ՄԱՐԴԿԱՅԻՆ ՄԻՏՔԸ ՀՈՒՆԱՒՈՐ Է
Մարդ էակը կը յաւակնի հասկնալ, տեղեկանալ եւ գիտնալ ամէն ինչ՝ որ կը պատահի տիեզերքի մէջ։ Սակայն մարդ տակաւին չէ ըմբռնած, թէ ո՛չ թէ տիեզերքի մէջ, այլ իր անմիջական շրջանպատին մէջ պատահածներն իսկ կատարելապէս եւ ճշդապէս հասկնալու կարողութենէն զուրկ է, քանի որ «մարդկային միտքը հունաւոր է», այսինքն որոշ սահման մը ունի։
Անշուշտ այս հունաւորութիւնը արգելք չէ՛ մարդուս յառաջացման, կատարելագործման, բայց մինչեւ սահման մը՝ մինչեւ հոն՝ ո՛ւր կրնայ հասնիլ իր մտային տարողութեան ու կարողութեան սահմանը։ Եւ այդ սահմանը կը հասնի մինչեւ տեղ մը միայն՝ որմէ վերջ կը սկսի «գաղտնիք»ը եւ անլուծելին, մեծ «անծանօթ»ը։ Արդարեւ, եթէ խորհի մարդ, թէ անծանօթ է ինքն իրեն, այլապէս ինչպէ՞ս կրնայ գիտնալ ամէն ինչ տիեզերքի մասին։
Սիրելի՜ բարեկամներ, ո՞վ կրնայ հաստատապէս ըսել, թէ կը ճանչնայ ինքզինք։ Եւ մարդիկ, այս իմաստով ո՜րքան անծանօթ են իրենք իրենց։
Մարդ կը կարծէ հասկցած ըլլալ եւ գիտնալ ամէն ինչ իր դրացիին, իր բարեկամին կամ իր աշխատակից կամ գործակիցին մասին՝ կը վստահի, կ՚ապաւինի եւ օր մը յանկարծ կը տեսնէ՝ որ ո՛չինչ գիտէ անոնց մասին եւ ամբողջովին սխալ հասկցած է զանոնք եւ յուսախաբ կ՚ըլլայ, կը կորսնցնէ իր ամբողջ վստահութիւնը ո՛չ միայն անոնց նկատմամբ, այլ երբեմն կեանքի մասին։
Ճանչցած կարծել… եւ յուսախաբ ըլլալ՝ ո՜րքան վատ զգացում մըն է. մարդս կը հեռացնէ ապրելու հաճոյքէն, ուրախութենէն եւ հիասթափ՝ կը կորսնցնէ ապրելու եռանդը։
Ո՞վ չէ ունեցած, չէ ապրած նման պահեր, սիրելի՜ներ. ոմանք սաստկութեամբ, ոմանք անտարբերութեամբ, ոմանք տպաւորուած, ոմանք անփո՛յթ…։ Բայց ինչո՞ւ զարմանալ նման իրողութեան մը վրայ, քանի որ մարդ նախ ինքզինք չի ճանչնար կատարելապէս, եւ երբեմն կը հարցնէ ինքն իրեն. «Ես այս ե՞մ…»։
Ուրեմն մարդ ինչո՞ւ անակնկալի գայ եւ ապշի երբ իր ընկերը, իր դրացին եւ կամ իր «բարեկամ» կարծածը չէ՛ ճանչցած, չէ՛ հասկցած։ Բնական պէտք է դիմաւորուի, քանի որ մարդ էակը խոշոր «անծանօթ» մըն է՝ հանելուկ մը, առեղծուած մը։ Եւ կարծեմ, կեանքի փորձառութիւններով հասունցած, իմաստացած մարդը բնական երեւոյթ մը կը համարէ՝ իր ոեւէ մերձաւորին անակնկալ արտայայտութիւնը։
Մարդը ա՛յս է սիրելիներ. «հանելուկ» մը եւ անլուծելի խորհուրդ մը՝ գաղտնի՛ք մը։
Արդարեւ մարդ երբ կը խօսի, խնդրական է որ իր ամբողջ խորհուրդները, մտածումները անկեղծօրէն կ՚արտայայտէ, ամէն խօսքի մէջ, քիչ կամ շատ, բայց անպայմա՛ն փոփոխութիւն մը կ՚ըլլայ, եւ մարդ, ընդհանրապէս կ՚արտայայտէ այն՝ որ իրական մտածածը, միտքը չէ։ Երբեմն գիտակցաբար, երբեմն անգիտակցաբար կը խօսի մարդ այն խօսքը որ այդպէս չի խորհիր, եւ կամ չ՚ըսեր այն՝ ի՛նչ որ կը խորհի, կը մտածէ։
Աստուածաշունչ Մատեանի Ժողովողի Գիրքին մէջ կը կարդանք. «Ամէն բանի ատենը կայ ու երկնքի տակ պատահող ամէն գործի, ամէն դիտաւորութեան ժամանակը… լռելու ժամանակ եւ խօսելու ժամանակ…» (ԺՈՂՈՎ. Գ 1-7)։
Ուրեմն խօսիլը զգուշաւորութիւն կը պահանջէ՝ պէտք չէ խօսիլ այն, որ հակառակ է խորհածին եւ եթէ մտածումը եւ խօսքը իրարու համաձայն չէ, պէտք է լռե՛լ։ Ուստի մարդ պէտք է զգոյշ ըլլայ եւ անկեղծ՝ խօսածին եւ մտածածին, խորհածին համապատասխան ըլլալուն մէջ։ Եւ երբ Յիսուս կը պատուիրէ, թէ՝ այոն ըլլայ «այո՛» եւ ոչը՝ «ո՛չ», այս կը նշանակէ ուղղամիտ ըլլալ, ճշմարտախօս ըլլալ, եւ մարդ պէտք է խօսի, արտայայտէ այն՝ ի՛նչ որ կը խորհի։ Արդարեւ, ուղղամիտ, ճշմարտախօս եւ շիտակ մարդը այն է՝ որուն խորհուրդը, միտքը եւ խօսքը համընթաց են։ Անշուշտ խօսքին ալ պէտք է յաջորդէ գործը՝ որն ալ պէտք է համապատասխանէ խորհուրդին եւ խօսքին։
Բայց, ինչպէս ըսինք, կեանքի ընդհանուր փորձառութիւնը ցոյց կու տայ, թէ ընդհանրապէս մարդոց խօսքերը, արտայայտութիւնները չե՛ն համապատասխաներ իրենց իսկական մտքին, իրական խորհուրդին եւ անոնց միջեւ կ՚ըլլայ միշտ տարբերութիւն մը։ Եւ այս կը նշանակէ, թէ՝ բոլորովին անկեղծ չեն մարդիկ իրարու հանդէպ։ Եւ երբ ասիկա գիտենք, ապա ուրեմն ինչո՞ւ յուսախաբ ըլլանք երբ մեր բարեկամ կարծածը «բարեկամ» չէ եղեր, մեր լաւ ճանչցած կարծածը՝ բոլորովին տարբեր մէկն է եղեր՝ «անծանօթ» մը, եթէ ո՛չ՝ «օտար» մը…։
Եւ այս բոլորը կը ծագին սա իրականութենէն, թէ՝ մարդուս միտքը սահմանաւոր է՝ որոշ տարողութիւն մը, կարողութեան չափ մը ունի, հունաւոր է եւ ուրեմն չի կրնար ըմբռնել, հասկնալ եւ գիտնալ ամէն բան, ամէն իր եւ իրողութեան իսկութիւնը, եւ նաեւ մարդը՝ որ տիեզերքի մէկ մանրատի՛պն է։
«Մարդ»ը եւ «Տիեզերք»ը՝ երկուքն ալ Աստուծոյ ստեղծած խորհուրդները, անոնք միշտ ունին եւ պիտի ունենան «գաղտնիք»ներ՝ որոնք լուծել կարելի պիտի չըլլայ մարդ էակին համար։
Արդարեւ, Աստուածաշունչ Մատեանի մէջ յիշուած «արգիլուած գիտութեան ծառ»ին խորհուրդն ալ ա՛յս է, մարդ էակին համար կա՛ն գաղտնիքներ, ճշմարտութիւններ եւ իրողութիւններ, որոնք պիտի մնան եւ պէ՛տք է մնան գաղտնիք, այսինքն «խորհո՛ւրդ»։
Մարդ, անշուշտ որ իր մտային կարողութիւններուն եւ տարողութեան սահմանին մէջ պէտք է յառաջդիմէ, սորվի, գիտնայ, ուսումնասիրէ եւ ճանչնայ, բայց որոշ սահմանի մը մէջ, քանի որ իր միտքը որքան հունաւոր է, տիեզերքը՝ արարչագործութիւնը ա՛յնքան անհո՛ւն։ Եւ անհունը կարելի չէ՛ բովանդակել հունաւորին մէջ։
Աստուած «ամէն տեղ» է, իսկ մարդը ամբողջ տիեզերքի մէջ միայն «որոշ տեղ» մը կը գրաւէ։
Դիտեցէք աստղերը, երկինքը, անոնք միայն չեն փայլիր, այլ կը վկայեն՝ թէ Աստուած, ամբողջ Տիեզերքի Արարիչը եւ Նախախնամը՝ իր վեհափառութեամբ, իր լոյսով ու փայլով կը տիրէ այդ ամբողջ էութեան, գոյութեան եւ այն ամէնուն՝ որ տիեզերքին մաս կը կազմեն։
Եւ ամբողջ ստեղծագործութիւնը՝ Աստուծոյ յաւիտենականութեան եւ անհունութեան խորհրդանի՛շն է։ Աստուած՝ որպէս Արարիչ եւ որպէս Նախախնամ, կա՛յ յաւիտենապէս։
Անշուշտ, որ այս յաւիտենականութիւնը եւ անոր կապուած անհունութիւնը՝ անսահմանութիւնը ըմբռնել՝ ժամանակաւոր եւ սահմանաւոր մարդ էակին համար, եթէ ոչ անկարելի, բայց դժուար է։ Ուստի անհունը՝ «անհուն»ին լեզուով կրնայ հասկցուիլ։ Հունաւորը, սահմանաւորը ինչպէ՞ս կրնայ պարփակել անհունը, անսահմանը, եւ յաւիտենականը։ Տիեզերքի բացատրութիւնը «գիտուն»ին յատուկ գործ մը չէ անպատճառ։ Առանց Աստուծոյ մտքին, եւ առանց Անոր իմաստութեան՝ անկարելի՛ է մարդուս համար հասկնալ, ըմբռնել եւ բացատրել տիեզերքի գաղտնիքները, թէեւ թեւեր առնէ ան եւ լուսինէն ու արեւէն անդին անցնի։ Միշտ «պակա՛ս» մը, միշտ «արգե՛լք» մը պիտի ըլլայ մարդուս առջեւ։
Այս պատճառով՝ տիեզերքը կարելի չէ հասկնալ մարդկային միտքով։ Ուրեմն զայն հասկնալու, ըմբռնելու միակ միջոցն է հաւատքը՝ Աստուծոյ վրայ, որ մարդս ստեղծած է եւ կը նախախնամէ զայն։ Տիեզերքը ամբողջ, Աստուծոյ ձեռագործն է, ուստի փաստ մը՝ Անոր իմաստութեան։ Տիեզերքի ծոցը մէկ անկողի՛նն է իր Ստեղծիչին եւ անոր խորհրդաւորութիւնը բուն ինքն Աստուծոյ խորհրդաւորութեան մէկ ապացո՛յցն է…։
ՄԱՇՏՈՑ ՔԱՀԱՆԱՅ ԳԱԼՓԱՔՃԵԱՆ
Դեկետմբեր 22, 2016, Իսթանպուլ