ՄԱՅՐԸ՝ ՃՇՄԱՐԻՏ ՏԻՊԱՐԸ ԱՆՁՆՈՒՐԱՑՈՒԹԵԱՆ
Մայրը, իրապէ՛ս ճշմարիտ տիպար մըն է անձնուրացութեան, զոհողութեան եւ վեհանձնութեան։ Ուստի մայրերու համար խօսիլ կամ գրել թէ՛ դիւրին եւ թէ դժուար է։ Դիւրին է, քանի որ այնքան շատ բան կայ ըսելիք անոնց մասին, որ մարդ երբեք չի դժուարանար խօսելու կամ գրելու իրենց առաքինութիւններուն եւ ազնիւ հոգիներուն նկատմամբ։ Դժուար է՝ քանի որ այդքան առաւելութիւններու մէջ նախընտրութիւն ընել դիւրին չէ՝ մարդ կը տարակուսի, թէ ո՛ր մէկէն սկսի։ Եւ մենք տարբեր լուծում մը գտնել փորձեցինք, եւ Տքթ. Վարդ Շիկահերի «Մայրե՜ր, Ձեզի Համար» խորագրեալ յօդուածէն հատուածներ ներկայացնելով «մայր»ը դիտեցինք տարբեր տեսանկիւնէ մը։ Դիտուած տեսանկիւնը ինչ որ ալ ըլլայ՝ սա անուրանալի իրողութիւն մըն է, թէ՝ մայրը մի՛շտ «մայր» է։
«Երիտասարդ մայր մըն է։ Իր մէկուկէս տարու մանկիկը գիրկն առած՝ ճամբայ ինկեր է առաւօտ կանուխ։ Կը փութայ դարման գտնել անոր։ Մտատանջ է, քանի մը օրէ ի վեր լրջօրէն խանգարուեր է իր հոգեհատորին առողջութիւնը։
«Կը շտապէ, կը քալէ արա՛գ մայր պողոտային վրայ։ Հարկ է անցնիլ հանդիպակաց մայթը։ Յանկարծ կը յայտնուի բեռնակառք մը, որ կը մօտենայ սրաշարժ։ Մայրը քնատ ու մտամոլոր՝ կ՚այլայլի, խուճապի կը մատնուի։ Ու կը լսուի իր աղեկէզ գոչիւնը.- զաւա՛կս. ես կը մեռնիմ, գոնէ դուն ազատիս։
«Գերազանց ճիգով, կը նետէ մանկիկը դէպի մերձակայ մայթը։ Երախան կը փրկուի, մայրը կը մնայ բեռնակառքին անիւներուն տակ։ Ահա՛ մայրը, որ -մահուան բաժին- կը դառնայ, որպէսզի փրկուի կեանքի բաժինը՝ իր զաւկին։
«Երկրորդ պատահար մը։
«Յղի կին մըն է։ Յղութեան հինգերորդ ամիսն է։ Ուժաքամ, շա՜տ տկար կը զգայ ինքզինք, վիճակ՝ որ կը շեշտուի օրէ օր, տարասովոր ընթացքով։ Կը ճշդուի, թէ կուրծքի քաղցկեղէ կը տառապի։ Կը բացուի այսպէս եղերերգութեան վարագոյրը։ Անհրաժեշտ է բառնալ յղութիւնը, կնոջ կեանքը փրկելու համար։ Կինը սակայն կը մերժէ։ Ինչպէ՛ս թողու, որ զրկեն իր արգանդի պտուղը, օր ու արեւ տեսնելէ։
«Կ՚անցնին երկու ամիս։ Միջամտութեամբ մը, ժամանակէն առաջ աշխարհ կը բերուի առոյգ մանկիկ մը։ Գո՛հ է կինը, որ արժանացեր է մայրութեան երանութեան։ Քանի մը օր յետոյ, սաստիկ ցաւերու մէջ կը փակէ աչքերը, հազիւ քանի մը անգամ տեսած՝ իր նորածինը։
«Եւ երրորդ դէպք մըն ալ, այնքան յուզիչ եւ հրահանգիչ։
«Պատանի մը յոռի ու անուղղայ վարքով, դառնացուցեր է իր հայրը, որ երկարատեւ համբերութենէ ետք, օր մը զայրոյթով կը վտարէ զայն տունէն.- Գնա՛, անգամ մըն ալ երեսդ չտեսնեմ։ Տղան կը հեռանայ։
«Միջոց մը վերջ, ընտանիքի մայրը կը հիւանդանայ։ Վիճակը կը վատթարանայ շուտով։ Իր զաւկի բացակայութիւնը մեծ ցաւ է իրեն։ Մահամերձ է։ Կ՚ըսէ ամուսնոյն.- Կ՚աղաչեմ, տղաս քովս բեր, վերջին անգամ տեսնեմ ու փակեմ աչքերս։
«Կու գայ տղան։ Մայրը հօր եւ զաւկի ձեռքերը կը բերէ՛ իր սրտին վրայ։ Զաւկին ձեռքը հօր ափին մէջ կը դնէ։ Ու այնպէս խաղաղած՝ կ՚աւանդէ հոգին։ Հայր ու որդի կ՚արտասուեն, կ՚ողջագուրուին։
«Մայրը կորուստէ փրկած կ՚ըլլայ հոգին իր սիրական որդւոյն, որ լա՛ւ անձ մը կ՚ըլլայ ընդհուպ։
«Յիշենք տպաւորիչ անցք մը, քաղուած՝ Թովմաս Թէրզեանի -Մայրական Սէր- խորագրուած արձակէն։
«Եկեղեցական մը իր քարոզով, կը դրուատէ անխախտ հաւատքը Աբրահամ նահապետին, որ կը փորձուի Արարչէն։ Պա՛հ մը իսկ չի՛ վարանիր ան, կը հնազանդի հրամանին, որ է զոհե՛լ իր մէկ հատիկ որդին՝ Իսահակը։
«Հաւատացեալներէն մայր մը յառաջ կու գայ ու կը ձայնէ.- Աստուած նման զոհ մը, մօրմէ չէր կրնար ուզել։
«Ո՜ մեր մայրերը, արեւադէմ մայրերը…։
«Մայրական սէրը ցոլարան է Գերագոյն Սիրոյ։ Օրհնեալ նշխար է, ու ջուր, մեր կեանքերու սեղաններուն վրայ։ Երկայնամիտ հսկում է, լռիկ արցունք է ու արդար հրճուանք։
«Մայրը համարժէք է կեանքի։ Ծնունդ ու կեանք տուողն է, զմեզ աշխարհ բերողն է։ Նախ՝ կը կրէ իր -որովայն-ին մէջ, ապա՝ մինչեւ վերջ իր հոգիին մէջ ու մեր հոգերը՝ իր ուսերուն վրայ։
«Մօր սէրը ազատարար գօտի է կեանքի խաղերուն ու ցաւերուն դիմաց, ծիրանի գօտի՝ տեղատարափներէ ետք։ Քարքարուտները այդ սիրով կը վերածուին հարթ ճանապարհներու, անո՛վ կը գալարին բերկրանքի դաշտերը։ Վերելակն է՝ որ վիհերէ վեր կը բերէ -անառակ որդի-ները։ Մայրերը կը զարդարեն կեանքի ծուռումուռ ճամբաները, ծառ ու ծաղիկով։
«Մօր սէրը… անո՛վ սկիզբ կ՚առնէ ու կը զարգանայ ամէ՛ն բան ու կը դիմէ դէպի կատարելութիւն։ Մայր բնութիւնն ու մայրական էութիւնը կը նոյնանան։ Կեանքի շունչին, կեանքի հեւքին մէջ մայրական շունչը, մայրական հեւքը կան։
«Ամէն հասկի, ամէն հունձքի մէջ մօր օրհնութիւնը, մօր աղօթքը կան։
«Ա՛ռ հատիկ, տո՛ւր հացիկ, ա՛ռ գարի, տո՛ւր բարի։ Սա՝ աղօթք է, աղերսա՛նք է, մի՛շտ անպակաս՝ գեղջուկ մայրերու շրթներէն։ Անո՛վ արգաւանդ եղած են հայրենի արտերը ու լի՛ք եղած՝ երդիքներու մառանները։
«Օրօրն ու արօրը, օրրանն ու գութանը մայրական աղօթքով կը սրբանան, աղօթավայր, աղօթարան կը բանան։ Օրօրերգ ու արօրերգ կանչ ու հրաւէր են մաքո՜ւր կեանքի, հալա՜լ վաստակի…»։
Երանի՜ մեզի, որ ճանչնալու եւ կարդալու առիթը ունեցեր ենք Տքթ. Վարդ Շիկահերը եւ իր «Մայրե՜ր, Ձեզի Համար» արձակը՝ որմէ տպաւորուեցանք եւ լիուլի ապրեցանք «մայր» հրա՜շքը։
Ազնիւ հեղինակին մեզի փոխանցած «սրտակեղեք պատահար»ները եւ սրտառուչ զգացումները անգամ մը եւս ոգեւորեցին մեզ մայրութեան հրաշագեղ իրականութեամբ՝ բնութեան անբաղդատելի, եզական իրողութեամբ։ Արդարեւ, անձնուիրութիւն, անձնուրացութիւն, զոհողութիւն, վեհանձնութիւն՝ բնութիւնն է, նկարագի՛րն է մայրութեան հանգամանքին։ Մայրը համազօր է անձնուիրութեան գաղափարին եւ մերձիմաստ՝ հոմանիշ՝ զոհողութեա՛ն…։
ՄԱՇՏՈՑ ՔԱՀԱՆԱՅ ԳԱԼՓԱՔՃԵԱՆ
Ապրիլ 26, 2016, Իսթանպուլ