«ԻՐԱՎԻՃԱԿԸ ՓՈԽՈՒԱԾ Է…»
Հայաստանի խորհրդարանական ընտրութիւններուն անդրադառնալու շրջագիծէն ներս ԺԱՄԱՆԱԿ-ը այցելեց Երեւանի մէջ գործող «Կովկաս» քաղաքական-կրթական գիտահետազօտական հիմնարկը եւ հարցազրոյց ունեցաւ հիմնարկի տնօրէն, ծանօթ քաղաքագէտ՝ Ալեքսանտր Իսկանտարեանի հետ: Մեր զրուցակիցին հետազօտական հետաքրքրութիւններուն ասպարէզներն են՝ ազգային-քաղաքական հակամարտութիւնները, յետխորհրդային վերափոխութիւնները եւ ազգակերտման գործընթացը նախկին Խորհրդային Միութեան մէջ ընդհանրապէս եւ Կովկասի մէջ՝ մասնաւորաբար:
Ան յօդուածներու, վերլուծութիւններու հեղինակ է, անոր գրիչին կը պատկանի Հայաստանի մասին գլուխը Freedom House Nations in Transit-ի վերջին հինգ հրատարակութիւններուն մէջ: Քանի որ մեր զրոյցը տեղի ունեցաւ ռուսական եւ իսրայէլեան հպատակութիւն ունեցող պլոքըր, գրող, ճանապարհորդ՝ Ալեքսանտր Լափշինին Սպիտակ Ռուսիոյ կողմէ ձերբակալուելուն եւ Ատրպէյճանին արտայանձնուելուն յաջորդող օրերուն եւ նիւթը տակաւին թարմ է, նախ, Ալեքսանտր Իսկանտարեանէն հետաքրքուեցանք, թէ ի՞նչ կարծիք ունի տեղի ունեցածին վերաբերեալ: Յիշեցնենք, որ համացանցի մէջ իր ճամբորդական նօթերով ծանօթ՝ Ալեքսանտր Լափշին տարիներ առաջ երկու անգամ այցելած էր Ղարաբաղ՝ զայն ճանչցած որպէս անկախ պետութիւն, իսկ ամիսներ առաջ ալ քննադատած էր Ատրպէյճանի Նախագահ Իլհամ Ալիեւի քաղաքականութիւնը, որմէ ետք պաշտօնական Պաքուն պլոքըրին դէմ քանի մը քրէական գործ յարուցած եւ յայտարարած էր միջազգային հետախուզում: Ան ձերբակալուած է Մինսքի մէջ, ուրկէ օրեր առաջ արտայանձնուած է Ատրպէյճանին:
-Պարոն Իսկանտարեան, մամուլի մէջ թէժ քննարկումներու նիւթ է ռուս-իսրայէլացի գրող-լրագրողի ձերբակալումէն ետք անոր արտայանձնումը Ատրպէյճանին: Դուք ինչպէ՞ս կը մեկնաբանէք տեղի ունեցածը:
-Ատրպէյճանը կը մնայ Ատրպէյճան: Բայց առհասարակ, ես երկու կողմէ կրնամ գնահատական տալ տեղի ունեցածին: Առաջինը՝ Սպիտակ Ռուսիոյ եւ Ռուսաստանի բախումն է, որ հիմա կ՚ընթանայ եւ Լափշինը Մինսքի մէջ գործածուեցաւ որպէս գործիքներէն մին՝ Ռուսաստանի հետ այդ բախումին մէջ. Ատրպէյճան Սպիտակ Ռուսիոյ խօսք կու տայ տալ քարիւղային պաշարներ, ինչ որ Ռուսաստանը հիմա չի տար եւ այլն, այսինքն Լուքաշենքոյի եւ Փութինի բախումին մէկ արտայայտութիւնն է եւ այս պարագային Հայաստանի հետ կապ չունեցող հարց մըն է: Երկրորդը՝ Ատրպէյճան կը գործադրէ ամէն ինչ, ես կ՚ըսէի՝ բաւական թոյլ քարոզչութեան համար, որ իբր թէ մենք յաղթած ենք, մեր ուզածին հասած ենք եւ այլն… Ո՞վ է Լափշին: Պարզ մէ՛կը: Ճամբորդ մը, որ համացանցի մէջ կը պատմէ իր ճամբորդութիւններուն մասին: Իսկ գործողութիւնը բաւական լուրջ քայլ մըն է՝ նախագահներու մակարդակով տեղի ունեցած գործողութիւն մըն է: Ատրպէյճան անընդհատ փորձեր կ՚ընէ, որպէսզի ցոյց կու տայ Ատրպէյճանի թուլութիւնը: Եթէ դուն նախագահներու մակարդակով կը զբաղիս պլոքըրով մը, ուրեմն դուն արդէն չես գիտեր, թէ ի՞նչ ընես, ուրեմն դուն իրական քաղաքականութիւն չունիս, այդ մէկը ծիծաղելի է: Անշուշտ, ծիծաղելի չէ Լափշինի պարագային, որովհետեւ այդ խեղճ մարդը, Աստուած գիտէ, թէ ինչերու կ՚ենթարկուի բանտին մէջ…
-Գալով Հայաստանի խորհրդարանական յառաջիկայ ընտրութիւններուն, նախընտրական այս շրջանը ինչպէ՞ս կը բնորոշէք, կարծես այնքան ալ չեն շտապեր թեկնածուները իրենց մասնակցութեան մասին խօսելու, դաշինքները՝ իրենց կազմութեան մասին յայտարարելու: Ինչո՞վ պայմանաւոր-ւած է այս քիչ մը դանդաղութիւնը:
-Գործընթաց է, որ ուղեգիծի, ընթացքի մէջ է: Կան մարդիկ եւ կուսակցութիւններ, որոնք արդէն քիչ թէ շատ կողմնո-րոշուած են, գիտեն, թէ ինչպէ՛ս պէտք է ըլլայ իրենց մասնակցութիւնը, որոշ մարդիկ տակաւին չեն որոշած ո՛ւր եւ ինչպէ՛ս պիտի երթան՝ մասնակցութեան առումով: Բնական գործընթաց մըն է, տակաւին վերջնական որոշումներ կայացնելու առումով կողմնորոշուելու ժամանակ կայ:
Բայց ես կ՚ըսէի, թէ մեծ հաշուով ամէն ինչ պարզ է, գոնէ ինծի համար, մասնագետնէրու համար պարզ է:
Հանրապետականներու դաշինքը պէտք է առնէ 54-էն մինչեւ 66 տոկոս, պէտք է, որով օրէնքո՛վ մեծամասնութիւն յաւակնողը այդ թիւը պէտք է առնէ: Ընդդիմադիր դաշտէն բաւական լուրջ մասը կ՚առնէ Գագիկ Ծառուկեանի կազմած դաշինքը, իսկ միւսները, որքա՞նը կը վերցնեն, կախում ունի, թէ ինչպէս կ՚աշխատին: Տասէն տասնհինգ տոկոսը, կամ քիչ մը աւելին կը մնայ տակը, իսկ յաւակնորդները շատ են, որու պատճառով մրցակցութիւնը բաւական մեծ է, այդ առումով ալ կ՚ընթանան կողմնորոշման գործարկումները:
-Ծանօթանալով մասնակից ուժերուն եւ անոնց ծրագիրներուն, ինչպէ՞ս կը գնահատէք՝ լուրջ գաղափարներո՞ւ պայքար է, թէ՞ շահերու:
-Գրեթէ շահերու պայքար է: Ցաւ ի սիրտ, հայկական քաղաքական միտքը տակաւին մանկական-տղայական է: Կան ուժեր, որոնք գրեթէ գաղափարական չեն, իրենց գործիքները, քաղաքականութիւնը չեն գտնուիր գաղափարական դաշտին վրայ, օրինակ՝ հանրապետականները, «Բարգաւաճ Հայաստան»ը եւ այլն: Հակառակ անոր որ ունին պաշտօնական կազմուած ծրագիրներ («Բարգաւաճ»ը կարծեմ այդ ալ չունի, իսկ հանրապետականները նժդեհականութիւնը վերցուցած են իբրեւ հիմք, բայց վստահ չեմ, որ անոնց առաջնորդներուն մեծ մասը կարդացած է Նժդեհ), բայց այդ ուժերը հիմնականօրէն կ՚ըսեն հետեւեալը՝ մենք լաւն ենք, մեզ ընտրեցէ՛ք, մենք կը շարունակենք եւ այլն: Չեմ ըսեր, որ այդ գաղափարական չըլլալը կը խանգարէ, այսօր ամբողջ աշխարհին մէջ այդ երեւոյթը կայ: Catch-all party համակարգեր կը ստեղծուին, որոնք գաղափարական չեն եւ աշխարհի մէջ տարածում կը գտնեն, Ֆուքույաման գրած է ասոր մասին: Այն ժամանակ կային ձախակողմեանները, որոնք չէին ուզեր նստիլ աջակողմեաններուն հետ նոյն սենեակին մէջ, յստակ բաժանումներ կային, այսօր այդպէս չէ, սուր չեն այդ հարցերը, մարդիկ կրնան բնականոն աշխատիլ:
-Այսինքն բնակա՞ն է, որ վերջին տարիներուն դրամով ստեղծուած ու հզօրացած կուսակցութիւն մը կրնայ որոշել եւ հարիւր տարուան աւանդական կուսակցութիւնը իր դաշինքին մէջ առնել:
-Այո՛, ինչո՞ւ չէ: Եթէ Գերմանիոյ մէջ Կանաչները Աջակողմեաններուն հետ կրնան խորհրդարանի մէջ աշխատիլ, ինչո՞ւ մեր մօտ չկարենան:
-Իսկ արտաքին քաղաքական հարցերը եւ անոնց լուծումները, որոնք չափազանց կարեւոր են մեր երկրին համար, որքանո՞վ կը գտնուին քաղաքական ուժերու ապագայ ծրագիրներուն մէջ:
-Չեն կրնար այդ հարցերը դուրս մնալ անոնց ուշադրութենէն: Հայաստանը այնպիսի տարածքաշրջանի մը մէջ է, ուր մենք ունինք բաւական լուրջ հարցեր, բայց ունինք աւանդոյթներ այն առումով, որ Հայաստանը կրնա՛յ ապրիլ այդ շրջակայքին մէջ, ուր որ կ՚ապրի: Օրինակ, ես միշտ արտասահմանեան դիտորդներուն կը բացատրեմ, որ Հայաստանը քարտէսի վրայ ունի հինգ դրացի պետութիւններ, այդ հինգէն մէկը չէ ճանչցուած, որ Լեռնային Ղարաբաղի հանրապետութիւնն է, երկուքը մեզ չեն ճանչնար, գոց են մեզի համար՝ Ատրպէյճանն ու Թուրքիան, ուրեմն կը մնայ երկու պետութիւն: Քարտէսին վրայ՝ հինգ, բայց իրականութեան մէջ կայ երկու պետութիւն, որոնց հետ կը կարգաւորուին մեր յարաբերութիւնները: Այդ երկուքէն ալ Իրանը ունի Արեւմուտքի հետ իր յարաբերութիւններու բարդ ու դժուար ձեւաչափը, Վրաստանն ալ իր ծանր ու դժուար յարաբերութիւններու ձեւաչափը՝ Ռուսաստանի հետ: Թէ՛ Ռուսաստան, եւ թէ Ամերիկայի Միացեալ Նահանգները Հայաստանի համար շատ կարեւոր են, ու այդ պայմաններուն տակ դուն պիտի ապրիս: Այդ մէկը կ՚ընէ՛ Հայաստանը:
Մենք միակ կովկասեան երկիրն ենք, որ իր տարածքը կը վերահսկէ ամբողջութեամբ. ո՛չ Ատրպէյճան, ո՛չ ալ Վրաստան այդ մէկը կ՚ընեն: Արեւելեան գործընկերութեան անդամ երկիրներէն մենք ենք եւ Սպիտակ Ռուսիան, որոնց հսկողութեան ներքեւ են իրենց տարածքները: Ո՛չ Ուքրայնան, ո՛չ Մոլտովիան կրնան ընել այս բանը։ Որպէս արդիւնք՝ Հայաստան կը փորձէ ապացուցել, թէ արեւմտամէտ չի նշանակեր հակառուսական եւ ռուսամէտութիւն՝ չի նշանակեր հակաարեւմտականութիւն: Բոլորը դժգոհ են. ռուսերը կը մտածեն, որ մենք քիչ մը շատ արեւմտեան ենք, Արեւմուտքը կը մտածէ, որ մենք քիչ մը շատ ռուսամէտ ենք, բայց այդ պայմաններուն տակ, փաստօրէն, կ՚ապրի՛ Հայաստանը:
-Բայց չի՞ կրնար ըլլալ, որ այդ քաղաքականութիւնը զուտ հայկական ըլլայ, համահայկական, որ իր մէջ ներառնէ նաեւ ամբողջ աշխարհի տարածքին ապրող հայերուն շահերը:
-Չի կրնար ըլլալ: Իրանի քաղաքացին, Միացեալ Նահանգներու քաղաքացին, Լիբանանի քաղաքացին, Ուքրայնոյ քաղաքացին, Թուրքիոյ քաղաքացին եւ Հայաստանի քաղաքացին մէկ մարմին չեն կրնար ըլլալ: Ամէն մէկը ունի տարբեր շահ, տարբեր հարցեր: Եթովպիոյ հայը եւ հայը, որ կը բնակի Մարսէյլի մէջ՝ երկուքն ալ հայ են, բայց իրենց հարցերը տարբեր են, իրենց ամէն ինչը տարբեր է: Կայ բան մը թերեւս, որ իրենց բոլորը կը միաւորէ, այդ մէկը ինքնութեան խնդիրն է, ինքնութիւնը պահպանելու հարցն է եւ յաճախ նաեւ՝ Եղեռնի հարցը: Հայաստանը այլ է ու Հայաստան ունի իր շահերը եւ այդ շահերը պետութեան շահերն են: Ի հարկէ, Սփիւռքը կայ, որ կրնայ օգնել, սփիւռքահայ գործիչները, տնտեսական առումով, լոպիինկի առումով կրնան շատ բաներ տալ, կրնան փորձ տալ, ֆինանսեր, տեսակէտեր, քանի որ ուրիշ տեսանկիւնէ կը դիտեն, եւ հակառակը, Հայաստան կրնայ շատ բան տալ իրենց, որովհետեւ առանց Հայաստանի Սփիւռքը ուրիշ բան մը կ՚ըլլայ: Բայց ըսել, թէ այդ մէկը կրնայ մէկ օրկանիզմ ըլլայ, այդ մէկը գեղեցիկ է, բայց երախայական: Շատ պարզ ըսեմ. կան բաներ, որոնք Թուրքիոյ քաղաքացի հայը չի կրնար ըսել, եւ նոյն ձեւով մը նաեւ Ռուսաստանի քաղաքացին ալ չի կրնար ըսել կամ անոնց ըսածը կրնայ չհամընկնիլ, տարբերիլ եւ այլն:
-Նախորդ ընտրութիւններուն հետ համեմատած, տարբեր պիտի ըլլա՞ն այս ընտրութիւնները, թէ՞ պարզ, հերթական ընտրութիւններ պիտի ըլլան:
-Իրավիճակը կը փոխուի, երբեք չէ եղած, որ նոյն ձեւի մէջ մնացած է իրավիճակը, բայց Հայաստանէն սարքել Հոլանտա՝ մէկ ընտրութեամբ, հնարաւոր չէ: Քաղաքական մշակոյթի զարգացումը երկար ճանապարհ կ՚ուզէ, սակայն կան փոփոխութիւններ, որոնք հնարաւոր չէ չտեսնել:
Մենք այսօր ունինք բազմակարծութիւն, մենք ունինք զանազան կուսակցութիւններ, մենք ունինք մարդիկ եւ կուսակցութիւններ, որոնք իրարու դէմ են: Եւ նախկին խորհրդային երկիրներուն մէջ (Պալթեան երկիրները չենք հաշուեր, անոնք, Եւրոմիութեան անդամ են), տասներկու երկիրներէն միայն չորսը ունի նման նկարագիր՝ Մոլտովիան, Ուքրայնան, Վրաստանը եւ Հայաստանը: Էօզպեքիստանի, Ատրպէյճանի, Ղազախիստանի, Տաճիկիստանի, Սպիտակ Ռուսիոյ մէջ այսօր նման պատկեր չկայ։ Մենատիրական համակարգեր կը տիրեն, ընտրութիւններ չկան, մարդիկ տասնեակ տարիներով նստած են նոյն բազկաթոռներուն վրայ, նախագահները արդէն քսան-երեսուն տարիէ ի վեր նոյնն են: Մեզ մօտ այդպէս չէ, մեր նախագահը տակաւին Լեւոն Տէր-Պետրոսեանը չէ, այսինքն մենք չունինք երեսուն տարուան նախագահ եւ Սերժ Սարգսեանն ալ չի մնար, կարգի յաջորդականութիւն ունինք, ունինք առաջնորդներու փոփոխութիւններ: Մենք ունինք խօսքի ազատութին, իրենք ունին իրաւունք եւ հնարաւորութիւն՝ խօսելու, բայց այդ մէկը տակաւին խօսքի ազատութիւն չէ: Այս հարցազը-րոյցը ես կրնամ ձեզի տալ, բայց Ատրպէյճանի մէջ իմ գործընկերը՝ չի կրնար, Ատրպէյճանի իմ գործընկերը արդէն կամ բանտի մէջ է, կամ արտասահմանի. ինքը արդէն իր երկրին մէջ չի գործեր: Էօզպեքիստանի մէջ չի կրնար խօսիլ իմ գործընկերը, դուք չէք կրնար հարցազրոյց կատարել, իսկ մենք ունինք այլ պատկեր մը եւ այդ մէկը չտեսնել կարելի չէ: Մինչեւ 2008-ը մենք Ազգային ժողովին մէջ չունէինք ընդդիմութիւն, հիմա քիչ թէ շատ լուրջ ընդդիմադիր ուժերը խորհրդարանի մէջ են եւ այդպէս ալ կը շարունակուի: Այո՛, դժգո՛հ ենք, ընտրութիւններու արդիւնքներէն եւ բոլորը չէ, որ համաձայն են արդիւնքներուն: Այո՛, կան խնդիրներ, բայց նաեւ այս զարգացումներուն հետ դուն չես կրնար հաշուի չնստիլ:
-Իսկ այդ փոփոխութիւններու արդիւնքին ընտրազանգուածը փոխուա՞ծ է: Ի՞նչ տրամադրութիւններ ունի թէ՛ ընտրութիւններուն մասնակցելու, թէ՛ ակնկալիքներուն առումով:
-Հայաստանի մէջ ընտրութիւններու գլխաւոր գործիքը շատոնց լցոնումը չէ (Խմբ. Երբ անօրինական կարգով նախօրօք արդէն լրացուած քուէաթերթիկներ կը լեցնեն քուէատուփին մէջ): Ամենէն կարեւոր եւ գլխաւոր գործիքը ընտրակաշառն է, մարդիկը կը գնեն, պարտադիր չէ, որ պարզ ձեւով դրամ տան ու ըսեն այսինչին համար քուէարկէ, այլ զոր օրինակ՝ գիւղի մը մէջ, համայնքի մը մէջ ճանապարհ կը կառուցեն, ընտրողին տունին դուռը կը վերանորոգեն, եթէ ընտրողը պետական պաշտօնեայ է, կրնան աշխատավարձին վրայ յաւելում մը ընել այդ ամիս, որ ակնյայտ կաշառք չէ, բայց ձեւ մըն է՝ գնելու:
Այդ չէ հարցը այսօր: Հարցը այսօր անտարբերութիւնն է, որ կայ ընտրազանգուածին մօտ: Անոր համար մէկ է՝ ով որ կ՚ընտրուի ան իր քսան հազար ընտրակաշառը կը վերցնէ եւ կ՚երթայ ընտրութիւններու: Բայց հինգ-վեց տարի առաջ այդպէս չէր, հանրապետականներու վարկանիշը ցած էր եւ անոնք կը ջանային ընտրազանգուած նուաճելու, հիմա ամբողջ քաղաքական համակարգի վարկանիշը շատ ցած է եւ այդ մէկը յաղթելու հնարաւորութիւն կու տայ: Ատոր համար մեծ ճանապարհ կայ քաղաքական մշակոյթը զարգացնելու, քաղաքական միտքը եւ երկխօսութիւնը յառաջացնելու:
-Առանց ցնցումներո՞ւ կ՚ընթանան ընտրութիւնները եւ յետընտրական գործընթացները:
-Ի հարկէ՝ ոչ: Հայաստանի մէջ առանց ցնցումներու ոչ մէկ բան կ՚ըլլայ: Մենք հայ ենք, եւ ցոյցեր կ՚ըլլան, կը յայտարարեն, թէ ընտրութիւնները կեղծուած էին, արդար չէին: Չեմ կարծեր, թէ մեծ ցնցումներ ըլլան, բայց այդ փողոցային գործողութիւնները կ՚ըլլան, անոնք միշտ կան եւ քաղաքական մշակոյթի մէկ մասն են:
-Վերջերս մեր մտաւորականներէն մին իր հարցազրոյցին մէջ ըսած էր, թէ Հայաստանի թիւ մէկ հարցը այսօր Լեռնային Ղարաբաղի չլուծուած հակամարտութիւնն է եւ մինչեւ որ Լեռնային Ղարաբաղի հարցը չլուծուի, երկրին մէջ յառաջացում չ՚ըլլար: Ինչպէ՞ս կը մեկնաբանէք այս միտքը:
-Այո, Հայաստանի թիւ մէկ հարցը Արցախի հարցն է, բայց նշուած մտքին երկրորդ մասին հետ համաձայն չեմ: Կը ներէք, բազմաթիւ չլուծուած հակամարտութիւններով երկիրներ կան, ինչպէ՞ս կ՚ապրին անոնք: Թայուանը 1949 թուականէն սկսեալ հարց ունի, չ՚ապրի՞ր, 1974 թուականէն ի վեր Կիպրոսը չ՚ապրի՞ր: Իսրայէլը չ՚ապրի՞ր: Թուրքիան ալ որոշ շրջաններու մէջ հարցեր ունի... Մենք ալ այսպէս պիտի ապրինք, առնուազն տասնեակ տարիներ: Արցախի հարցը յառաջիկայ տարիներուն չի լուծուիր, բայց այդ մէկը չի նշանակեր, որ մենք պէտք չէ ապրինք, փոխուինք, զարգացնենք տարբեր իրավիճակներ:
-Իսկ պատերազմի վտա՞նգը, որ միշտ առկայ է: Եւ՝ ապրիլեան պատերազմն ալ վկայ:
-Պատերազմը ուրիշ կերպ կ՚ըլլայ, ասանկ չ՚ըլլար, ես շատ պատերազմներ տեսած եմ իմ կեանքիս մէջ: Ապրիլեանը պատերազմ չէր, ան տեղային յարձակում էր: Անշուշտ, այս իրավիճակին մէջ բաներ մը պիտի ընես, քու բանակդ հզօր պիտի ըլլայ, ֆինանսներդ պիտի գործադրես, բայց իրավիճակը առանձին շտկել կարելի չէ, քանի որ Ատրպէյճանը չ՚ուզեր: Ան ո՛չ կ՚ուզէ երթալ իսկական իրաւախոհութեան, ո՛չ ալ կ՚ուզէ կասեցնել տեղային յարձակումները: Ես, անշուշտ, ուրախ կ՚ըլլամ, եթէ սխալիմ, բայց իրավիճակը մօտաւորապէս այս ձեւով, ինչպէս որ է, պիտի մնայ, եւ ասիկա պատճառ չէ չզարգանալու, յառաջ երթալու:
-Դուք երկար տարիներ ընդգրկուած եղած էք հայ-թրքական ծրագիրներու մէջ: Ի՞նչ կ՚ըսէք հայ-թրքական յարաբերութիւններու կարգաւորման մասին:
-Ես իրօք, շատ գործօն էի այդ գործընթացին մէջ եւ այն ժամանակ ինծի կը թուէր, որ այդ մէկը պէտք է եւ կարեւոր, բայց հիմա, ցաւ ի սիրտ, կը կարծեմ, որ քաղաքական տեսանկիւնէն այդ մէկը կարելի չէ, որովհետեւ նախ հարցը Հայաստանի մէջ չէ, իսկ այսօր Թուրքիոյ մէջ այնքան հարցեր կան, որ Հայաստանը այդ հարցերուն մէջ տասներորդը չէ, հարիւրերորդն է կ՚երեւի: Ես այսօր չեմ կրնար պատկերացնել, որ սահմանները կը բացուին եւ դիւանագիտական յարաբերութիւններ կը հաստատուին: Անշուշտ, սահմանները օր մը կը բացուին, պատմութեան ընթացքին փակ սահմաններ չեն մնացած, յարաբերութիւններ ալ կը հաստատուին, այդ ալ անշուշտ իր հետ այլ հարցեր կը բերէ, բայց մօտ ապագային ես այդ մէկը տակաւին չեմ տեսներ:
ԱՆՈՒՇ ԹՐՈՒԱՆՑ