ԵՂԻԱԶԱՐ Ա ԱՅՆԹԱՊՑԻ ԵՒ ՓԻԼԻՊՊՈՍ Ա ԱՂԲԱԿԵՑԻ
1651 թուականին Փիլիպպոս Կաթողիկոս (1632-1655) Պոլիս գտնուած միջոցին՝ Եղիազար Պատրիարքը (1651-1652) պատրիարքութենէ հեռացուցած էր եւ անոր տեղ Յովհաննէս Դ Մուղնեցին (1652-1655) Պատրիարք կարգած էր։ Այս դէպքէն մեծապէս վիրաւորուած ու վշտացած՝ Եղիազար Ա Այնթապցին, մի քանի իշխանաւորներու գործակցութեամբ գահընկէց ըրաւ Յովհաննէս Պատրիարքը՝ 1655 թուականին։ Բայց ինքն ալ իր նպատակին չկարողացաւ հասնիլ, աշխարհականները, որոնց մէջ նշանաւոր էր Ռուհիջան Վանեցին, իրենց ձեռքը առին Պատրիարքական Աթոռի կառավարութիւնը։
Սակայն Եղիազարի բախտը ուրիշ կողմէ ժպտեցաւ։
Երուսաղէմի Աստուածատուր Պատրիարքը (Աստուածատուր Տարօնեցի՝ +1671, Երուսաղէմի Պատրիարք. 1645 թուականին Պատրիարք ընտրուած է՝ նախորդող Պատրիարքի կտակին համաձայն) վանքի դժուար կացութիւնը բարւոքելու նպատակով այս ժամանակները Պոլիս եկած էր եւ տեսնելով, որ տիրող խառնակութեան պատճառով իրեն ո՛չ ոք չ՚օգներ, այլ եւ միւս կողմէ նկատելով Եղիազար Այնթապցիի յաջողակութիւնը՝ բարւոք դատեց զայն պատրիարքութեան փոխանորդ կարգել Սուրբ Յակոբի վանքի գործերը շտկելու համար, եւ արդարեւ Եղիազարը Երուսաղէմի մէջ ոչ միայն նորոգութիւններ ըրաւ, այլ եւ յունաց ոտնձգութիւններու եւ յափշտակութիւններու առաջն առաւ։
Բայց Պոլիսի մէջ խռովութիւնները այդ ժամանակ դեռ կը շարունակուէին եւ ի զուր տեղը եկեղեցիներու կալուածներն ու ստացուածքները կը ծախսուէին կաշառքներ տալու համար…։
Այսպէս եկեղեցիին դրամը կը շահագործուէր անձնական շահերու եւ կաշառքի համար։
Վերջապէս մեծ կաշառով պատրիարքական իշխանութիւնը 1657 թուականին ձեռք ձգեց բերիացի Թովմաս վարդապետը՝ (Բերիա=Հալէպ) որ Գալանոսի ջերմ բարեկամներէն մէկն էր, եւ իրեն անմիջական գործակից կարգեց «Վանեցի Թըլթըլ» (թոթովախօս) կոչուած Աստուածատուր քահանան։
Սակայն Թովմասի եւ անոր գործակիցներու կրօնական ըմբռնումն ու համոզմունքը թշնամութիւն առաջ բերաւ, աշխարհական տեղակալները բացարձակօրէն յայտնեցին Տէրութեան, թէ կարող չե՛ն Թովմասը իբրեւ պատրիարք ճանչնալ, որ կ՚ուզէր իր իշխանութիւնը պարտադրել։
Չնայելով որ տեղակալները նախապէս անյաջողութիւն կրեցին, բայց աւելի վերջ յաղթական դուրս եկան, երբ Տէրութեան պարզուեցաւ, թէ Թովմաս կաթոլիկ դաւանութիւն է ընդունած։
Ուստի 1655-1659 շրջանը՝ թափուր մնաց Պատրիարքական Աթոռը։
Թովմաս բանտարկուեցաւ եւ բանտի մէջ ալ մեռաւ։
Պէտք է նշենք, թէ՝ Չամչեան այս դէպքերուն միակ պատմիչն է, շատ մռայլ գոյներով կը նկարագրէ հայ աշխարհական տեղակալներու գործերը, եւ դժբախտաբար ուրիշ աղբիւրներ կը պակսին իր պատմածները ստուգելու։ (Հայոց Եկեղեցու Պատմութիւն, Աբր. Զամին, 1908)։ Այս մասին աւելի մանրամասն ուսումնասիրութեամբ կարելի է գտնել տեղեկութիւններ, զոր օրինակ, Մաղաքիա Արքեպիսկոպոս Օրմանեանի «Ազգապատում»ին մէջ, ինչ որ պարզ յօդուածի մը սահմաններէն դուրս պիտի նկատուի եւ պատմաբան-մասնագէտներու պիտի վերաբերի…։
Թովմասի մահը խռովութիւնը աւելի եւս սաստկացուց. իր կողմնակիցները՝ «Թըլթըլեան»ներ, ամէն կերպով աշխատեցան իրենց հակառակորդներէն Թովմասի մահուան վրէժը առնել եւ ահ ու սարսափ ձգեցին ամէնքին վրայ։
«Թըլթըլեան»ներ, Թովմասի սպանիչները գտնելու պատրուակով խուզարկութեամբ ամէն տուն կը մտնէին եւ միայն կը կեղեքէին ու կը հարստահարէին։
Այս «հայ բարբարոս»ներու ձեռքէն ազատուելու համար հայ հոգեւորականները եւ մեծամեծները ստիպուեցան մեծամեծ կաշառքներ տալ ու ծախսեր ընել՝ որով եկեղեցիներէ ծանր պարտքի տակ ինկան։ Դիզուած պարտքները հատուցանելու համար հարկաւոր էր ժողովարարութիւն (=մուրացկանութիւն, «ժողովասիրութիւն», «նիստարարութիւն») ընել, իսկ այս պարագան ալ դարձեալ մեծ կռիւներ առաջ բերաւ հայ ժողովուրդին մէջ, դժբախտաբար…։
Այս բոլոր խռովութիւններու ժամանակ Պատրիարք էր Մարտիրոս Բ Ղաֆայեցի (1659-1660), բայց այս իշխանական Աթոռի ձգտողներ շատ կը գտնուէին, եւ ահա իրարու ձեռքէ խոշոր, ահաւոր կաշառքներով պատրիարքութիւնը «յափշտակեցին» Ղազար, Յովհաննէս եւ Սարգիս եպիսկոպոսները։ (Ղազար Ա Սեբաստացի, 1660-1663, Յովհաննէս Ե Թութունճի, 1663-1664, 1665-1667, Սարգիս Գ Ռոտոսթոցի, 1664-1665, 1667-1670)։
Այս խռովութիւնները բաւական չէին, երբ փառասէր Եղիազար եպիսկոպոսն ալ 1664 թուականին «հայոց կաթողիկոս» օծուեցաւ։ (Հայոց Եկեղեցու Պատմութիւն, Աբր. Զամին)։
Ուստի այս դէպքը ժողովուրդին մէջ մեծ երկպառակութիւն ստեղծեց. ժամանակի նշանաւոր անձերէն մին՝ Երեմիա Չէլէպին (+1695), շատ աշխատեցաւ այս խռովութիւնները վերջացնելու կամ առաջն առնելու, բայց ի զուր…։
Եղիազարի դէմ կռուողներէն մին էր եւ Մարտիրոս Կաֆայեցի վարդապետը՝ որ ամէն միջոց ի գործ դրաւ Եղիազարը տապալելու համար։
Վերջապէս այս խնդրի մէջ մտաւ նաեւ Յակովբ Կաթողիկոս (Յակոբ Դ Ջուղայեցի. 1655-1680), որ 1665 թուականին այս իսկ պատճառով Պոլիս եկաւ։ Այստեղ երկար աշխատելէ յետոյ՝ ան իր քաղցր ու համոզիչ բնաւորութեամբ «Եղիազարական»ներն իսկ իր կողմը գրաւեց, եւ Երուսաղէմի ու Պոլիսի աթոռներու վրայ իրեն համակիր նոր անձնաւորութիւններ հաստատելէ եւ ամբողջ հայոց վրայ կաթողիկոս ըլլալու հրովարտակ ստանալէ յետոյ, 1667 թուականին Սուրբ Էջմիածին վերադարձաւ…։
ՄԱՇՏՈՑ ՔԱՀԱՆԱՅ ԳԱԼՓԱՔՃԵԱՆ
Մարտ 23, 2016, Իսթանպուլ
Հոգեմտաւոր
- 11/28/2024
- 11/28/2024