Արտասովոր նոպէլակիրները
Դեկտեմբերի 10-ին, Սթոքհոլմի մէջ, հանդիսաւոր կերպով տեղի ունեցաւ Նոպէլեան մրցանակաբաշխութիւնը, որուն ուղիղ եթերով հետեւեցաւ ամբողջ աշխարհը: Տարեկան աւանդական ու սպասուած այս նախաձեռնութեան ընթացքին շուէտական եւ նորվեկական յանձնախումբերու կողմէ մրցանակներ տրուեցան հեղինակաւոր գիտական ձեռքբերումներ, մշակոյթի մէջ կատարուած ներդրումներ եւ հասարակութեան զարգացման նպաստեալ աշխատանքներ իրականացնող անձերու:
Նոպէլեան մրցանակի հիմնումի պատմութիւնը ծանօթ է բոլորին: Ըսենք միայն, որ հիմնումի թուականէն մինչեւ այսօր Նոպէլեան մրցանակը շնորհուած է 579 անգամ:
Նոպէլեան մրցանակի արժանացողները սովորաբար կը շտապեն ստանալու աշխարհի թերեւս ամենէն հեղինակաւոր մրցանակը, սակայն կան նաեւ անհատներ, որոնք կը հրաժարին մասնակցիլ արարողութեան, իսկ ամենէն զարմանալին այն է, թէ պատմութեան մէջ եղած են նաեւ այնպիսի արտասովոր մրցանակակիրներ, որոնք նոյնիսկ մրցանակէն հրաժարած են: Դէպքեր եղած են, որ մրցանակակիրը պարզապէս քաղաքական պատճառով չէ կրցած ստանալ իրեն բաժին ինկած անգին մրցանակը:
Այս տարուան՝ 2016 թուականի Գրականութեան Նոպէլեան մրցանակը շնորհուեցաւ ամերիկացի երգիչ, դերասան, նկարիչ, երաժիշտ՝ Պոպ Տիլընին, որ նաեւ բանաստեղծութիւններ կը գրէ: Այդ լուրին, սակայն, երաժիշտը չէ արձագանգած: Ան երկար ժամանակ արհամարհած է Նոպէլեան յանձնախումբը, ապա հրաժարած է ներկայ գտնուիլ մրցանակաբաշխութեան արարողութեան՝ մատնանշելով, թէ այլ ծրագրաւորուած գործեր ունի:
Վերջերս անոր համերգներու կազմակերպիչ Live Nation ընկերութիւնը յայտարարեց, որ Պոպ Տիլըն Շուէտ պիտի մեկնի 2017 թուականի Ապրիլի սկիզբը: Նախ Պոպ Տիլըն Ստոքհոլմի Waterfront համերգասրահին մէջ ելոյթ մը պիտի ունենայ՝ Ապրիլի 1-2 թուականներուն, իսկ Ապրիլի 9-ին՝ Լուն Տայի Skne arena-ի մէջ:
Նոպէլեան շուէտական ակադեմիան յոյս ունի, որ Տիլըն այդ այցելութեան ընթացքին նաեւ կը ստանայ իր մրցանակը եւ հանդէս կու գայ աւանդական Նոպէլեան դասախօսութեամբ, որուն կը սպասեն թէ՛ իր երկրպագուները եւ թէ Նոպէլեանի ընթացքին հետեւողները:
Պոպ Տիլընին մրցանակը շնորհուած է «ամերիկեան երգի աւանդոյթին մէջ նոր բանաստեղծական ոճի մշակման համար»: Թէեւ ան ներկայ չէ եղած Դեկտեմբերի 10-ին Սթոքհոլմի մէջ տեղի ունեցած մրցանակաբաշխութեան, սակայն յանձնախումբին ղրկած է իր ելոյթ-ճառը, զոր ներկայ ըլլալու պարագային պիտի կարդար, ինչպէս այդ մէկը աւանդաբար ըրած են բոլոր մրցանակակիրները: Ճառին մէջ Տիլըն գրած է.
«Եթէ ոեւէ մէկը ինծի ըսէր, թէ ես Նոպէլեան մրցանակ ստանալու չնչին հնարաւորութիւն մ՚իսկ ունիմ, կը մտածէի, որ նոյն հաւանականութեամբ կրնամ կանգնիլ լուս-նին վրայ:
«Ես կը ճամբորդէի, երբ ստացայ այս զարմանալի լուրը: Որոշ ժամանակ պահանջուեցաւ՝ ուշքի գալու համար…
«Երբ դեռահաս տարիքիս սկսայ երգեր գրել եւ ընդունակութիւններուս շնորհիւ մեծ համբաւ ձեռք բերել, երգերուն հետ կապուած իմ ձգտումները աւելի մեծցան: Կը մտածէի, որ անոնք կրնան լսուիլ սրճարաններու, գինետուներու մէջ, յետոյ նաեւ՝ «Քառնեկի հոլ»ին, Լոնտոնի Փալատիումին մէջ:
«Որպէս դերասան, դերեր ներկայացուցած եմ յիսուն հազար հանդիսատեսի եւ յիսուն հանդիսատեսի դիմաց եւ կ՚ըսեմ, որ աւելի բարդ էր խաղալ յիսուն հանդիսատեսի դիմաց: Իւրաքանչիւրը ունի իւրայատուկ անհատականութիւն:
«Երբեք չեմ մտածած, թէ՝ «Իմ երգերը գրականութի՞ւն են»:
«Այսպէսով, ես շնորհակալ եմ Շուէտական ակադեմիային այդ հարցը նկատի առնելուն եւ նման հրաշալի պատասխան մը տալուն համար»։
Տիլըն դարձած է առաջին երաժիշտը, որ Նոպէլեան մրցանակ ստացած է պատմութեան ընթացքին:
Պոպ Տիլըն միակը չէ, որ յայտնուած է հանրութեան ուշադրութեան կեդրոնը:
1935 թուականին, երբ Նոպէլեան Խաղաղութեան մրցանակին արժանացած է գերմանացի լրագրող, հակաֆաշիստական գործողութիւններով յայտնի գործիչ՝ Քարլ Ֆոն Օսեցքի, որ կը գտնուէր համակեդրոնացման ճամբարի մէջ, Հիթլէրը, այլայլած այս նորութենէն, կոչ ուղղած է ու պարտադրած՝ Գերմանիոյ բոլոր այն քաղաքացիներուն, որոնք կը փափաքէին Նոպէլեան մրցանակին տիրանալ, հրաժարիլ անկէ, անկախ այն բանէն, թէ ինչ ներդրումներու համար կը տրուին անոնք։ Այս արարքին որպէս արդիւնք Օսեցքի իր մրցանակը կը ստանայ աւելի ուշ:
Նոպէլեան մրցանակներ ստանալու վերաբերեալ Ատոլֆ Հիթլէրի սահմանած արգելքին պատճառով Տարրաբանութեան ասպարէզին մէջ գերմանացի մրցանակակիրներ՝ Ռիխարտ Կուն եւ Ատոլֆ Պուտենանտթ, ինչպէս նաեւ բնախօս՝ (physiologist) Կերհարտ Տոմաք 1938-1939 թուականներուն նոյնպէս չեն ներկայացած մրցանակները ստանալու համար եւ իրենց մրցանակները ստացած են Հիթլէրի վարչակարգին տապալումէն ետք:
Ատոլֆ Հիթլէրի եւ Նոպէլեան մրցանակաբաշխութեան կապը այսքանով չէ աւարտած:
Շուէտի խորհրդարանի երեսփոխան Էրիք Կ․Ք․ Պրենտ Նոպէլեան Խաղաղութեան մրցանակին համար առաջադրած է Ատոլֆ Հիթլէրի թեկնածութիւնը 1939 թուականին՝ Բ. Աշխարհամարտի նախաշեմին։
Շուէտ երեսփոխանի այս քայլը Նոպէլեան յանձնախումբը որակած է որպէս ծաղրական քննադատութիւն: Հարցը այն էր, որ խորհրդարանի քանի մը այլ երեսփոխաններ Նոպէլեան այդ տարուան Խաղաղութեան մրցանակին համար առաջարկած էին քննարկել Մեծն Բրիտանիոյ վարչապետ Նեւիլ Չեմպըռլընի թեկնածութիւնը, որ նոյնինքն Հիթլէրի հետ ստորագրած է Միւնիխեան համաձայնագիրը։ Ահա ասոր դէմ էր ուղղուած Պրենտի ծաղրական քայլը, որ այնուամենայնիւ, Նոպէլեան յանձնախումբի կողմէ հապճեպ կերպով մերժուեցաւ եւ բացառուեցաւ Հիթլէրի՝ Նոպէլեան Խաղաղութեան մրցանակ ստանալու հնարաւորութիւնը։
Ռուս արձակագիր, հրապարակախօս, հասարակական գործիչ՝ Ալեքսանտր Սոլժենիցին Նոպէլեան Գրականութեան մըր-ցանակակիր դարձած է 1970 թուականին: Խորհրդային իշխանութիւնները անոր առաջարկած են ընտրութիւն կատարել՝ կա՛մ ստանալ մրցանակը եւ հեռանալ երկրէն, կամ ալ հրաժարիլ եւ մնալ: Ան կարողացած է ստանալ մրցանակը երկրէն արտաքսուելէ ետք միայն:
Դարձեալ ռուս գրող՝ Պորիս Փասթերնաք ստացած է Նոպէլեան մրցանակը 1958 թուականին, սակայն անկէ սպառնալիքներով պահանջած են հրաժարիլ մրցանակէն: Պատմական արդարութիւնը վերականգնուած է, երբ աւելի ուշ գրողին մրցանակը ստացած է իր որդին:
Ֆրանսացի նշանաւոր իմաստասէր՝ Ժան Փոլ Սարթր արժանացած է Նոպէլեան Գրականութեան մրցանակին 1964 թուականին, բայց ան հրաժարած է անկէ, յայտարարելով, որ փափաք չունի պարտաւոր զգալու Նոպէլեան ակադեմիային նման ընկերային հիմնարկի մը: Ժան-Փոլ Սարթր նոյնիսկ հրապարակում մը կատարած է՝ «Ինչո՞ւ հրաժարեցայ Նոպէլեան մրցանակէն» խորագրով, ուր նշած է, թէ մրցանակներ կը ստանան որոշակի «տեսակի» գրողներ, իսկ այն տաղանդաւոր եւ արժանի գրողները, որոնք այդ «տեսակէն» չեն, երբեք մրցանակներ չեն ստանար․․․
«Չէ պարգեւատրուած Ներունտան՝ Հարաւային Ամերիկայի մեծագոյն բանաստեղծներէն մին: Երբեք լրջօրէն չէ քննարկուած Արակոնի թեկնածութիւնը, հակառակ անոր, որ լիովին արժանի է այդ մրցանակին։ Ցաւալի է նաեւ այն փաստը, որ Նոպէլեան մրցանակը շնորհուած է Փասթերնաքին, այլ ոչ Շոլոխովին, եւ միակ խորհրդային ստեղծագործութիւնը, որ ստացած է մրցանակ, գիրք մըն է, որ հրատարակուած է արտասահմանի մէջ եւ արգիլուած՝ հայրենի երկրին մէջ…», ըսած է ան: Այնուամենայնիւ, ռուս գրող Միխայիլ Շոլոխով, որուն մասին այդպիսի սրտցաւութեամբ իր հրապարակման մէջ նշած էր Սարթր, անմիջապէս յաջորդ տարին՝ 1965 թուականին կը ստանայ Նոպէլեան մրցանակ։
Տարօրինակ եղած է նաեւ աւստրիացի գրող եւ կիներու իրաւունքներու պաշտպան Էլֆրիէտէ Ելինէք, որ դարձած է Նոպէլեան Գրականութեան մրցանակակիր 2004 թուականին, սակայն հրաժարած է ներկայ գտնուիլ մրցանակաբաշխութեան՝ վկայակոչելով իր ուժեղ վախը՝ լսարանի եւ հասարակութեան առջեւ, որ հոգ ու անձկութիւն կը պատճառէ իրեն: Հակառակ հոգեկան այդ ախտանիշին, ան այսօր կը նկատուի ժամանակի ամենէն ազդեցիկ կին գրողներէն մին։
Այսպէս, Նոպէլեան մրցանակաբաշխութիւնը, համաշխարհային ամենէն նշանաւոր ու բարձրակարգ մրցոյթը ըլլալով երբեմն կը յայտնուի նման արտասովոր պատմութիւններու կիզակէտին:
ԱԼՖՐԷՏ ՆՈՊԷԼ ԵՒ ՆՈՊԷԼԵԱՆ ՄՐՑԱՆԱԿԸ
Նոպէլեան մրցանակը, շուէտական բարձրակարգ մրցանակ մըն է, որ հիմնուած է 1895 թուականին, Ալֆրէտ Նոպէլի կողմէ։ Ալֆրէտ Նոպէլ այս մրցանակը ստեղծեց, որպէսզի քաջալերէ գիտական յայտնագործութիւններն ու գիւտերը, ժողովուրդի մը ստեղծագործութիւնները եւ ներդրումները զարգացնելու նպատակով։
Մրցանակին գումարը կը կազմէ 1.3 միլիոն տոլար ու կը սահմանափակուի հետեւեալ մարզերուն մէջ.
Գրականութիւն
Բնագիտութիւն
Քիմիագիտութիւն
Բժշկութիւն
Խաղաղարարութիւն
1969 թուականէն սկսեալ, շուէտական դրամատան միջնորդութեամբ եւ հովանաւորութեամբ, մրցանակին մարզերուն կ՚աւելնայ նաեւ տնտեսագիտութիւնը:
Ալֆրէտ Նոպէլ ծնած է 21 Հոկտեմբեր, 1833 թուականիին, Շուէտի Սթոքհոլմ քաղաքին մէջ։ Ալֆրէտ Նոպէլ կը յաճախէ համալսարան, կը ստանայ բարձրագոյն ուսումը ու կը դառնայ նշանաւոր ճարտարագէտ, քիմիագէտ եւ գիտնական։ 1894 թուականին Նոպէլ կը ստեղծէ պայթուցիկներու նիւթեր, որոնք ժամանակ մը ետք կը սկսին վաճառուիլ բանակներուն մէջ ու կը գործածուի պատերազմներու ընթացքին։
Ան եղած է շատ տկարակազմ եւ իր ամբողջ մանկութիւնը անցուցած է տարբեր հիւանդութիւններով։ Պատանի տարիքէն իր մօր հետ մտերիմ եւ ջերմ յարաբերութիւններու մէջ էր, որոնք այդպէս ալ մնացին հետագայ տարիներուն։ Ալֆրէտ շատ յաճախ կ՚այցելէր իր մօր եւ տեւական նամակագրութեան մէջ էր անոր հետ։
Ան միջահասակ, բարեկազմ, մուգ մազերով, մուգ կապոյտ աչքերով եւ մօրուքով մարդ մըն էր։ Այն շրջանի նորաձեւութեան համաձայն՝ կը կրէր սեւ ժապաւէն։
Նոպէլ ազգանունը ժառանգած է Ալֆրէտ անունով վարսավիր մեծհօրմէի, որ 1775 թուականին կրճատեց իր Նոպէլիուս ազգանունը։ Անոր մեծ որդին՝ Էմանուէլ (1801-1872) դարձաւ փոքրիկ Ալֆրէտի հայրը։ Ճարտարապետ-շինարար, գիւտարար Էմանուէլ մի քանի տարի շարունակ կերպով մը կը գոյատեւէր պատահական վաստկած գումարներով, մինչեւ որ անոր ընտանիքը որոշեց բախտը փորձել Ռուսաստանի, Պաքուի նաւթարդիւնաբերութեան մէջ։ 1827 թուականին վերջինս ամուսնացաւ Գարօլին Անտրիէտ Ալսէլի (1805-1889) հետ, ունեցան ութ երախայ, սակայն անոնցմէ միայն չորսը՝ Ռոպերթը, Լուտվիկը, Ալֆրէտը, Էմիլը կենդանի մնացին մինչեւ պատանեկութիւն։
Ուժանակի (տինամիթ) եւ պայթուցիկ այլ նիւթերու գիւտարար Ալֆրէտ Նոպէլ կը տարբերէր վարքի անհաւատալի հակասականութեամբ եւ տարօրինակութեամբ։ Ժամանակակիցները կը համարէին, որ ան չի համապատասխաներ 19-րդ դարու երկրորդ կէսի բուռն արդիւնաբերական զարգացման շրջանի յառաջադէմ դրամատիրական կերպարին։ Նոպէլ հակուած էր մենութեան, հանգիստին, չէր հանդուրժեր քաղաքի խառնաշփոթին, հակառակ որ իր կեանքի մեծ մասը անցուցած էր քաղաքային պայմաններու մէջ։ Բացի այդ, ան նաեւ բաւականին յաճախ կը ճամբորդէր։ Ի տարբերութիւն գործարար աշխարհի իր ժամանակակիցներու շատերուն, Նոպէլը կարելի էր անուանել «սպարտացի», քանի որ ան երբեք չէր ծխեր, չէր օգտագործեր ալքոլ, կը խուսափէր խաղաքարտերէ եւ այլ ունակութիւններէ։
Հակառակ ծագումով շուէտ ըլլալուն, Ալֆրէտ Նոպէլ աւելի հրաշալիօրէն կը խօսէր ֆրանսերէն, գերմաներէն, ռուսերէն եւ անգլերէն, կարծես ըլլային իր մայրենին։ Առեւտրական եւ արդիւնաբերական գործունէութիւնը չխանգարեց Նոպէլը, որպէսզի ան ստեղծէ հսկայական գրադարան մը։
19-րդ դարու գրողներէն Նոպէլ աւելի մեծ ուշադրութիւն կը դարձնէր ֆրանսական հեղինակներուն։ Ան կը հիանար Վիքթոր Հիւկոյի, Կի տը Մոփասանի, Օնորէ տը Պալզաքի, Ալֆոնս Լամարթինի գործերուն։
Նոպէլ բացարձակապէս պահանջկոտ չէր կեանքին մէջ, նոյնիսկ որոշ չափով ճգնաւոր էր։ Շատ քիչերուն կը վստահէր եւ երբեք օրագիր չէր պահեր։ Նոյնիսկ ճաշելու ատեն եւ ընկերներու շրջանակին մէջ ան պարզապէս ուշադիր ունկնդիր մըն էր, բոլորին հետ նոյն կերպով կը վարուէր բարեհամբոյր եւ նրբանկատ։ Փարիզի շքեղ շրջաններէն մէկուն մէջ գտնուող իր տան երդիքին տակ կազմակերպուող ճաշկերոյթները տօնական էին եւ միեւնոյն ժամանակ բարձրաճաշակ։ Ան հիւրընկալ տանտէր եւ հետաքրքիր զրուցակից էր։ Ընդունակութիւն ունէր որեւէ հիւրի հետ գրաւիչ զրոյց յառաջացնելու։
Կեանքի վերջին հինգ տարիներուն Նոպէլ կ՚աշխատէր իր անձնական օգնականը, երիտասարդ շուէտ տարրաբան Ռակնար Սոլմընի հետ, որ աչքի կը զարնէր ծայրայեղ համբերութեամբ։ Ան կ՚աշխատէր որպէս քարտուղար եւ լապորանտ։ Ան յաջողեցաւ վաստկիլ Նոպէլի վստահութիւնը այն աստիճան, որ զայն կոչած էր «իր ցանկութիւններու գլխաւոր իրականացնողը»։
Ալֆրէտ Նոպէլ, Նոպէլեան մրցանակը ստեղծած է 27 Նոյեմբեր, 1895 թուականին եւ այդ կազմակերպութիւնը գործի լծուած է իր մահէն ետք՝ Յունուար, 1897 թուականին։
Ալֆրէտ Նոպէլ մահացած է 10 Դեկտեմբեր, 1896 թուականին, Իտալիոյ Սան Ռեմօ քաղաքին մէջ, հիւանդութեան պատճառով։
ԱՆՈՒՇ ԹՐՈՒԱՆՑ