժան որեւէ իրադարձութեան կամ սուրբերու, նահատակներու յիշատակին ոգեկոչման նուիրուած են։ Եկեղեցին իր տօներու միջոցով մեզ կը պատմէ Յիսուս Քրիստոսի, Սուրբ Մարիամ Աստուածածնի, սուրբերու կեանքի եւ նահատակութեան, նուիրուածութեան եւ հրաշագործութիւններու մասին։ Եւ տօները առիթներ են օգտուելու անոնք կեանքի դասերէն, խորհուրդներէն։
Արդարեւ, իւրաքանչիւր տօն ունի իր խորհուրդը, իմաստը եւ նշանակութիւնը, պատգամը եւ աւանդութիւնը։ Այս ուղղութեամբ ամէն տօն ունի «դաս» մը՝ որուն կը կարօտին մարդիկ։
Տօները կրօնական ջերմեռանդութեան եւ բարեպաշտութեան բարեպատեհ առիթներ են ամէն մէկ քրիստոնեայի համար։
Սկզբնական շրջաններուն տօները եւ պահքի օրերը սահմանուած էին առաքեալներու կողմէ, իսկ աւելի վերջի շրջաններուն՝ Եկեղեցւոյ սուրբ հայրերը եւ հայրապետները նոր տօներ եւ պահքի օրեր են աւելցուցած։
Աշխարհի բոլոր կողմերը՝ ուր քարոզուած է Աւետարանը, կառուցուած եկեղեցիներ, այն տեղ հաստատուած են առաքեալներու եւ հայրապետներու կողմէ սահմանուած տէրունական տօներ։
Այսպէս եղաւ նաեւ երբ Սուրբ Գրիգոր Լուսաւորիչ ելաւ Խորվիրապէն եւ կենարար Աւետարանի խօսքով լուսաւորեց Հայ ժողովուրդը, անոր հետ միասին հաստատեց նաեւ տէրունական տօներ եւ անոնց կապուած պահքի օրեր։
Այս իմաստով ահաւասիկ, Աստուածամօր նուիրուած 7 տօներ են.
ա- Սուրբ Աստուածածնի Աննայէն յղացումը,
բ- Սուրբ Աստուածածնի ծնունդը,
գ- Սուրբ Աստուածածնի տաճար ընծայումը,
դ- Սուրբ Աստուածածնի աւետման տօնը,
ե- Աստուածամօր Վերափոխումը,
զ- Սուրբ Աստուածածնի գօտիի գիւտը,
է- Սուրբ Աստուածածնի տուփի գիւտը։
Հայ Եկեղեցւոյ տօները ժամանակային առումով կ՚ըլլան «շարժական» եւ «անշարժ»։
Արդարեւ, բոլոր տօները հոգեւոր խորհրդածութիւններու առիթներ են…։
ՄԱՇՏՈՑ ՔԱՀԱՆԱՅ ԳԱԼՓԱՔՃԵԱՆ
Օգոստոս 14, 2018, Իսթանպուլ
Հոգեմտաւոր
- 11/26/2024
- 11/26/2024