ՀԱՅ ԵԿԵՂԵՑԻԻ ԿԱՆՈՆՆԵՐ ՍԱՐԿԱՒԱԳՆԵՐՈՒ ՄԱՍԻՆ
Ինչպէս յաճախ կ՚ըսենք, որեւէ գործ կամ պաշտօն կատարուած ժամանակ, պայման է եւ անհրաժե՛շտ՝ տուեալ կանոնները գիտնալ եւ ըստ այնմ շարժիլ, կարգապահութիւնը պահել։ Քանի որ առանց կարգապահութեան եւ առանց կանոնաւորութեան կատարուած գործը անկատար կը մնայ՝ անյաջող եւ աննպատա՛կ։ Ուստի Հայ Եկեղեցին այս սկզբունքը ամենայն բծախնդրութեամբ եւ սրբութեամբ պահպանած է մինչեւ այսօր։ Եկեղեցիի օրէնսդրութիւնը, կառավարութիւնը կը կատարուի ո՛չ անհատի, հապա օրէնքներով, կանոններով, այսինքն բոլորին կամքով եւ միաբանութեամբ։
Ուրիշ առիթներով ալ ըսինք, հաստատութեան մը լաւ եւ նպատակայարմար գործելու պայմանը՝ օրինապահութիւնը եւ կանոնաւորութիւնն է։ Որեւէ գործ կարելի է կատարել հասարակաց կամքով եւ միաբանութեամբ՝ որ կարելի է ապահովել եւ պահել օրէնքով՝ իրաւունքով եւ կանոններով։
Կեանքի փորձառութիւնը մեզի ցոյց կու տայ, թէ՝ ընդհանրապէս, կը շարժին շատեր, ենթակայական եւ կամայական մղումներով եւ ամէն մէկը կը գործադրէ «ի՛ր օրէնքը», առանց իսկ տեղեակ ըլլալու տուեալ օրէնքէն, կանոններէն, մանաւանդ երբ խօսքը եւ գործը Եկեղեցիին մասին է։ Եւ ընդհանրապէս կը գործուի անմիաբանօրէն՝ ամէն մէկը իր գիտցած ու հասկացած կերպով։ Մինչդեռ օրէնք կայ, կանոն կայ, կարգ ու սարք կա՛յ, բայց ուղիղ գործադրող չկայ…։
Զոր օրինակ՝ սարկաւագի մը արժանիքները թուած է Պօղոս Առաքեալ, Տիմոթէոսին գրած իր առաջին նամակին մէջ։
«Նոյնպէս ալ սարկաւագները, պէտք է պարկեշտ ըլլան, եւ ո՛չ թէ կեղծաւոր, գինեսէր, կամ շահամոլ։ Պէ՛տք է մաքուր խիղճով պահեն հաւատքին յայտնալ ճշմարտութիւնները։ Ասոնք եւս նախ պէտք է փորձուին եւ ապա միայն, եթէ անմեղադրելի ըլլան, իրենց պաշտօնին անցնին։ Անոնց կիները նո՛յնպէս պէտք է պարկեշտ ըլլան. ո՛չ թէ չարախօս, այլ՝ զուսպ եւ ամէն բանի մէջ վստահելի։
«Սարկաւագները պէտք է մէկ կնոջ ամուսին ըլլան, եւ թէ՛ իրենց զաւակներուն եւ թէ՛ իրենց ընտանիքին լա՛ւ վերակացու եղած ըլլան։ Քանի որ, լաւ ծառայութիւն ընողները թէ՛ իրենց համար վարկ կը շահին եւ թէ՛ մեծ համարձակութեամբ կրնան խօսիլ Քրիստոս Յիսուսի հանդէպ ունեցած իրենց հաւատքին մասին» (Ա ՏԻՄՈԹ. Գ 8-13)։ Ահաւասիկ այս հատուածը Սուրբ Գիրքի մէջ «պարտաւորական, իրաւական կանոններ»ու օրինակ մըն է։ Եւ տակաւին բազմաթիւ օրինակներ կարելի է գտնել՝ կեանքի զանազան երեւոյթներու մասին։
Ուրեմն Սուրբ Գիրքը օրէնքներու, կանոններու աղբիւր մըն է, եւ պէ՛տք է գործադրուի որպէս պարտաւորական եւ իրաւական կանոններ։
Սուրբ Սահակի կանոններու (387-439) 6-րդ համարը կ՚ըսէ. «Ո՛չ միայն քահանաներն ու սարկաւագները արթուն պիտի ըլլան իրենց պաշտամունքները կատարելու մէջ, այլ եւ բոլոր պաշտօնեաները (ուխտի մանկունք) եւ եթէ թոյլ ու անտարբեր գտնուին պատիժի կ՚ենթարկուին»։
Արդարեւ նուիրապետութեան երրորդ կարգն է սարկաւագներու դասակարգը։ Պատմականօրէն, սարկաւագները առաջին անգամ ընտրուեցան հաւատացեալներուն (ԳՈՐԾՔ. Զ), հոգալու, խնամելու եւ կանոնաւորելու անոնց պէտքերը՝ դարմանելու աղքատներու եւ անոքներու կարիքները։ Անոնք այս աստիճանը ընդունեցին առաքելական ձեռնադրութեամբ (ԳՈՐԾՔ. Զ 5-7)՝ թոյլտուութիւն ստանալով ծառայել քահանաներուն եւ ըլլալ քահանայ (Ա ՏԻՄ. Գ 8-13)։
Բոլոր հայրերը՝ Իգնատիոս, Յուստինոս, Կիպրիանոս, Տերտուղիանոս, «Առաքելական Կարգադրութիւն»ները կը համարեն սարկաւագները քահանայական դասակարգի անդամ, իբրեւ օգնական քահանայի եւ եպիսկոպոսի։
Սարկաւագներու պարտաւորութիւնները.
ա) Անոնք Սուրբ Պատարագի ժամանակ կ՚ընդունէին ժողովուրդէն ստացուած նուէրները՝ հաց, գինի, պտուղներ, եւ անուն-անուն կը յիշէին, որ պատարագիչ քահանայ հայրը յիշատակէ պատարագի ընթացքին,
բ) Եկեղեցիի մէջ «քարոզկարդաց» էին՝ իմացնելով ու կանչելով ժողովուրդը՝ աղօթելու, ծնրադրելու, ապաշխարելու ժամանակ, իսկ ապաշխարողները կը կանգնեցնէին իրենց տեղերը եւ ժամանակին՝ եկեղեցիէն դուրս կը հանէին,
գ) Եկեղեցիին մէջ Աւետարան կը կարդային,
դ) Հաղորդուելու կ՚առաջնորդէին եկեղեցին գտնուողները եւ երբեմն կը տանէին բացականերու տուները կու տային՝ բռնած ըլլալով սկիհը եւ կամ ձեռքին ունենալով թաշկինակը,
ե) Սուրբ Սեղանի վրայ գտնուած սրբազան իրերը եւ անօթները անոնց կը յանձնուէր՝ պահպանելու եւ հսկելու՝ սիրոյ երեկոյի եւ ճաշի վրայ,
զ) Սարկաւագներ, եկեղեցիի մէջ կը հսկէին կարգապահութեան՝ լռութիւն պահելու համար։
Բացի այս պարտաւորութիւնները, մինչեւ աւելի վար կարգերու սահմանումը, անոնք կը կատարէին ու կը կազմակերպէին կարգերը, այն է՝ աղքատները, անոքները եւ այրիները կերակրել, գրաւոր հաշիւները պատրաստել, չմկրտուածներուն քրիստոնէական կրօնը ուսուցանել, եւայլն։
Իսկ երբ ստորաբաժանումներ եղան, այն է՝ կիսասարկաւագներ, դպիրներ՝ ընթերցողներ եւ այլք, այն ժամանակ այդ պարտաւորութիւնները դրուեցաւ աւելի վար աստիճաններու վրայ։
Սարկաւագներ կը մասնակցէին տիեզերական եւ տարեկան եկեղեցական ժողովներու, միայն կանգնած մտիկ կ՚ընէին առանց ձայնի իրաւունքի, միայն Աթանասը, իբրեւ սարկաւագ, Արիոսի դէմ յարուցած մեծ խռովութեան ժամանակ տիեզերական ժողովի մէջ իրաւունք խնդրելէ յետոյ վէճի բռնուեցաւ Արիոսի հետ եւ ճարտար լեզուով պաշտպանեց ուղղափառ եկեղեցին։
Եփեսոսի ժողովի ստորագրութիւններու մէջ նաեւ կան ե՛ւ սարկաւագներ՝ ինչպէս կը վկայէ պատմութիւնը։
Ընդհանուր եկեղեցական օրէնքով սարկաւագներ, իրաւունք չունին ո՛չ մկրտութիւն կատարելու եւ ո՛չ քարոզելու, բայց հիներու մէջ բացառութիւններ միշտ կը պատահէին։ Զոր օրինակ, Ոսկեբերանը, Եփրեմ Ասորին սարկաւագ ժամանակ եկեղեցիի մէջ կը քարոզէին։
Այս պայմաններու տակ, սիրելի՜ բարեկամներ, ի՞նչ կը խորհիք այն սարկաւագին մասին, որ կ՚ըսէ. «այսօր հոս պատարագեցի, միւս օր՝ ուրիշ տեղ մը պատարագեցի…», փոխանակ ըսելու, թէ ծառայեցի Սուրբ Սեղանին։ Մեծամտութի՞ւն, տգիտութի՞ւն, թէ անգիտակցութի՛ւն, այդ «սարկաւագ»ին մասին որոշումը ձեզի կը ձգեմ, եւ կ՚ըսեմ. «Աստուած եկեղեցիէն հեռո՜ւ պահէ այդպիսի սարկաւագը…»։ Բայց դժբախտաբար կայ այդ ինքնահաւան սարկաւագի օրինակը մեր շուրջ եւ կը շարունակէ ինքնահաւանութեամբ գործել եկեղեցիին մէջ։
Կան նաեւ կիսասարկաւագներ։ Կիսասարկաւագները կը կոչուէին ուղղակի ծառայողներ (Նիկ. 2, Լաւոդ. 22, 43) եւ անոնց պարտաւորութիւնն էր Սուրբ Պատարագի ժամանակ կանգնիլ դրան մօտ եւ կարգը պահել, հսկել ապաշխարողներու վրայ, անոնք ամբողջ ուրար չէին կրեր, այլ՝ բազկուրար ձախ բազուկին վրայ. անոնց պարտականութիւնն էր նաեւ՝ զգեստաւորել պատարագիչը, խնկարկել, քարոզ կարդալ, եւայլն։ Կիսասարկաւագները եկեղեցիէն դուրս՝ կը կատարէին եպիսկոպոսի զանազան յանձնարութիւնները։ Անոնք կը պատկանին «աշխարհիկ հոգեւորականութեան» դասակարգին, ինչպէս դպիրներ եւ սպասաւորող պաշտօնեաներ…։
- Սկզբնաղբիւրներ.-
1) Վազգէն Յակոբեան, «Կանոնագիրք Հայոց»,
2) Ներսէս Վրդ. Մելիք-Թանգեան, «Հայոց Եկեղեցական Իրաւունքը»։
ՄԱՇՏՈՑ ՔԱՀԱՆԱՅ ԳԱԼՓԱՔՃԵԱՆ
Յունուար 28, 2016, Իսթանպուլ