ԲՆՈՒԹԻՒՆԸ ԱՊՐԻԼ
Յաճախ ինծի խորհրդածութեան նիւթ ըրած եմ, թէ Բնութիւնը մեր անձէն դուրս՝ առարկայական երեւոյթ մըն է՞, թէ զայն կ՚ապրինք մեր անձին մէջ։ Աւելի ճիշդ է հարցնել. բնութիւնը մեզմէ դուրս իրողութիւն մըն է՞, թէ մեր մէջը՝ մեր ներսը պատահած, մեզմէ անբաժան, մեզի հետ նոյնացած երեւո՛յթ մը։
Պէտք է ընդունիլ, որ բնութիւնը՝ դուրսը կամ ներսը, մարդկային կեանքին անբաժան մէկ տարրն է գոյութեան պատճառը, կեանքին իմաստը։
Կեանքի փորձառութիւնը, կեանքէ առնուած դասերը մեզի կը սորվեցնեն, թէ՝ բնութիւնը ի՛նչ որ է դուրսը նո՛յնն է ներսը, ան զգայարաններու փորձառութիւն մը, ապրում մըն է, նաեւ՝ հոգեկա՛ն, մարդուս համար։
Բնութիւնը, արդարեւ, ունի իր երեսակները՝ որոնք կ՚անուանենք «եղանակ»ներ։ Զոր օրինակ, ձմրան մէջ ի՛նչ որ է բնութիւնը, նոյնը չէ միւս եղանակներուն մէջ. մարդիկ գիտեն արդէն, թէ ո՛րքան տարբեր է բնութիւնը եղանակէ՜ եղանակ։
Այսպէս է նաեւ մարդկային հոգեւոր բնութիւնը։
Մա՛րդն ալ ունի իր ձմեռնային փորձառութիւնը, ինչպէս ունի գարնանայինը եւ ամառնայինը ե՛ւ աշնանայինը։
Դուք, տեսա՞ծ էք, սիրելի բարեկամներ, մարդ մը՝ որ միշտ ուրախ է, երջանիկ եւ միշտ խնդացող։
Մա՛րդ միշտ չի խնդար, այլ նաեւ՝ երբեմն կու լայ, երբեմն կը սգայ։ Եւ կարծեմ, ընդհանրապէս «երջանիկ» է այն մարդը՝ որուն ուրախ պահերը աւելի են քան տխուր, տրտում պահերը իր ամբողջ կեանքին մէջ։ Եթէ լոյսը շատ է, լուսաւոր է, եթէ նոյնիսկ տեղ տեղ խաւար մասեր ըլլան տեղ մը…։
Ուրախութիւններ, յաջողութիւններ, ժամանակաւոր երջանկութիւններ՝ աշնանային տերեւներու պէս՝ յաճախ կը թօշնին, կ՚իյնան, կը կորսուին։
Արդարեւ, մարդկային կեանքի մէջ ո՛չ մէկ բան տեւական է եւ մնայուն, այլ ժամանակաւոր է. օր մը ուրախութիւն, օր մը տրտմութիւն։ Եւ եթէ մարդ, զոր օրինակ, երկու օր ուրախ է եւ մէկ օր տխուր, պէտք է երջանիկ զգայ ինքզինք, քանի որ ուրախութիւնը տրտմութեան նկատմամբ աւելի է։ Այս կը նմանի «սեւ»ի եւ «ճերմակ»ի, եթէ սեւը աւելի է, սե՛ւ է, իսկ եթէ ճերմակը աւելի շատ տարածուած է, ճերմա՛կ է։
Ո՞վ է կեանքի մէջ երջանիկ մարդը։
Երջանիկ մարդը այն է, որուն երջանիկ օրերը աւելի են իր կենաքին մէջ, քան՝ դժբախտ օրերը։ Ուրեմն «երջանկութիւն»ը համեմատական կամ յարաբերական վիճակ մըն է մարդուս կեանքին մէջ։
Ոեւէ մէկու մը համար երբ կ՚ըսենք.- երջանիկ մարդ է, այս կը նշանակէ, թէ իր կեանքին մէջ ուրախ եւ երջանիկ օրերը աւելի են, քան՝ տխուր օրերը։
Ուստի, ինչպէս տեսնուած է կեանքի մէջ, հարուստը կրնայ աղքատանալ, առողջ մէկը կրնայ հիւանդանալ, եւ կամ հակադարձաբար, աղքատը՝ հարստանալ, հիւանդը՝ առողջանալ…։
Ինչպէս որ մարդուս գլխուն վրայի երկնակամարը միշտ կապոյտ չէ, նո՛յնպէս ալ սեւ ամպեր ցաւերու, վիշտերու, յուսախաբութիւններու, դժբախտութիւններու՝ կու գան խաւարեցնել, մռայլել մարդուս հոգին։ Այս մասին մա՛րդ ապահովագրուած չէ, պահ մը կը բաւէ, երջանիկը դժբախտ ընելու, որուն ժամանակը յայտնի չէ՛։
Ինչպէս բնութեան մէջ, մարդուս հոգիին մէջ ալ փոթորիկներ կը ծագին եւ երկրաշարժներ՝ որոնք հիմնովին կը յեղափոխեն իր կեանքին պայմանները, կամ կը կործանեն իր ա՜յնքան քաղցր եւ փայփայական յոյսերը եւ երազները։
Ուրեմն իյնալը բնական է, իսկ քաջութիւն է՝ իյնալէ ետք կանգնիլը։ Ահաւասիկ ա՛յդ է իրական յաջողութիւնը եւ յաղթանակը։
Կեանքը ելեւէջներ ունի, կարեւորը ամէն անգամ վեր կանգնելու կամք ունենա՛լն է. կեանքի յաղթանակը եւ երջանկութիւնը ա՛յս է ահաւասիկ։
Այս չափանիշներով որոշեցէք, թէ երջանիկ էք, եւ կամ դժբախտ։ Ձեր կեանքը բնութեան եղանակներէն ո՞ր մէկուն կը համապատասխանէ՝ երջանկութեա՞ն թէ դժբախտութեան։ Արդարեւ ամէն անկումէ վերջ՝ կանգնիլ, կը համապատասխանէ յաջողութեան, եւ ուրեմն՝ երջանկութեա՛ն։
Այս իմաստով, բնութիւնը կարծես արտատպուած՝ ընդօրինակուած «պատկեր» մըն է մարդկային հոգիին մէջ։ Մա՛րդն ալ ունի իր հոգիին խորը լերան կատարներ՝ որոնք իր մտածումներուն, խորհուրդներուն թռիչքները, իր հեռանկարները՝ իտէալները, իր սէրերը, իր ըմբռնողութիւնը, իր իմացական կարողութիւնը Էակի մը մասին կը կազմեն ու կը հաստատեն՝ որ ամբողջ Տիեզերքի Ստեղծիչն է եւ Կառավարիչը, Արարիչը եւ Նախախնամը, մարդկային կեանքին ու ճակատագրին բացարձակ Տէրը նաեւ։
Եւ երբ «ճակատագիր» կ՚ըսենք, մենք կը հասկնանք՝ աստուածային ընդհանուր ստեղծագործութեան մեծ «ծրագիր»ը՝ որ տակաւին ընթացքի մէջ է, եւ որուն մաս կը կազմէ ամէն մէկ կենդանի էակի կեանքը։ Եւ այդ կեանքին մէջ ամէն մէկ էակ ունի իր դերը, որուն կատարման կերպը կը կոչուի «ճակատագի՛ր»։
Ուստի «ճակատագիր»ը՝ «Ծրագրի»ն մէկ մասն է։ «Ճակատագիր»ը Աստուծոյ ամենատեսութեան մէկ արդիւնքն է, այն՝ որ Աստուած տակաւին չպատահած, արդէն գիտէ եւ կը տեսնէ՛։ Եւ ուրեմն այս իմաստով պէտք է հասկնալ Աստուծոյ՝ ճակատագրին բացարձակ տէրը ըլլալը։
Եւ մարդ, իր հոգիին մէջ գտնուող լերան կատարներուն վրայ կեցած՝ կ՚ապացուցանէ, թէ Աստուծոյ պատկերը կը կրէ, թէ՝ Սաղմոսերգուին բացատրութեամբ՝ երկինքի հրեշտակներէն քիչ մը միայն վար դրուած է ինք։
Եւ սակայն մարդ, որ ասանկ բարձր դիրքի վրայ կը գտնուի, իր հոգիին մէջ ունի նաեւ անյատակ վիհեր՝ արհաւալից ու մթին, որոնց մէջ կրնայ երբեմն թաղուիլ։ Մարդս կրնայ սրբանալ բայց կրնայ նաեւ՝ մեղանչել Աստուծոյ եւ իր նմաններուն դէմ մինչեւ այն աստիճան, որ նոյնիսկ «դժոխքը իրմէ ամչնայ»։ Մարդուս հոգին ալ ունի վիհեր, որոնց մէջ կը թափառին գազաններ, նոյնիսկ աւելի՛ կատաղի քան աշխարհի վրայ՝ որեւէ անտառի մէջ ամենէն արիւնարբու վագրերը կամ թունալից օձերը։
Մարդկային հոգիին մէջ կա՛յ նաեւ ազնուութիւն, վեհանձնութիւն, առաքինութիւն, եւ սակայն անոնց քով կայ խաբէութեան, կեղծիքի ճահիճներ։
Մարդ էակը իսկապէս «անծանօ՛թ» մըն է իր այլ տարբեր երեսակներով…։
ՄԱՇՏՈՑ ՔԱՀԱՆԱՅ ԳԱԼՓԱՔՃԵԱՆ
Դեկտեմբեր 28, 2016, Իսթանպուլ