SUPER BOWL
«Ես ամերիկեան ֆութպոլի սիրահար չեմ: Տարին մէկ անգամ կը դիտեմ, այդ ալ «Սուփըր պոլ»ն է»:
ՎԱՉԷ ԲՐՈՒՏԵԱՆ
Գեղարուեստական ձեռնարկի մը գլխաւոր բանախօսերէն մէկն էր այդ օր Վաչէն, եւ նախքան իր խօսքին անցնիլը՝ ներկաներուն տեղեկացուց, թէ այդ ձեռնարկը երկու շաբաթ առաջ տեղի պիտի ունենար, սակայն նոյն օր «Սուփըր պոլ»ի խաղին պատճառով յետաձգուած էր այս օրուան թուականին: Եթէ Վաչէն չանդրադառնար, վստահաբար պարապ սրահի առջեւ տեղի պիտի ունենար այդ օրուան սքանչելի գեղարուեստական ձեռնարկը:
Նոյնիսկ գեղարուեստասէր հայեր այդ օր պիտի նախընտրէին «Սուփըր պոլ»ը:
«Սուփըր պոլ»ը ամերիկեան ֆութպոլի մրցաշարքին աւարտական խաղն է:
Ես ալ, Վաչէին նման, այդ խաղին սիրահարը չեմ, սակայն այդ օր բացառաբար կը դիտեմ՝ առանց շատ բան հասկնալու, թէ ի՛նչ կ՚անցնի կը դառնայ: Նոյնիսկ չեմ հասկնար, թէ ի՛նչ տրամաբանութեամբ «ֆութպոլ» կ՚անուանեն, երբ հազուադէպ է գնդակը ոտքով հարուածելը, իսկ բոլորիս ծանօթ ֆութպոլը՝ ոտնագնդակը, կ՚անուանեն «սաքըր»:
Անոնք, որոնք Ամերիկա ծնած, կամ մանկութեան տարիներուն եկած եւ հոն հասակ առած են, կը հասկնան խաղին օրէնքները եւ հետաքրքրութեամբ կը հետեւին: Ես ո՛չ մէկն եմ, ո՛չ ալ միւսը:
Սովորութիւն դարձած է՝ «Սուփըր պոլ»ի օրը, ընկերներով հաւաքուիլ մէկու մը տունը եւ միասին դիտել խաղը՝ կերուխումով: Կը հաւաքուին նաեւ կարգ մը հայկական ակումբներու մէջ, ուր մեծ պաստառով հեռատեսիլ մը վարձած կ՚ըլլան այդ օրուան համար:
Այդ օր Ամերիկայի փողոցները կ՚ամայանան: Վաճառատուները «ճանճ կը քշեն»: Խճողուած ճաշարաններու մէջ մարդիկ, ուտելէ աւելի, կը խմեն եւ հեռատեսիլէն կը հետեւին խաղին:
«Փիցցա» մատակարարող ճաշարանները իրենց ստացած պատուէրները դժուարութիւն կ՚ունենան ժամանակին հասցնելու ապսպրող յաճախորդներուն տուները:
Դրամական գրաւներ կը դրուին, թէ ո՛ր խումբը պիտի ըլլայ յաղթականը: Լաս Վեկասի մէջ գրաւներու գումարը երբեմն կը հասնի տասնեակ հազարներու:
Կը կասկածիմ, թէ Միացեալ Նահանգներէն զատ, աշխարհի որեւէ երկրի մէջ այնքան հետաքրքրութեամբ հետեւողներ ըլլան այդ օրուան «Սուփըր պոլ»ի մրցումին, մինչդեռ, երբ բաղդատական մը ընենք Եւրոպայի կամ աշխարհի ոտնագնդակի ախոյեանական մրցումներուն հետ, համեմատութիւն չկայ: Ամբողջ աշխարհը հեւ ի հեւ կը հետեւի այդ խաղերուն: Ժամերու տարբերութեան պատճառով շատեր կէս գիշերին կամ առաւօտեան շատ կանուխ ժամերուն կ՚արթննան՝ հետեւելու այդ ճակատագրական, միեւնոյն ժամանակ հետաքրքրական մրցումներուն:
Ամերիկայի մէջ ոտնագնդակը երկար տարիներէ անտեսուած մարզախաղ մը եղած էր, սակայն վերջին քանի մը տասնամեակներուն զգալիօրէն մեծ թիւ սկսած են հաշուել մեր հասկցած ոտնագնդակի՝ ֆութպոլի սիրահարները:
Ամերիկաբնակ սպանախօսներն ու հարաւամերիկածիները, որոնք սկսած են պատկառելի թիւ մը հաշուել, կը նախընտրեն ոտնագնդակը, եւ մեզի նման կ՚անուանեն ֆութպոլ եւ ոչ թէ՝ «սաքըր»: Իրենց համար նմանապէս ծաղրանքի նիւթ դարձած է ոտնագնդակին այդ տարօրինակ որակումը:
Համացանցի մէջ հանդիպեցայ բացատրականի մը, ուր կը նշէ պատճառները, թէ ինչո՛ւ ամերիկացիք համաշխարհային ճանաչումով ոտնագնդակը ֆութպոլ չեն կոչեր, այլ՝ «սաքըր»:
Անտրամաբանական պատճառաբանութիւններ էին, որոնց մասին չ՚արժեր էջեր մրոտել: Թող կոչեն՝ ի՛նչ որ կ՚ուզեն:
Այդպէս են ամերիկացիք: Կը կարծեն, թէ մի՛շտ իրենք ճիշդ են եւ կ՚ուզեն տարբեր միջոցներով «իւրայատուկ» դառնալ:
Համայն աշխարհ չափերու «մեթրիք» դրութիւնը որդեգրած է, իսկ Ամերիկայի մէջ՝ «ոտք» եւ «ինչ» չափերը կը գործածուին: Նոյնն է պարագան ջերմաստիճանին: Փոխանակ բոլորին նման գործածելու «սանթիկրէյտ»ը (հարիւրամասն), կը գործածեն «Ֆահրընհայթ»ը (հնարիչին անունով): Քիլօմեթրի փոխարէն՝ կը գործածեն «մայլ»: Քիլօկրամի փոխարէն՝ «փաունտ», նաեւ՝ «աունս» եւ «կալոն»:
Վերադառնալով ամերիկեան այսպէս կոչուած «ֆութպոլ»ին՝ բաւական վայրի խաղ մըն է: Խաղացողներուն հսկայ եւ հուժկու ըլլալը պայման է: Անոնք կարծր սաղաւարտով կը պաշտպանեն իրենց գլուխները: Կը պաշտպանեն նաեւ իրենց ուսերը, ապա թէ ոչ իւրաքանչիւր խաղի անպայման քանի մը խաղացողի գլուխը կրնայ ջարդուիլ կամ շատերու ուսը տեղէն ելլել: Գնդակը իրարու ձեռքէ խլելու իսկական «կռիւ» մըն է: Եթէ տեղեակ ըլլայի խաղին քանի մը օրէնքներուն, հաւանաբար ես ալ այդ խաղը սիրողներու շարքին անցնէի, սակայն առաջին օրէն գրաւիչ չեմ գտած եւ սորվելու մասին չեմ իսկ մտածած:
Առանց հասկնալու՝ կը դիտեմ եւ, արդիւնքէն աւելի, կը սպասեմ միջնադադարին, մարզադաշտին կեդրոնը կատարուելիք երգահանդէսին, որ հանրութեան ներկայացուող իսկական ար-ւեստ մըն է:
Մենք՝ հեռատեսիլով հետեւողներս, բեմի պատրաստութիւնը դիտելու չենք արժանանար: Այդ ժամանակ մեզի կը հրամցնեն անհատնում ձանձրացուցիչ ծանուցումներ:
Հիանալի ըլլալու զուգահեռ, նաեւ զարմանալի է, թէ ինչպէ՞ս այդ կարճ ժամանակամիջոցին, հապճեպով, միեւնոյն ժամանակ անթերի կը պատրաստեն դաշտի կեդրոնի հսկայ բեմը, երաժշտական եւ լուսաւորումի սարքաւորումները: Ե՞րբ ժամանակ կը գտնեն բաժնելու հանդիսատեսներու կատարելիք «դերերը», որոնք յաճախ տարբեր ձեւերով իրենք ալ մասնակից կը դառնան յայտագիրին:
Հիանալի, սքանչելի ու զարմանալի:
Այդ քանի մը ժամուան յայտագիրին ծանուցումներու սակը, ըստ լաւատեղեակ աղբիւրներու, անհաւատալիօրէն բարձր է: Իւրաքանչիւր երկվայրկեանի (ճիշդ կարդացիք. երկվայրկեան), արժէքն է քանի մը հարիւր հազար տոլար:
*
Հնարուած բոլոր գիւտերը Ամերիկայի մէջ ծնունդ առած են՝ սկսելով ինքնաշարժէն, մինչեւ հեռատեսիլ եւ հեռաձայն: Շատ չանցած՝ այդ նորութիւնները կ՚ընդօրինակուին մեծ մասամբ Ճաբոնի կամ Չինաստանի կողմէ եւ հանրութեան կը վաճառուին շատ աւելի յաջող եւ յարմար գիներով, քան՝ ամերիկեանը:
Միշտ այդպէս եղած է: Նախաձեռնողը եղած է Ամերիկան, իսկ տարբեր երկիրներ վերարտադրած են շատ աւելի դիւրամատչելի եւ լաւ որակով:
Կարգ մը մարզախաղեր, նմանապէս, ծնունդ առած են Ամերիկայի մէջ եւ շուտով տարածուած ու դարձած են միջազգայնօրէն ընդունուած, ինչպէս՝ պասքեթպոլը: Ամերիկեան ֆութպոլը, դարձեալ ծնունդ առած է Ամերիկայի մէջ (վկա՛յ իր անունը), սակայն ոչ մէկ երկիր ուզած է «որդեգրել»:
Գանատա ընդունած է, որովհետեւ զայն Ամերիկայի մէկ մասնիկը կարելի է համարել: Մինչեւ իսկ Գանատայի Թորոնթոյի պասքեթպոլի խումբը մաս կը կազմէ Ամերիկայի Պասքեթպոլի ազգային ընկերակցութեան (NBA):
«Սուփըր պոլ»ի յաղթական խումբը ո՛չ միայն կը ստանայ Ամերիկայի ախոյենութեան տիտղոսը, այլ նաեւ զայն կը կոչեն «Աշխարհի ախոյեան», քանի Ամերիկայէն զատ որեւէ երկրի մէջ նման մրցում տեղի չ՚ունենար: Այլ երկիրներու մէջ նոյնիսկ արհեստավարժ «ֆութպոլ»ի խումբեր կարելի չէ գտնել:
Կիրակի, 7 Փետրուար 2016-ին Ամերիկայի 50 նահանգներու բնակչութեան մէկ կարեւոր մասը հետեւեցաւ «Սուփըր պոլ»ի 50-րդ աւարտական մրցումին, որ տեղի ունեցաւ Գալիֆորնիա նահանգի, Սանթա Քլարա քաղաքին մէջ:
Աւարտական մրցումի հասած էին Քարոլայնայի «Փենթըրզ» եւ Տենվըրի «Պրոնքոզ» խումբերը:
Վերջնական արդիւնք՝ «Փենթըրզ» 10, իսկ «Պրոնքոզ»՝ 24:
*
Աշխարհը արիւն կու լայ: Պատերազմ, մահ ու աւեր, բազմահազար անմեղ զոհեր ու գաղթականներ:
Անհաշիւ նիւթական վնասներ կրելէ ետք, յուսահատ գաղթականներ իրենց կեանքը դարձեալ վտանգելով՝ մակոյկներով կը փորձեն հասնիլ արեւմտեան երկիրներ:
Արդեօք քանի՞ հոգի տեղեակ է, թէ ի՛նչ կ՚անցնի կը դառնայ Միջին Արեւելքի մէջ: Հեռատեսիլէն սխալ ու անհիմն լուրեր լսելէ քանի մը վայրկեան ետք արդէն մոռցած են ամէն ինչ: Որո՞ւ հոգը. սակայն երբ Ամերիկայի մէջ, պատահմամբ, շուն մը կամ կատու մը գետը իյնայ, անմիջապէս օգնութեան ջոկատներ կը հասնին ազատելու «խեղճ» անասունը, մինչ Միջին Արեւելքի կամ ափրիկեան երկիրներու տառապեալներով ոչ իսկ կը հետաքրքրուին:
Հեռատեսիլի կարգ մը կայաններ անմիջապէս կ՚ընդհատեն իրենց յայտագիրները ու ժամերով ժողովուրդին բաժնեկից կը դարձնեն այդ «խղճալի» տեսարանին, թէ պիտի կարենա՞ն ազատել այդ շունը կամ կատուն:
Ընդհանրապէս կ՚ազատեն, եւ կ՚արժէ տեսնել ժողովուրդին հրճուանքը: «Կեանք մը փրկուեցաւ», սակայն անդին մարդկային տասնեակ հազարաւոր կեանքեր կը կորսուին, տուներ կը քանդուին, քաղաքներ կը կործանին:
Որո՞ւ հոգը:
Ամերիկայի մէջ կեանքը կը շարունակուի բնա-կանոն ու «երջանիկ»:
Միջին Արեւելքի մէջ բազմահազար անմեղ զոհերու թիւը օրէ օր կը բազմապատկուի, իսկ Արեւմուտքի երկիրներու մէջ շքեղ հանդիսութիւնները մեծ շուքով կը շարունակուին: Մէկ կողմէ մարդիկ՝ օրուան հացի կարօտ, միւս կողմէ, շարժապատկերի դերասանուհիներու՝ «Օսքար»ներու մրցանակաբաշխման օրուան յատուկ «Կարմիր քարփեթ»ին համար կարուած իւրաքանչիւր հագուստով, որ քանի մը հազար տոլարով կը գնահատուի, իսկ ատիկա պիտի հագուին քանի մը ժամ միայն:
«Սուփըր պոլ» եւ «Օսքար»:
Այդ օրերուն Ամերիկայի բնակչութեան ջախջախիչ տոկոսը, իրենց հեռատեսիլներուն դիմաց գամուած, կը հետեւի այդ «խիստ կարեւոր» յայտագիրներուն:
«Սուփըր պոլ»ի տեղի ունեցած մարզադաշտին լոյսերը ամբողջ քաղաք մը կրնան լուսաւորել: Լուսաւոր է ամբողջ Ամերիկան: Բնակիչները չեն գիտեր, թէ ի՛նչ ըսել է ելեկտրականութեան ընդհատում: Հակառակ լուսաւոր երկրի մը մէջ իրենց կեցութեան՝ ամերիկացի ժողովուրդին բաւական մեծ տոկոսը տակաւին կ՚ապրի «Լուսաւոր խաւարի» մէջ:
Տարօրինակ, տարօրինակ մարդ արարած, մոմի լոյսով՝ խաւարի մէջ համատարած, կը հալածես դու տեսիլքներ արեւավառ, կը խարխափես եւ խաւարին չես հաւատար… (Արթուր Մեսչեան):
ՊՕՂՈՍ ՇԱՀՄԵԼԻՔԵԱՆ
Լոս Անճելըս, 2016