ՀՈԳԵԿԱՆ ՎԵՐԱԾՆՈՒՆԴ
Երբ կը տօնենք Սուրբ Ծննդեան ոգեկոչումը եւ կը խանդավառուինք անոր յիշատակով, ասիկա որքան խաղաղութեան, մարդկային եղբայրութեան, մարդասիրութեան ազնիւ զգացումներու անդրադաձման առիթ մը, նոյնքան ալ աւետիս մըն է հոգեկան վերածննդեան։ Արդարեւ, Սուրբ Ծննդեան տօնախմբումը առիթ մըն է համերաշխութեան, հաշտութեան, ինչ որ կը պատկանի հաւաքական կեանքի, մարդոց փոխյարաբերութիւններուն, անոնց զարգացման եւ բարեփոխման. բայց անհատական կեանքի մէջ ալ անիկա վերազարթումի, վերանորոգման առիթ մը պէտք է նկատուի։
Սուրբ Ծնունդը, պէտք է ազդէ մարդկութեան թէ՛ հաւաքական, թէ՛ անհատական-անձնական կեանքին եւ բարեփոխէ այն ամէն ինչ, որ կը վատթարացնեն հաւաքական-հասարակական եւ անհատական-անձնական կեանքը։ Ուստի Սուրբ Ծննդեան ոգեւորութիւնը պէտք է վերանորոգման առիթ մը ըլլայ մարդկութեան համար։ Արդարեւ, ամէն տօնախմբութիւն պէտք է նոր ոգի մը, նոր շունչ մը ներշնչէ, այլապէս իմաստ մը չ՚ունենար յիշատակի մը ոգեկոչումը։
Ամէն տօն ուրախալի առիթ մըն է վերանորոգման, ուրախ միջավայր մը՝ բարեփոխման, վերակենդանութեան։ Այս իմաստով իւրաքանչիւր տօն ունի իր իմաստը, իր խորհուրդը եւ իր դասը, որմէ օգտուելու են ամէն անոնք, որ կը մասնակցին տօնի ոգեւորութեան։ Եւ Քրիսոտսի ծննդեան ոգեկոչումն ալ ունի իր իմաստը եւ խորհուրդը, բազմակողմանի եւ բազմատեսակ արտայայտութիւններով։ Սուրբ Ծնունդը, պարզ դէպք մը, կեանքի մէջ պատահական եւ պատմական երեւոյթ մը, սովորական պատահար մը չէ՛, քանի որ ան «խորհուրդ» մըն է, իմաստ մը եւ նպատակ մը ունի։
Զոր օրինակ, Սուրբ Ծնունդը խոնարհութեան, համեստութեան, հնազանդութեան կատարեալ խորհուրդ մը, տիպար մըն է համայն մարդկութեան։
Խոնարհութեան խորհուրդը կը պարունակէ, քանի որ Սուրբ Ծննդեան հրաշալի՜ իրողութեամբ Աստուած մարմնացաւ եւ մարդացաւ, որպէսզի իջնէ՝ բարձրացնելու համար մարդը։ Արդարեւ, ինքնին, Աստուծոյ մարդեղութիւնը խոնարհութեան դաս մը, տիպար մըն է։ Արդարեւ, խոնարհութիւնը աստուածատուր առաքինութիւն մըն է՝ որ մարդը կը բարձրացնէ եւ հոգին կ՚ազնուացնէ։ Ուստի իրական բարձրութիւնը խոնարհութեան մէ՛ջ է՝ գիտնալ զոհել եւ զիջանիլ՝ բարձրացնելու համար գլորած, տապալածները, ձեռք երկարելով անոնց, եթէ պէտք է՝ խոնարհելով, մինչեւ իսկ իջնելով անոնց ամէն մէկուն ոտքը։
Խոնարհութիւնը ազնուութեան նշան է՝ վեհութիւն եւ բարձրութիւն եւ ահաւասիկ այս ցոյց կու տայ Աստուած՝ Ի՛նք, իր իսկ տիպարով։
Խոնարհութեան ոգին կը մերժէ հպարտութիւնը։
Կը պատմուի, թէ թագաւոր մը սաստիկ փոթորիկէ մը յետոյ, պտըտելու համար լեռ բարձրացաւ։
Հոն տեսաւ մեծամեծ ծառեր, որոնք կոտրտած եւ ինկած էին, միայն եղէգ մը կար որ կանգուն մնացած էր։ Թագաւորը այս տեսարանը տեսնելով, հետաքրքրութեամբ հարցուց եղէգին.
«Ո՜վ եղէգ, ըսէ՛ ինծի, թէ ինչպէ՞ս կանգուն եւ հաստատուն մնացիր, երբ նոյնիսկ մեծամեծ, հսկայ ծառերը կոտրուեցան եւ տապալեցան»։
Եւ եղէգը, համեստութեամբ պատասխանեց.
«Ո՜վ թագաւոր, երբ սաստիկ փոթորիկը բարձրացաւ, ծառերը հպարտութեամբ հակառակ կանգնեցան անոր դէմ եւ փոթորիկը տապալեց զանոնք, քանի որ ան աւելի զօրաւոր էր, իսկ ես խոնարհեցայ փոթորիկին զօրութեան դէմ, խոնարհաբար հնազանդեցայ անոր կամքին եւ ահա՛ կանգուն եւ հաստատ մնացած եմ…»։
Սմբատ Սարկաւագ Խանուելեանի պատմած այս գեղեցիկ առակը մեզ կը սորվեցնէ, թէ Աստուծոյ հզօր կամքին հակառակողը, իր հպարտութեամբ կը տապալի այդ հսկայ ծառերուն նման, իսկ խոնարհներ կ՚ապրին, ինչպէս կը վկայէ Սուրբ Գիրքը եւ կը կրկնէ Յակոբոս Առաքեալ.
«Տէրը հակառա՛կ է ամբարտաւաններուն, մինչդեռ շնորհ կու տայ խոնարհներուն» (ՅԱԿ. Դ 6)։ Եւ երբ Աստուած խոնարհեցաւ ինկած մարդը բարձրացնելու համար, ապա ուրեմն մարդ ինչպէ՞ս չխոնարհի, իր ինկած եղբայրը բարձրացնելու համար, իջնելով նոյնիսկ մինչեւ անոր ոտքը։
Ուստի, խոնարհութիւնը մարդս կը բարձրացնէ մինչեւ Աստուած եւ հրեշտակ կը դարձնէ զայն։
Արդարեւ, հպարտութիւնը մա՛յրն է բոլոր մեղքերուն։ Եւ «հրեշտակ»ը սատանայի վերածուած է իր հպարտութեան պատճառով։ Ուրեմն խոնարհութիւնը մարդս ինչպէս հրեշտակի կը վերածէ, հպարտութիւնն ալ՝ սատանայի՛։ Ասոր ամենալաւ օրինակն է՝ Արուսեակ հրեշտակը, որ Աստուծոյ նմանիլ ուզելով հպարտացաւ եւ սատանայ դարձաւ։
Եւ նոյն հպարտութեան ախտը վարակելով մարդուն սիրտն ու միտքը՝ զայն մղեց պատուիրազանցութեան, անհնազանդութեան եւ այս պատճառով զրկուեցաւ դրախտի երանելի՜ կեանքէն։ Եւ հպարտութիւնը պատճառ եղաւ, որ մարդը վտարուի դրախտէն։ Հպարտութիւնը որպէս կործանարար եւ քանդիչ ախտ, տպաւորեց համայն մարդկութիւնը։
Ուստի հպարտութենէն կը ծնին՝ սնափառութիւն, ինքնահաւանութիւն, կեղծաւորութիւն, պատուամոլութիւն, փառասիրութիւն, ինքնագովութիւն, մեծամտութիւն եւ մանաւանդ անհնազանդութիւն, որոնք ամէն մէկը կործանարար են մարդուս թէ՛ մարմնաւոր, թէ՛ հոգեւոր կեանքին համար, այս ախտերը, մարդս կը դատապարտեն յաւիտենական կործանման, եթէ անկեղծ ու ճշմարիտ զղջումով չքաւուին, չսրբուին։
Հետաքրքրական է այն՝ թէ այս ախտով տառապողներ չեն գիտակցիր եւ չեն անդրադառնար իրենց վատ վիճակին՝ իրենք ալ կը հաւատան իրենց «մեծութեան», «զօրութեան» եւ կը շարունակեն իրենց ընթացքը։ Արդարեւ, հպարտութեան ախտէն փրկուիլ շատ դժուար է, քանի որ անոր կ՚ընկերակցի նաեւ «ինքնախաբէութիւն»ը, որ կը շլացնէ, կը կուրացնէ մարդուս հոգեւոր աչքը եւ կը խաթարէ անոր բանականութիւնը՝ մտային տեսողութիւնը։
Հպարտ, սնափառ մարդը կը կարծէ, թէ իր շուրջ գտնուողներ, բոլորն ալ հիացած են իրեն եւ կը համոզուի այս խաբէական կարծիքով։
Հպարտ եւ ինքնահաւան մարդը՝ խուլ է ամէն խօսքի, բացի գովասանքներէ, որոնք ալ մեծամասնութեամբ կեղծ են եւ խաբէական։ Եւ հպարտ մարդը միշտ իր շուրջ ունի կամաւոր գերիներ՝ զինք փաղաքշելով խաբող շողոքորթ մանկլաւիկներ…։
Մինչդեռ քրիստոնեայ կեանքը՝ խոնարհութեան կեանք է։ Քրիսոտսի ծնունդը իր իմաստով, խորհուրդով՝ խոնարհութեան իսկական տիպար մըն է։
«Ան որ իր հեղինակութեամբ կը խօսի՝ իր անձին համար փառք կը փնտռէ, իսկ ան որ զինք ղրկողին փառքը կը փնտռէ, ճշմարիտ է եւ խաբէութիւն չկայ անոր մէջ» (ՅՈՎՀ. Է 18), կ՚ըսէ Յիսուս։
Նման կերպով կը խօսի Առակախօսը, երբ կ՚ըսէ. «Թող քեզ քու ընկերդ գովէ եւ ո՛չ թէ քու բերանդ՝ օտարը եւ ո՛չ թէ քու շրթներդ» (ԱՌԱԿ. ԻԷ 2)։ Մարդ որքան ալ բարի եւ բարեգործ ըլլայ, առաքինութիւններով օժտուած, վեհանձն եւ բարեմիտ, պարտաւոր է գործադրէ անոնք որպէս «անպիտան ծառայ»ի մը նման (ՂՈՒԿ. ԺԷ 10), քանի որ մարդ կոչուած է կատարեալ ըլլալու՝ իր աստուածանմանութեամբ եւ բանականութեամբ, իմաստութեամբ։
Խոնարհութիւնը հպարտութեան հակադիր վիճակն է, որուն օրինակը Յիսուս Ի՛նքն է, երբ կ՚ըսէ.
«Չեկա՛յ ծառայութիւն ընդունելու, այլ եկա՛յ ծառայելու» (ՄԱՏԹ. Ի 28)։ Եւ Յիսուս իր ծննդեան կերպին եւ պարագաներուն օրինակով տիպար մը եղաւ խոնարհութեան եւ իր իսկ ծնունդով նախապատրաստեց իր վարդապետութեան սկզբունքները, որոնց գլխաւորն է՝ խոնարհութեան դասը։
Ուրեմն, Սուրբ Ծննդեան տօնը պէտք է անդրադարձման առիթ մը ըլլայ՝ ինքնաքննութիւն մը կատարելու, մեր նայուածքը դարձնելու մեր ինքնակազմութեան, մեր ներաշխարհին եւ տեսնելու, թէ ո՞րքան համեստ եւ խոնարհ ենք մեր փոխյարաբերութիւններու մէջ մեր շուրջիններուն հետ եւ թէ ո՞րքան հնազանդ Աստուծոյ, որ խոնարհեցաւ մինչեւ մեզի, որպէսզի սրբէ մեր մեղքերը, սրբագրէ մեր սխալները։ Եւ փորձենք խոնարհ ըլլալ, իջնել մինչեւ իր ոտքը անոր, որ ինկած է, եւ կանգնելու համար մէկու մը պահանջքը ունի, եւ ինչո՞ւ մենք չըլլանք զայն վերականգնողը, խորհելով որ օր մըն ալ ուրիշ մը, թերեւս մեր վերականգնածը մեզ կը բարձրացնէ, երբ ինկած ըլլանք խորխորա՜տի մը մէջ։
Եւ Սուրբ Ծնունդի խորհուրդէն ունինք շա՜տ դասեր, տիպարներ առնելիք՝ «աստուածանման կեանք» մը ունենալու համար՝ որուն կոչուա՛ծ ենք…։
ՄԱՇՏՈՑ ՔԱՀԱՆԱՅ ԳԱԼՓԱՔՃԵԱՆ
Յունուար 18, 2017, Իսթանպուլ
Հոգեմտաւոր
- 11/09/2024
- 11/09/2024